2018-06-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För att de grunderna är de enda vi vet som talar mot honom och dessa räcker gott och väl till för skälig häktning. Leif GW anser också att han blev häktad ENDAST på grund av de grunderna. Han är en av Sveriges mest framstående experter har jag förstått så hans åsikter väger tyngst än alla flashbackates i denna fråga.

Källa på det? Det är väl bara du som har påstått att det är grunderna för den skäliga misstankegraden?

GW har väl inte haft någon insyn i det här specifika fallet? Jag har sett en artikel där han uttalade sig generellt om den här typen av brott och där han bl a uttryckte teorin om att GM har en relation till BO i de fall där kroppen dolts. Var analyserade GW häktningsgrunderna gentemot SD, det måste jag ha missat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Tack för ditt förtydligande inlägg! Är frustrerande att det påstås saker som inte är korrekta/sanna i tråden, bl a att misstanken enbart beror på anmälningar och mobilmast. Uppgifterna om pejling av SDs mobil till samma mobilmast som LWs, är det en trådsanning eller något som officiellt släppts? För det är väl inte konstigt om deras mobiler varit uppkopplade till samma mast när de bor i samma bostadsområde?

En trådsanning. Men en högst trolig sådan.

Man har såklart kollat upp mobilmasten och kan knyta MGM till området under aktuell tidpunkt.
Vilket inte behöver beyda mer än att han är just hemma. Precis som du säger.

Men en förutsättning för att ha gjort brottet i ett första skede är att vara i området under aktuell tidpunkt och där lär ju mängder av vänner, bekanta och andra random personer fela ur.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Tack för ditt förtydligande inlägg! Är frustrerande att det påstås saker som inte är korrekta/sanna i tråden, bl a att misstanken enbart beror på anmälningar och mobilmast. Uppgifterna om pejling av SDs mobil till samma mobilmast som LWs, är det en trådsanning eller något som officiellt släppts? För det är väl inte konstigt om deras mobiler varit uppkopplade till samma mast när de bor i samma bostadsområde?

Det är en trådsanning. Men vore inte så konstigt om dom var på samma mast, det skulle knappast gå att använda som misstanke eller "bevis" då dom bor så nära varandra.

Han bör ha varit uppkopplad mot samma mast som Lena och det går inte att säga något om det då dom bor nära varandra... Hade han varit uppkopplad mot någon annan mast långt bort så hade det kanske blivit svårt att ens ha honom skäligen misstänkt.
Citera
2018-06-09, 14:31
Medlem
Citat:
Detta inlägg kom efter jag postat mitt inlägg. Lugna ner dig. Jösses.

Var arg på Leif GW istället också då..

Du ljuger om att Leif GW sagt detta. Hans enda uttalande gjordes mycket tidigt i utredningen. Då sa han att det är naturligt att en före detta anmäld person plockas in. Vilket det ju också är.

Han har aldrig påstått att detta är det ENDA som polisen/åklagaren har.

Du ser väl själv vad som behöver uppnås för en skäligen misstankegrad?
Citera
2018-06-09, 14:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Källa på det? Det är väl bara du som har påstått att det är grunderna för den skäliga misstankegraden?

GW har väl inte haft någon insyn i det här specifika fallet? Jag har sett en artikel där han uttalade sig generellt om den här typen av brott och där han bl a uttryckte teorin om att GM har en relation till BO i de fall där kroppen dolts. Var analyserade GW häktningsgrunderna gentemot SD, det måste jag ha missat?

Jasså vet du eller någon annan fler grunder så får ni gärna skriva då. Dessa är de jag vet iaf.
Citera
2018-06-09, 14:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Osökt anar man att vår allas Leif GW offentligt och uttrycksfullt kommer läsa lusen av spaningsledare Peter Springare så fort han ges tillfälle. Maken till klantigt skött utredning får man leta efter. Att slarva bort första viktiga dygnen är en fadäs av magnitud.
Minns väl att det var privatpersoner som hittade kroppen och inte polisen om inte, hade den väl legat kvar där fortfarande.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-09 kl. 14:43.
Citera
2018-06-09, 14:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger om att Leif GW sagt detta. Hans enda uttalande gjordes mycket tidigt i utredningen. Då sa han att det är naturligt att en före detta anmäld person plockas in. Vilket det ju också är.

Han har aldrig påstått att detta är det ENDA som polisen/åklagaren har.

Du ser väl själv vad som behöver uppnås för en skäligen misstankegrad?

Jag ser det nu ja. Tack.
Citera
2018-06-09, 14:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
För att de grunderna som han blev initialt misstänkt för fortfarande kvarstår, Anmälningarna, inget alibi, mobilmaster m.m. Om åklagaren vill att man fortsätter ha honom som skäligen misstänkt så dömer Tingsrätten det. Men han försattes fri.

Hade TR däremot ansett honom vara mördare eftersom åklagare lyckats bevisa det genom att framlägga goda bevis så hade de omhäktat honom på dessa bevis som varit på sannolika skäl.

Tingsrätten bedömer inte någon vara en mördare på några skäliga bevis. Det är bara allmänheten som gör det.
Tingsrätten anser honom som skäligen misstänkt. Om man inte höjer graden efter en vecka måste han väl släppas, som jag förstår. Du uttalar dig tvärsäkert, skulle jag inte göra om jag var du.
Citera
2018-06-09, 14:49
Bannlyst
Citat:
För att det finns ett par här som skriver att det går en mördare SD lös i Örebro mm. Om du läser en del inlägg nyligen.
Då tycker jag det är viktigt att understryka skillnaden mellan att vara skäligen misstänkt och dömd igen.

En misstänkt mördare går lös.
Även skäligen misstänkt för MORD det är illa nog!
Citera
2018-06-09, 14:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Redan några timmar efter att LW upptäckts försvunnen gick polisen ut till tidningarna med nyheten och att svartsjuka kunde finnas med i bilden (se Trojans trådstart). Det tyder på att man genast ansåg att det fanns anledning att misstänka ett brott och att man inte på något sätt ifrågasatte uppgiftslämnaren. Det är anmärkningsvärt.
Nej, nej, nej. Tråden startade 17 mej. Vad jag har kunnat se så stod det inget om försvinnandet tidigare än så i pressen. (För att förtydliga ifall det ändå kopplas fel så försvann LW kvällen/natten 14-15 maj.) Så när media fick reda på detta vet vi inte mer än att det var senast 17 maj.
Citat:
Ja sannerligen det ska mycket till för att Tingsrätten ska gå emot åklagaren i ett mordfall och släppa ut en mördare på gatorna igen.

Citat:
Tingsrätten håller inte med. De skulle aldrig släppa ut någon som de ansåg vara en mördare.

Citat:
Ja det var inte bra att man riktade sig åt ett visst håll redan från början istället för att titta på olika alternativ och arbeta brett.
Det får man betala för nu. Min känsla.

Citat:
För att de grunderna som han blev initialt misstänkt för fortfarande kvarstår, Anmälningarna, inget alibi, mobilmaster m.m. Om åklagaren vill att man fortsätter ha honom som skäligen misstänkt så dömer Tingsrätten det. Men han försattes fri.

Hade TR däremot ansett honom vara mördare eftersom åklagare lyckats bevisa det genom att framlägga goda bevis så hade de omhäktat honom på dessa bevis som varit på sannolika skäl.

Tingsrätten bedömer inte någon vara en mördare på några skäliga bevis. Det är bara allmänheten som gör det.
Vill inte vara otrevlig men när du skriver så mycket och samma om och om igen så blir man aningen knäsvag, - har inte du dessutom sagt att du inte vet hur rättsäsendet egentligen fungerar? Ändå uttalar du dig så tvärsäkert hela tiden utan att ha begreppen riktigt klara för dig vad jag förstår. Och det finns nyansskillnader/grader i helvetet - vi vet inte hur tingsrätten har resonerat och hur de har uttryckt detta i tal och skrift men tror knappast att det är så enkelt som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Allt? Vad pekar på honom?
Det ända jag konstaterat i denna tråd är en nästan 1,5 år gammal anmälan dom dessutom visades att han hade fog för sitt agerande?! (Personligen tycker jag han verkar agerat fel, men jag var inte där).
Här är en till som upprepar samma mantra om och om igen. Vi har sett det nu. Massor av gånger. Ni är tröttsamma som skriver mycket och om samma sak hela tiden - ännu tröttsammare blir det när svenska skriftspråket inte är klockrent utan det fattas en del och blir inte helt lättförståeligt, mest bara rörigt. Slarv eller inte svenska som modersmål?

Är ni så rädda att släppa tråden ett tag? Att andra ska få tänka vad de vill utan att ni måste upprepa era mantran så att vi för all del inte ska glömma vad ni har sagt?
Jag upprepar: Vi har hört det nu. Det är uppfattat. Ta en paus.
Citera
2018-06-09, 14:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då säger jag som brottsmålsadvokat Massi-Fritz

"Advokaten Elisabeth Massi Fritz företräder ofta brottsutsatta kvinnor och hon anser att det finns en svårighet för mannen, om han får tjänsten, att döma i vissa mål.

– Det är icke lämpligt att döma i mål som rör våldsbrott och då särskilt mäns våld mot kvinnor, skriver hon till SVT Örebro."

"Samtidigt säger Sven-Erik Alhem att det här är ovanligt.

– Jag har aldrig hört att någon som varit lagförd för något liknande tidigare blivit föreslagen som rådman."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare
http://www.orebrotingsratt.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Att-arbeta-hos-oss/Domare/Personportratt-domare/
Verkar som han fick jobbet. Är ju inte helt säker på att det är han.
Citera
2018-06-09, 14:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag hade kunnat förstå dina försök till jämförelse med andra impulsmord ifall hon hade varit ute på joggingtur eller liknande. Men när hon försvinner från hemmet har jag svårt att se att någon helt random mördare lurar ut henne mitt i hennes sysslor hemma.

Skälig misstanke betyder absolut inte att "samhället lägger ihop två och två, och rykten går". Var har du fått det ifrån?

Skälig misstanke betyder "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser".
Inget annat.

Jag sa inte att jämförelsen handlade om att komma fram till att det här måste röra sig om det ena eller andra slaget av mord. Det är klart att väldigt lite talar för att någon för BO helt okänd är GM här. Å andra sidan så ser det ju väldigt oplanerat ut, som det skett i stundens hetta, vilket ju i detta fall talar för en gemensam historia av förlorade humör. Likväl har GM lyckats undgå sådana spår att denne skulle kunnat häktas på sannolika skäl per omgående. Läs innantill!

För mig betyder ”konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för” ungefär precis vad jag avsåg med det jag skrev, även om man kanske behövde tolka lite välvilligt. Att hänvisa till att polisen nog hade mer kan ju alla göra, och det kan ju falla på eget grepp om det visar sig att det fr.a. är historiken och avsaknad av alibi man har gått på här. Det borde ju inte krävas så mycket mer förrän det blir ”sannolika skäl”, tycker man, när en kropp påträffas bland husen i samma område.

Och vad skulle man annars begära av polisen? Att de inte ska få häkta en person som SD för att de inte kan bevisa att ”konkreta omständigheter som med viss styrka talar för” föreligger? Dessutom bleve han väl då lite extra sur av att inte ha släppts in i USA... För polisen kan inte anse att han är skäligt misstänkt? Det där måste ju närmast inblandade och berörda tjänstemän få avgöra sinsemellan när det ligger en avdöd trebarnsmor bakom ett bullerplank. Det är ju förhastat att tro att de gör det av ngt annat skäl än utredningsskäl och allmänhetens säkerhet. Efter bästa förmåga. Det är ju en domstol inblandad också, så det sker ju inte precis på lösa boliner.

Jag tror ju fortfarande det är SD, men det blir ju lätt vinklat seende från vår horisont eftersom vi inte har alla data och inte vet vilka fler som kan ha anknytningar till LW och hur dessa i realiteten ser ut. Med lite tur så har polisen mer att ta av. Och analyssvar att vänta.

I Ulricehamnsfallet var det ju i efterhand uppenbart att den först häktade och den av vittnena utpekade inte kan ha varit samma person. Likaså borde en person som den som senare utpekades som GM ha gått att hitta av polis o myndigheter på andra vägar än genom masstopsning, och skulle jag slå vad så tror jag ju att man visste ganska snart vem man borde titta närmare på, men man saknade vägar för att komma åt personen, annat än via topsningsförfarandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in