2018-06-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
... The million dollar question! Den frågan misstänker jag blir en i raden av frågetecken som ytterst ansvarig får klargöra.

Skadestånd lär han få av skattebetalarna för felaktig häktning ...
Citera
2018-06-08, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
Man får väl hoppas på att man "säkrat" det man behöver "säkra" och att inga bevis nu kan försvinna/förstöras.

Det är ändå rätt att man måste släppa en person när man inte har uppfyllt målen för "sannolika" skäl.

Tråkigt att kroppen inte hittades direkt, vilket säkert hade underlättat mycket.
Men utredningsarbetet fortsätter och det finns hopp.
Tänker på flera andra fall där man hittat GM långt senare.

DNA från GM är viktigt, men inte allt.
Om man tittar t ex på Mantorpsfallet kan man se att ett gediget arbete till slut gav resultat, månader efter. Nu finns inga likheter alls mellan dessa två fall, men jag vill bara visa att man arbetar mycket brett. Vissa analyser kan ta lång tid att göra, t ex kommunikationsanalyser. Det kan också under utredningens gång komma fram nya saker som behöver utredas vidare.

Förhören tar lång tid att genomföra, många förhörs dessutom flera gånger för att gå igenom nya uppgifter eller bara att kontrollera på nytt det som framkommit. Förhören måste ju också värderas och analyseras, kontrolleras.

- förhör med många, många
- masttömningar (detta kan ta tid att analysera och jämföra.
- teknisk bevisning med allt från fingeravtryck, DNA, fotavtryck
- genomgång av övervakningsfilmer/vägkameror/företagskameror
- sms konversationer, annan mediakommunikation
- genomgång av kläder som finns och "funnits", dvs eventuellt saknas
- genomgång av sopor, brända rester, kompost, trädgård (nyplantering?)
- kontroll av eventuella rester på offret som kommer från annan plats (kan vara frömjöl, lövrest, ler/jord/sand -avsättning eller liknande)
- kontroll kvitton, konton
osv, osv.
Citera
2018-06-08, 14:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Lägg till att det kan finnas LWs blod i hans bil (fyndet i bilen som tidningar skrev om)! Men det räcker inte ändå. Han kan säga att hon blöd i ett tidigare tillfälle i hans bil.

Skulle det inte räcka till sannolika skäl?

Tror snarare blodet kanske var hans eget.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-08 kl. 14:55.
Citera
2018-06-08, 14:56
Medlem
kauwts avatar
I inlägg 2492 skrev jag att jag inte trodde att någon i paret var mördaren.

Jag tror fortfarande inte att SD är skyldig.
Såvida de inte hittar tillräckligt med bevis.
Då tror jag på det.
Citera
Medlem
Enorms avatar
Kontakta Ryssarna, köp lite satellitbilder över
Hjärsta från aktuell tid o plats.
Citera
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Lägg till att det kan finnas LWs blod i hans bil (fyndet i bilen som tidningar skrev om)! Men det räcker inte ändå. Han kan säga att hon blöd i ett tidigare tillfälle i hans bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle det inte räcka till sannolika skäl?

Han kanske sa att blodet kom från misshandeln av LW
Senast redigerad av gloriouslife 2018-06-08 kl. 14:58.
Citera
2018-06-08, 14:57
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Nu unnar jag mig att fundera över alternativa GM fullt ut. Vilka är den/de man minst misstänker? GM hittas inte helt ovanligt i BO:s allra närmaste krets. Inom familjen kan de tragiskt nog även gömma sig ibland... LW:s GM skyddas av någon med ”pondus” och erfarenhet kring brott. Därför ifrågasätts de knappt. Allt är en outhärdlig tragedi. Detta är mina tankar och spekulationer. De behöver inte vara ens i närheten av sanningen. Tack för ordet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Är han skyldig lär han rymma nu från Sverige
Nja, han har nog reseförbud - eller vad tror ni?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Undrar varför han plötsligt var så otrevlig efter alla år som vänner och tidvis älskare. Var han svartsjuk på en ny relation? Klarade han inte av att bara vara vän och fika, kanske med LWs partner närvarande?

Varför ville LW egentligen bjuda honom på kaka? Det är kanske där allting hänger.
Citera
2018-06-08, 14:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Då SD är underförstått och går att härleda är det där förtal...
Jag säger inte att han är oskyldig, men till bevisningen finns är gan oskyldig i mina ögon.
Det ÄNDA ni har är en anmälan för nästa 1,5 år sedan, som dessutom känns tveksam (jag skulle ha dragit ut henne, han valde ett annat sätt).

Psst...ett tips: detta är Sveriges mest anonyma forum...

Och jag tror fortfarande att han är skyldig...och jag tror även att det finns personer som vet mer och som borde rannsaka sig.
Citera
2018-06-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Släppt men inte fri från misstankar... Fortfarande skäligen misstänkt. Man blir ju lite nyfiken på vad de har för bevis på honom som gör att åklagaren yrkade sannolika skäl och som gör att tingsrätten bedömmer honom som fortsatt skäligen misstänkt..

Så där säger polis/åklagare alltid när dom tvingas släppa någon
"misstankarna kvarstår".
Ungefär som dom också säger "vi söker brett".
Nu får vi hoppas att dom gjort det i det här fallet.
Fan tror det.
Citera
2018-06-08, 14:59
Medlem
Quarrels avatar
Örebro Tingsrätt: Mannen som varit häktad som skäligen misstänkt för ”Hjärstamordet” har försatts på fri fot
Citat:
[2018-06-08] Örebro tingsrätt

Tingsrätten har idag beslutat att häva häktningen avseende den man som den 1 juni 2018 häktades såsom skäligen misstänkt för mord. Enligt tingsrätten är mannen fortfarande endast skäligen misstänkt.

Den som är skäligen misstänkt för ett brott får vara häktad i högst en vecka. Om inte åklagaren efter en vecka kan visa att misstankegraden har höjts till sannolika skäl ska häktningen hävas. Eftersom misstankegraden vid dagens häktningsförhandling inte uppnådde sannolika skäl försatte tingsrätten den misstänkte mannen på fri fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in