2018-06-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, inte bara anmälan.
Men han bodde nära, mobilen säkert uppkopplad mot samma mast. Saknar säkert alibi vid den tidpunkten, samt dom har haft en relation.
Det räcker nog till skäligen?!
Sen kan dom mycket väl ha pratat med varandra i närtid med.

Kanske sms at henne under samma dag hon dog
Citera
2018-06-09, 15:31
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
[/b]

Det viktigaste är hur tingsrätten tolkar det. Dom VET vilka bevis som finns. TR anser ej att bevisen är tillräckliga. Då ska man veta att TR inte brukar gå emot åklagaren. Nu har de gjort det vid två tillfällen. Ni måste väl ändå tro på tingsrättens beslut???

Tingsrätten vet bara vad för bevis man hade mot just SD vid häktningsförhandlingen. Inget annat. Dom vet av den bevisning som åklagaren lade fram, som dom hade på SD. All övrig bevisning eller provsvar som kommit eller inte kommit, som åklagaren kanske valde att inte ta upp, det har dom ingen aning om.

Och ja jag tror på tingsrättens beslut. Du har frågat det några ggr. Förstår inte riktigt frågan.
Citera
2018-06-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
...
Här är en till som upprepar samma mantra om och om igen. Vi har sett det nu. Massor av gånger. Ni är tröttsamma som skriver mycket och om samma sak hela tiden - ännu tröttsammare blir det när svenska skriftspråket inte är klockrent utan det fattas en del och blir inte helt lättförståeligt, mest bara rörigt. Slarv eller inte svenska som modersmål?

Är ni så rädda att släppa tråden ett tag? Att andra ska få tänka vad de vill utan att ni måste upprepa era mantran så att vi för all del inte ska glömma vad ni har sagt?
Jag upprepar: Vi har hört det nu. Det är uppfattat. Ta en paus.

Point taken, tack (både till mantra och skriftspråket).
Man kan även vända på det, mantrat över SD:s skuld dominerar och inget nytt tas upp.
Citera
2018-06-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Tack för svaret!

Ja, det förstås, men man kan väl heller inte utesluta att någon lämnar mobilen hemma innan brottet begås (förutsatt att brottet var planerat och inte skedde spontant)?

Om hela området kopplar upp till samma mast erhålls det resultatet oavsett mobilen ligger på matbordet eller i fickan på SD.
Citera
2018-06-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Tack för svaret!

Ja, det förstås, men man kan väl heller inte utesluta att någon lämnar mobilen hemma innan brottet begås (förutsatt att brottet var planerat och inte skedde spontant)?

Nä utesluta går ju inte.
Men väger man ihop spårning av mobiler, vittnesuppgifter, alibin och förhör så lär ju väldigt, väldigt många fela ur ifrån LW´s bekantskapskrets.

Många som man helt enkelt kan utesluta.
Hur många personer saknar egentligen alibi under sen kväll - natt mellan Mån-Tis då de allra flesta är hemma med sin familj i soffan eller sovrummet.
Jag tror vi har ett ytterst begränsat urval här faktiskt som både saknar alibi, har nån sorts motiv/historia till BO och kan ha befunnit sig på platsen under aktuell tidpunkt.

Ytterst begränsat antal.
Citera
2018-06-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Det du redogör för där är väl "sannolikhetsövervikt". Det står ju det. Det där är inte vad dom har. Skälig misstanke är betydligt lättare att få igenom. Det räcker tydligen med den s.k misshandeln, samt, skulle jag tro, att han stack iväg utomlands när han släpptes första gången. Det är ju försvårande som räcker långt. Men inte till "sannolika skäl".
Alltså antyder det att han anses som mer oskyldig än skyldig.

Nä, jag redogör för graden av skälig misstanke. Du har alltså helt fel i det du påstår.
För att uppnå sannolika skäl behövs långt mer än en nedlagd anmälan för 2 år sedan.

För att uppnå graden av skälig misstanke ska alltså följande ha uppnåtts.

*Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

* Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

* Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Sammanfattningsvis kan det sägas såhär:

Skäligen misstänkt = Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.

Alltså har man långt mer än en nedlagd misshandelsdom och en planerad USA resa som polisen redan visste om vid första förhöret.

Att påstå att en gammal nedlagd dom skulle vara anledning till att få göra husrannsakan och bli skäligen misstänkt är ju bara trams.
Polisen har långt mer än så.

Jag är dock otroligt nyfiken på vilket bevisvärde som tingsrätt och åklagare har så olika syn på. Jag tror det är ett åklagarmisstag. Att hon byggt upp det felaktigt och lagt fram det felaktigt. Förutsättningarna har tyckts vara närmast det perfekta och ändå lyckas hon inte...
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-09 kl. 15:47.
Citera
2018-06-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Skälig misstanke. Det som fortfarande kvarstår mot MGM betyder alltså följande:

* Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

* Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

* Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Detta har man alltså fått fram mot nuvarande MGM och något som tingsrätten håller med om.
Det är alltså en hel del saker. Inte bara en anmälan för 2 år sedan som det förljugs om i tråden just nu.

DU LJUGER!
Tråden har inte bara tagit upp anmälan för (som du skriver) 2år sedan.
Tråden skriver att misstankegraden skäligen har NOG uppnåtts men bl.a. uppkopplad på samma mast, inget alibi och deras relation.

Det är första gången jag ser "2 år", var inte anmälan förra vintern? Så drygt 1 år sedan, men inte över 1,5 år? (inte för det spelar roll tror jag, men du verkar själv vara så noga med detaljer)
Citera
2018-06-09, 15:50
Medlem
Citat:
DU LJUGER!
Tråden skriver att misstankegraden skäligen har NOG uppnåtts men bl.a. uppkopplad på samma mast, inget alibi och deras relation.

Det är första gången jag ser "2 år", var inte anmälan förra vintern? Så drygt 1 år sedan, men inte över 1,5 år? (inte för det spelar roll tror jag, men du verkar själv vara så noga med detaljer)

Det har varit två anmälningar mellan MGM och BO. Därav skrev jag 2 år.

Jag ljuger inte alls.
Jag har redogjort för vad skäligen misstanke betyder. Något du inte har en aning om.
Citera
2018-06-09, 15:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har noterat det! Men han har en hög position vid Örebro rättväseende både som domare och rådman vilket är anmärkningsvärt.

Oavsett om han råkar vara inblandad i detta fall eller inte.
Rådman och domare är samma sak i lägre rättsinstanser .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-09 kl. 15:56.
Citera
2018-06-09, 15:53
Medlem
Om vi för dialogen vidare och slutar med pajkastning och ordklyverier.

Var står vi nu?
Att SD fortfarande är huvudmisstänkt och skäligen misstänkt, bara att det saknas tillräckligt med bevis för att anhålla honom på sannolika skäl.
Vad tror ni det är för bevis som saknas och varför saknas det?
Vad är nästa steg?

Kan det finnas andra GM?
Vem i så fall och hur har mordet gått till då?
Citera
2018-06-09, 15:55
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
DU LJUGER!

Det vore märkligt om ett av deras "bevis" är att dom var uppkopplade på samma mast. Dom bor ju jäkligt nära varandra. Skulle bli förvånad om dom ens tog upp det som bevisning under häktningsförhandlingen. Det är verkligen inget konstigt med att dom var under samma mast.
Citera
2018-06-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det vore märkligt om ett av deras "bevis" är att dom var uppkopplade på samma mast. Dom bor ju jäkligt nära varandra. Skulle bli förvånad om dom ens tog upp det som bevisning under häktningsförhandlingen. Det är verkligen inget konstigt med att dom var under samma mast.

Nej det finns inget bevisvärde i det om det inte framkommit andra saker i förhör med MGM. Eller andra vittnesuppgifter där det skiljer mellan vart han har befunnit sig.
Men något sådant har garanterat inte kommit fram för då vore han fortfarande häktad.

Det har dock en betydelse att pinga samma mast. Det går nämligen inte att utesluta MGM pga detta. Han har befunnit sig i området under aktuell tidpunkt. Vilket är en förutsättning för att kunna vara GM.

Bevisvärdet är noll men det har ändå betydelse för utredningen som inte kan avskriva mannen. Något man garanterat kan göra med den stora majoriteten av umgängeskretsen och bland vänner/bekanta.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-09 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in