2016-10-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Får tacka asheberg, Pater-Noster och jongari för den intressanta läsningen.

Har nu själv beställt boken från författaren. Skall bli intressant att läsa boken. Förutom Stöcksjömordet tar han även tar upp Handen-morden och morden i Malexander. Denna uppgift omnämnde han för mig då vi talades vid per telefon.

Tack. Vittnet Martin Lindh ska också ha skrivit en bok enligt inslaget.
Citera
2016-10-17, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Författarens namn.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Tack. Vittnet Martin Lindh ska också ha skrivit en bok enligt inslaget.

Det var tack vare dessa intressanta artiklar som jag fick reda på att det fanns en bok skriven om mordet i Stöcksjö samt författarens namn.

Därefter tog jag kontakt med Martin Lindh.
Citera
2016-10-20, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken om Stöcksjömordet från 2015.

Jag har nu erhållit boken Stöcksjömordet med undertiteln En bok om brott och brottsoffer.

Har ännu inte läst den utan enbart bläddrat i den. Boken verkar vara intressant och kommer att läsa den med stort intresse. Boken är illustrerad med teckningar och är på 86 sidor.
Citera
2016-10-22, 14:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Eriksson" - troligtvis rättshaverist.

Har nu läst igenom Lindhs bok.

Här framkommer en del information om BO som jag inte kände till tidigare. Även på vilket sätt författaren själv kom att bli indragen.

Denne "Eriksson" framstår helt klart som en person som hade med Anderssons försvinnande och död att göra. MGM var också en mycket besvärlig person som alltid nekade till allting - t. o. m. då han vid ett annat tillfälle greps på bar gärning. Överklagade alltid så långt det bara gick.

Skulle inte förvåna mig om "Eriksson" var en rättshaverist.
Citera
2016-11-17, 15:15
Medlem
Raven666s avatar
En fråga

Citat:
Har nu läst igenom Lindhs bok.

Här framkommer en del information om BO som jag inte kände till tidigare. Även på vilket sätt författaren själv kom att bli indragen.

Denne "Eriksson" framstår helt klart som en person som hade med Anderssons försvinnande och död att göra. MGM var också en mycket besvärlig person som alltid nekade till allting - t. o. m. då han vid ett annat tillfälle greps på bar gärning. Överklagade alltid så långt det bara gick.

Skulle inte förvåna mig om "Eriksson" var en rättshaverist.

I den här texten i VK menar författaren Martin Lindh på att polisen inte såg på hans vittnesmål som trovärdigt. Framgår det i boken varför det var så?
Citera
2016-11-17, 18:37
Medlem
Barney Calhouns avatar
GW tar upp fallet i veckans brott.
http://norran.se/nyheter/kroppen-hittades-i-skelleftealven-nu-ska-leif-g-w-ta-sig-an-fallet-700708
Citera
2016-11-17, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vittnet var brevbärare.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
En fråga

I den här texten i VK menar författaren Martin Lindh på att polisen inte såg på hans vittnesmål som trovärdigt. Framgår det i boken varför det var så?

Inte direkt men polisen misstrodde honom redan första gången han tog kontakt med dem. Jag citerar ett litet stycke från sidorna 47-48 i boken:

"- När ni letar i Kvistforskanalen så letar ni på fel ställe efter sänket.
- Jaha, svaret är mer en fråga än ett konstaterande.
- Hur kan du veta det?
- Jag såg då kroppen sänktes i älven, det var inte heller nära 16 eller 17 oktober.

Kriminalarna sneglar på varandra med ett hånfullt leende på sina läppar.
- Du har sannolikt drömt, säger Lövgren.
- Jag tillhör de personer som kan skilja på dröm verklighet, svarar jag kort.
- Du ska inte vara insinuant, vi har lagt ner många timmar på att finna ett sänke och letat efter andra spår som kan finnas i kanalen."

Polisen tilltalar författaren med "Hej brevbäraren". Han var ju brevbärare. Man får den känslan att polisen "ser ner" på honom p. g. a. att han inte arbetar som polis och därför inte vet vad han talar om.
Citera
2016-12-06, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen i Veckans Brott 2016-12-06.

Intressant att kvällens historiska avsnitt i Veckans Brott återigen tog upp detta mycket omtalade fall. Förra gången fallet togs upp var i programmet den 17 november.

Här medverkade bl. a. vittnet/tecknaren/författaren/f. d. posttjänstemannen Martin Lindh och Axel Andersson yngste son.

Sonen berättade bl. a. vad den MGM hade sagt till hans bror efter mordet på deras far något i stil med: "Du skall passa dig att gå och snacka skit om mig för då kan det gå som det gick för er far."

Axel Andersson kallades ibland i media för "Rikemannen". Ingen bra kombination att ha detta öknamn, bo ensligt och utan belysning på gårdsplanen.

Hade de undangömda smyckena som hittades bakom ett skåp i den lokal MGM hade använt beläget i stadsdelen Teg i Umeå 1966-67 istället för 1979, så hade nog MGM inte klarat sig, vilket också GW trodde. Dessutom hade polisen lyssnat på vittnet Lindh så hade detta mordfall kunnat bli uppklarat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-06 kl. 22:18.
Citera
2016-12-06, 22:15
Medlem
Cannabisministerns avatar
Togs upp i kvällens Veckans brott.

http://www.svtplay.se/video/11417018/veckans-brott/veckans-brott-sasong-13-avsnitt-8
Citera
2018-04-25, 17:52
Medlem
Citat:
Artikeln finns på sidorna 46, 47 och 64. Illustrerad med fyra foton. Skriven av Leo Lönnbrink. Endast tidsangivelserna medtagna.

"Han lade en krans på sin egen grav - sen var han förvunnen."

"Detta hände söndagen den 16 oktober:
15.30 sågs Axel Andersson på restaurang Skytten i Umeå.
16.15 var han vid sin hustrus grav på Backens kyrkogård.
16.30 sågs han i sin villa i Störtsjö.
17.27 sågs han vid Pressbyråns kiosk intill Umeå järnvägsstation.
18.00 köpte Axel Andersson tidningar i vid kiosken i Röbäck på vägen mellan Umeå och Störtsjö.
18.30 var ljuset tänt i Anderssons rum på nedre botten i tvåvåningsvillan. Rummet är kombinerat sovrum-kontor med TV, kassaskåp och telefon.
19.00 sågs svagt ljus i hans rum. Det var från en lampa å TV:n.
21-tiden: ljuset släckt. Samtidigt ses en bil med släckta strålkastare försvinna från Anderssons gårdsplan. Bilen försvann söder ut på E 4:an.

Vid tiden för hans försvinne hade byn Störtsjö 300 invånare. Byn ligger sju kilometer söder om Umeå.

Axel Andersson var född den 11 mars 1899.

Bump igen! Har studerat fotot i tidningen SE 43/1966. Huset verkar vara kvar och jag kan inget annat komma fram till än att det är i detta hus Andersson bodde. Kan någon från trakten möjligen bekräfta att så är fallet?

https://www.google.se/maps/@63.7773165,20.1963196,3a,75y,227.04h,76.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFsqAmH7CywAH0NuCa7VVjQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Balkongen verkade vara nyriven 2011 vilket kanske inte är så konstigt. Allt annat verkar dock stämma.
Citera
2018-04-26, 15:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anderssons hus verkar finnas kvar efter snart 52 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bump igen! Har studerat fotot i tidningen SE 43/1966. Huset verkar vara kvar och jag kan inget annat komma fram till än att det är i detta hus Andersson bodde. Kan någon från trakten möjligen bekräfta att så är fallet?

https://www.google.se/maps/@63.7773165,20.1963196,3a,75y,227.04h,76.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFsqAmH7CywAH0NuCa7VVjQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Balkongen verkade vara nyriven 2011 vilket kanske inte är så konstigt. Allt annat verkar dock stämma.

Jag är nu inte från trakten men jag tycker också att detta verkar vara Anderssons hus.
Citera
2018-06-08, 10:51
Medlem
Mr.preflixs avatar
Citat:
Jag är nu inte från trakten men jag tycker också att detta verkar vara Anderssons hus.
nej huset är ljust blått och är på 14 Stöcksjö Degernäsväg
Senast redigerad av Mr.preflix 2018-06-08 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in