Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerhals
Det du redogör för där är väl "sannolikhetsövervikt". Det står ju det. Det där är inte vad dom har. Skälig misstanke är betydligt lättare att få igenom. Det räcker tydligen med den s.k misshandeln, samt, skulle jag tro, att han stack iväg utomlands när han släpptes första gången. Det är ju försvårande som räcker långt. Men inte till "sannolika skäl".
Alltså antyder det att han anses som mer oskyldig än skyldig.
Nä, jag redogör för graden av skälig misstanke. Du har alltså helt fel i det du påstår.
För att uppnå sannolika skäl behövs långt mer än en nedlagd anmälan för 2 år sedan.
För att uppnå graden av skälig misstanke ska alltså följande ha uppnåtts.
*Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
* Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
* Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.
Sammanfattningsvis kan det sägas såhär:
Skäligen misstänkt = Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Alltså har man långt mer än en nedlagd misshandelsdom och en planerad USA resa som polisen redan visste om vid första förhöret.
Att påstå att en gammal nedlagd dom skulle vara anledning till att få göra husrannsakan och bli skäligen misstänkt är ju bara trams.
Polisen har långt mer än så.
Jag är dock otroligt nyfiken på vilket bevisvärde som tingsrätt och åklagare har så olika syn på. Jag tror det är ett åklagarmisstag. Att hon byggt upp det felaktigt och lagt fram det felaktigt. Förutsättningarna har tyckts vara närmast det perfekta och ändå lyckas hon inte...