Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Jag hade kunnat förstå dina försök till jämförelse med andra impulsmord ifall hon hade varit ute på joggingtur eller liknande. Men när hon försvinner från hemmet har jag svårt att se att någon helt random mördare lurar ut henne mitt i hennes sysslor hemma.
Skälig misstanke betyder absolut inte att "samhället lägger ihop två och två, och rykten går". Var har du fått det ifrån?
Skälig misstanke betyder "konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser".
Inget annat.
Jag sa inte att jämförelsen handlade om att komma fram till att det här måste röra sig om det ena eller andra slaget av mord. Det är klart att väldigt lite talar för att någon för BO helt okänd är GM här. Å andra sidan så ser det ju väldigt oplanerat ut, som det skett i stundens hetta, vilket ju i detta fall talar för en gemensam historia av förlorade humör. Likväl har GM lyckats undgå sådana spår att denne skulle kunnat häktas på sannolika skäl per omgående. Läs innantill!
För mig betyder ”konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för” ungefär precis vad jag avsåg med det jag skrev, även om man kanske behövde tolka lite välvilligt. Att hänvisa till att polisen nog hade mer kan ju alla göra, och det kan ju falla på eget grepp om det visar sig att det fr.a. är historiken och avsaknad av alibi man har gått på här. Det borde ju inte krävas så mycket mer förrän det blir ”sannolika skäl”, tycker man, när en kropp påträffas bland husen i samma område.
Och vad skulle man annars begära av polisen? Att de inte ska få häkta en person som SD för att de inte kan bevisa att ”konkreta omständigheter som med viss styrka talar för” föreligger? Dessutom bleve han väl då lite extra sur av att inte ha släppts in i USA... För polisen kan inte anse att han är skäligt misstänkt? Det där måste ju närmast inblandade och berörda tjänstemän få avgöra sinsemellan när det ligger en avdöd trebarnsmor bakom ett bullerplank. Det är ju förhastat att tro att de gör det av ngt annat skäl än utredningsskäl och allmänhetens säkerhet. Efter bästa förmåga. Det är ju en domstol inblandad också, så det sker ju inte precis på lösa boliner.
Jag tror ju fortfarande det är SD, men det blir ju lätt vinklat seende från vår horisont eftersom vi inte har alla data och inte vet vilka fler som kan ha anknytningar till LW och hur dessa i realiteten ser ut. Med lite tur så har polisen mer att ta av. Och analyssvar att vänta.
I Ulricehamnsfallet var det ju i efterhand uppenbart att den först häktade och den av vittnena utpekade inte kan ha varit samma person. Likaså borde en person som den som senare utpekades som GM ha gått att hitta av polis o myndigheter på andra vägar än genom masstopsning, och skulle jag slå vad så tror jag ju att man visste ganska snart vem man borde titta närmare på, men man saknade vägar för att komma åt personen, annat än via topsningsförfarandet.