2018-06-09, 14:17
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Rätt
De tidiga uttalanden om människorov och svartsjukedrama kan vara riktade av den riktiga mördaren ? Bara spekulerarar

Ja, så kan mycket väl vara fallet.
Citera
2018-06-09, 14:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För att de grunderna som han blev initialt misstänkt för fortfarande kvarstår, Anmälningarna, inget alibi, mobilmaster m.m. Om åklagaren vill att man fortsätter ha honom som skäligen misstänkt så dömer Tingsrätten det. Men han försattes fri.

Hade TR däremot ansett honom vara mördare eftersom åklagare lyckats bevisa det genom att framlägga goda bevis så hade de omhäktat honom på dessa bevis som varit på sannolika skäl.

Tingsrätten bedömer inte någon vara en mördare på några skäliga bevis. Det är bara allmänheten som gör det.

Nu vet jag inte riktigt vad du försöker få sagt. Du verkar vela undergräva det faktum att han fortfarande är skäligen misstänkt för mord. Och är den enda som är misstänkt officiellt. Varför har du så stort behov av att sopa det faktumet under mattan? Bevisningen i dagsläget räckte bara inte för att hålla honom inlåst men han är misstänkt ännu.

Om dom hade släppt även skäligen och om han hade haft något som talade till hans fördel och blivit avförd från utredningen hade jag förstått dig men nu går det inte att komma ifrån det faktum att han är skäligen misstänkt för mord. När det ändras, så ändrar även jag mina misstankar.
Citera
2018-06-09, 14:18
Medlem
Citat:
Att vara skäligen misstänkt för mord är inte lika med att vara mördare. Två helt olika saker.

Korrekt. Att vara sannolikt misstänkt för mord är inte heller lika med att vara mördare.

Och precis motsatt kan man vara mördare trots att man inte är misstänkt överhuvudtaget.
Citera
2018-06-09, 14:20
Medlem
Skälig misstanke. Det som fortfarande kvarstår mot MGM betyder alltså följande:

* Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

* Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

* Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Detta har man alltså fått fram mot nuvarande MGM och något som tingsrätten håller med om.
Det är alltså en hel del saker. Inte bara en anmälan för 2 år sedan som det förljugs om i tråden just nu.
Citera
2018-06-09, 14:20
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Korrekt. Att vara sannolikt misstänkt för mord är inte heller lika med att vara mördare.

Och precis motsatt kan man vara mördare trots att man inte är misstänkt överhuvudtaget.

Ja och man kan även vara dömd mördare utan att vara mördare. Finns alla möjliga varianter.
Citera
2018-06-09, 14:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Var har du fått grunderna till den skäliga misstanken ifrån? De är väl inte kända, eller har jag missat något?

Tingsrätten har konstaterat att SD fortsatt är skäligen misstänkt för mordet på LW. Det här är ingen rättegång utan en häktningsförhandling. De frihetsberövade honom en gång på den misstankegraden, men de får inte göra det en andra gång. Vad är det som är så oklart för dig?

För att de grunderna är de enda vi vet som talar mot honom och dessa räcker gott och väl till för skälig häktning. Leif GW anser också att han blev häktad ENDAST på grund av de grunderna. Han är en av Sveriges mest framstående experter har jag förstått så hans åsikter väger tyngst än alla flashbackares i denna fråga.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-09 kl. 14:26.
Citera
2018-06-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu vet jag inte riktigt vad du försöker få sagt. Du verkar vela undergräva det faktum att han fortfarande är skäligen misstänkt för mord. Och är den enda som är misstänkt officiellt. Varför har du så stort behov av att sopa det faktumet under mattan? Bevisningen i dagsläget räckte bara inte för att hålla honom inlåst men han är misstänkt ännu.

Om dom hade släppt även skäligen och om han hade haft något som talade till hans fördel och blivit avförd från utredningen hade jag förstått dig men nu går det inte att komma ifrån det faktum att han är skäligen misstänkt för mord. När det ändras, så ändrar även jag mina misstankar.

Ja de hade släppt honom och uttalat att misstankarna mot honom är borta i så fall
Nu har ju polisen honom kvar som skäligen misstänkt
Åklagarn ville heller inte svara på om fler är misstänkta
Citera
2018-06-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Kanske han

Då säger jag som brottsmålsadvokat Massi-Fritz

"Advokaten Elisabeth Massi Fritz företräder ofta brottsutsatta kvinnor och hon anser att det finns en svårighet för mannen, om han får tjänsten, att döma i vissa mål.

– Det är icke lämpligt att döma i mål som rör våldsbrott och då särskilt mäns våld mot kvinnor, skriver hon till SVT Örebro."

"Samtidigt säger Sven-Erik Alhem att det här är ovanligt.

– Jag har aldrig hört att någon som varit lagförd för något liknande tidigare blivit föreslagen som rådman."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare
Citera
2018-06-09, 14:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

För att det finns ett par här som skriver att det går en mördare SD lös i Örebro mm. Om du läser en del inlägg nyligen.
Då tycker jag det är viktigt att understryka skillnaden mellan att vara skäligen misstänkt och dömd igen.
Citera
2018-06-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Skälig misstanke. Det som fortfarande kvarstår mot MGM betyder alltså följande:

* Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

* Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Detta har man alltså fått fram mot nuvarande MGM och något som tingsrätten håller med om.
Det är alltså en hel del saker. Inte bara en anmälan för 2 år sedan som det förljugs om i tråden just nu.

Tack för ditt förtydligande inlägg! Är frustrerande att det påstås saker som inte är korrekta/sanna i tråden, bl a att misstanken enbart beror på anmälningar och mobilmast. Uppgifterna om pejling av SDs mobil till samma mobilmast som LWs, är det en trådsanning eller något som officiellt släppts? För det är väl inte konstigt om deras mobiler varit uppkopplade till samma mast när de bor i samma bostadsområde?
Citera
2018-06-09, 14:25
Medlem
Citat:
För att de grunderna är de enda vi vet som talar mot honom och dessa räcker gott och väl till för skälig häktning. Leif GE anser också att han blev häktad ENDAST på grund av de grunderna. Han är en av Sveriges mest framstående experter har jag förstått så hans åsikter väger tyngst än alla flashbackates i denna fråga.

Du ljuger.

Jag har spaltat upp kriterierna för Skäligen misstänkt här ovan. Jag repeterar gärna.

Citera
2018-06-09, 14:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger.

Jag har spaltat upp kriterierna för Skäligen misstänkt här ovan. Jag repeterar gärna.

Detta inlägg kom efter jag postat mitt inlägg. Lugna ner dig. Jösses.

Var arg på Leif GW istället också då..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in