Citat:
Ursprungligen postat av
Provokatör
Jag har nu läst domen och kan konstatera att advokaterna har gjort allt för att misskreditera vittnenas trovärdighet och i alla delar lyckats övertyga rätten.
Jag kan även konstatera att det i många andra våldtäktsdomar inte alls tas samma hänsyn till dom inblandades inbördes relationer och att vi således inte alls är lika inför lagen. I högprofilmål ställs det högre beviskrav. Det var länge sedan jag såg någon så omfattande sågning av vittnesmålen i en dom.
Vittnesmål efter vittnesmål bekräftar hennes upprörda tillstånd och hur dom tagit del av hennes berättelse om penetration upp till 10cm, av en två eller tre fingrar samt Martins tumme i analen. Samtliga vittnesmål avfärdas ett efter ett i domskälen.
Jag skulle gärna vilja se hur väl försvaret skulle lyckas i en högre instans, det finns flera oklarheter i detta fall.
Initialt saknade hon allt vettigt stöd för att göra en anmälan och i egenskap av att hon var ny på jobbet så förpassades händelsen i glömska precis såsom cheferna på både TV4 och produktionsbolaget önskade.
Martin Timell är nu en friad man och kan ta sig an nya TV-uppdrag, tyvärr kommer han upptäcka att det faktiskt inte är så enkelt, i folkdomstolens ögon är han för alltid synonym med badtunneincidenten.
Bara Martin och målsägande vet kanske hur det förhåller sig, det var som sagt mycket alkohol inbladat den där kvällen.
/Provokatör
Men det är väl just där kärnpunkten ligger angående vittnena. Att de är samstämmiga men frågan är och kommer bli obesvarad. Hur uppfattade de målsägaren
DÄR och
DÅ ?
Det finns inga avlagda vittnesmål som gjorde för snart 10 år sedan. Vittnesmålen har tillkommit senare och där finns bevis att de diskuterat målet i nutid. Då är det lätt att minnet påverkas.
Med det sagt, så är bevisvärdet av vittnesmålen i detta fall inte så höga.
Ur domen :
" målsäganden och flera av vittnena har varit medlemmar i samma
Facebook-grupp, i vilken den i målet aktuella festen har diskuterats.
Påståenden om allvarliga brott blir naturligen rapporterade i media och det går inte
generellt att dra slutsatsen att en sådan rapportering påverkar förhörspersoner.
Bedömningen av om enskilda personer har mer eller mindre tillförlitliga
minnesbilder måste göras individuellt för varje förhörsperson för sig. I målet finns
dock flera aspekter, framförallt den långa tid som gått, som ger anledning för
tingsrätten att noggrant bedöma framförallt tillförlitligheten av de uppgifter som
lämnats av hörda personer. Risken för att förhörspersonernas minnesbilder kan ha
påverkats eller förvanskats måste beaktas."
Finns inget ovan som försvararen framfört som är falskt. Därmed finns det tvivel och det är rimligt.
Sedan pratar du om en vuxen kvinna som saknar stöd. Där finns tjejer i 12 - 13 års åldern som varit utsatta för riktiga grova övergrepp men en del av dessa har klarat av att anmäla. Jag har skrivit det innan idag. Stöd borde hon fått från familj och pojkvän men hon väntade i 9 år innan hon fick mod att anmäla.
Som alla inlägg i tråden så pratar de som ville få MT dömd att han är körd.
De som har tyckt att detta är rent påhitt eller efterkonstruerat är av en annan uppfattning.
Som läget är just nu så är faktiskt MT ett offer. Ett offer av falska utpekande under #metoo
Så visst, en del tror han är körd ( de som redan dömt på förhand )
Men det är som sagt bara en liten del.