2018-06-08, 08:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Svårts att se det motivet, de var skilda sedan länge. Exmannen omgift efter detta men separad även från andra frun.

Ja du har tyvärr rätt och med ett sånt scenario är ju förstås SD oskyldig.
Jag blir arg och frustrerad för jag förstår inte motivet till mordet.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-06-08 kl. 08:32.
Citera
2018-06-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ja de borde ju va rätt GM som är häktad, nu har de haft över en vecka att få fram tillräckligt. Tror de va ganska säkra redan när han togs in av olika anledningar, inte bara tidigare anmälan om misshandel. Nu har de väntat in svar från NFC tex.
Återstår att se idag men min magkänsla är att de har rätt GM
Oavsett om det är rätt GM eller inte kan jag inte låta bli att tänka på alla barn som är inblandade i det här. Examenstider och jag antar att flera av barnen går i samma skola och känner varandra.
Kan bara hoppas att det blir klara besked så inte misstankar återstår men går inte att bevisa.
För alla inblandades skull önskar jag att det är annan GM och att bevis för det kommit fram.
Citera
2018-06-08, 08:30
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Viktig dag idag.

Vid frisläppande har jag svårt att se detta fall klaras upp.
Rätt man sitter där. Det vet polisen om.

Frågan är om han gjort det tillräckligt "snyggt".

Tror också att de har rätt man. Osäker på om han omhäktas idag dock.
Citera
2018-06-08, 08:47
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har också resonerat så och tror det borde stämma. Det finns naturligtvis möjl. att GM hunnit gå och hetsa upp sig ett tag över någon form av svek eller kränkning eller partnerbyte från LW:s sida, som gjort honom rasande, men de flesta skulle nog planera en aning ”bättre” då, och riktigt så sur blir man nog bara i denna sättning om man synbart redan förlorat sina barn (vilket annars omvänt borde verka hämmande på mördarambitionerna).

Om LW tänkt berätta för HD vilket kräk han är och hur länge de vänstrat, så är väl motivbilden i det närmaste klockren. Då är det inte heller så lustigt att de bor nära varandra längre.

Om LW rent av dominerar SD och fortsatt vill utnyttja honom och därför vill förstöra hans faniljeförhoppningar så blir det väl ännu bättre. Utpressning är ju alltid en möjlighet. Men det kanske man inte ska sitta och hoppas på.

Annars är det svårt att se vad som skulle resultera i ett ”passionsmord” här.

Tänk om LW har fått reda på något som "pastor" (alltså någon (läs HD) har "biktat" sig i förtroende till LW,
LW pratar med SD och råkar nästan försäja sig, men kommer på sig själv, och tystnar.. SD vill ha fram vad som sades i förtroende mellan HD och LW, men LW vägrar... Och det urartar..
Det kan ha vart någon annan som berättat något i förtroende för LW eventuellt. Men detta kan vara en trolig orsak till mordet.

Det skulle även kunna vara som så att HD ringer LW på kvällen, för att varna LW om att SD är på väg till LW, på grund av att SD och HD blivit osams och HD försäjer sig till SD, att hon pratat med LW, och SD blir arg o ska iväg o prata med LW..
Något har kommit fram från LW, som någon inte ville att hon skulle kunna vidarebefordra.. Trots att hon arbetat som pastor, så var personen(MGM) inte säker på att hon kunde bevara en hemlighet.
Om detta stämmer, tyder det på att det var någon som kände henne.
Detta låter som ett hyfsat troligt motiv för mej.
Citera
2018-06-08, 08:53
Medlem
P.O.Ws avatar
Åklagaren: ”Misstankarna har stärkts mot Lena Wesströms misstänkte mördare”

https://www.na.se/artikel/blaljus/aklagaren-misstankarna-har-starkts-mot-lena-wesstroms-misstankte-mordare
Citera
2018-06-08, 08:54
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
http://www.na.se/blaljus/aklagaren-misstankarna-har-starkts-mot-lena-wesstroms-misstankte-mordare?referrer=app

Nu har misstankarna stärkts mot Lena Wesströms misstänkte mördare, uppger åklagaren Åsa Hiding.
– Jag anser att det föreligger sannolika skäl för en häktning, säger hon.
Citera
2018-06-08, 08:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Svårts att se det motivet, de var skilda sedan länge. Exmannen omgift efter detta men separad även från andra frun.

Svårt att se att SD har motiv också om man ska tänka så. Han var gift och ville fortsätta med sin fru av allt att döma. Varför skulle han helt plötsligt ansättas av svartsjuka eller något mot LW?

Man tror han är GM pga LWs tidigare anmälningar annars skulle ni knappast se honom med dessa negativa glasögon.
Anmälningarna ledde ingenstans ens. Hon hade många vänner. Kan likväl vara en av dem som är GM.

Även GW tror att SD bara är inne pga tidigare anmälningar, den känslan har även jag fått sedan första början. Känner ingen part och anser mig vara objektiv. Jag förstår att du som varit i ett våldsamt förhållande förut kan ha lättare att tro att SD har gjort det pga av Lenas anmälningar men tror kanske du borde se bortom det också?
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-08 kl. 09:07.
Citera
2018-06-08, 08:56
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:

Nu har misstankarna stärkts mot Lena Wesströms misstänkte mördare, uppger åklagaren Åsa Hiding.

det ansåg hon redan för 1v sedan. och då räckte det inte till
Citera
2018-06-08, 08:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det ansåg hon förra gången också. Tingsrätten höll dock inte med.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Häktningsförhandling kl. 13. Vi får se om rätten tycker åklagarens nya framställan räcker till häktning.
Citera
Medlem
Det mesta tyder ju på att SD är oskyldig och att det är en random.
Varför han suttit så länge är med historiken och dom olika detaljer dom hittat som nu analyserats till oändlighet. Som sista åtgärd, för att rensa alla tvivel, så lät dom då hund genomsöka hans tomt.

Motiv:
Att LW skulle vara rädd och hunsad av honom kan inte stämma. Dom åker skridsko i efter händelsen med SD, själva. LW är den som kontaktar dom (SD och HD) vid en större FTF jakt. M.a.o. kontakt och umgänge efter den bilincidenten.
SD verkar vara den som velat avsluta relationen.
LW verkar ha gått vidare med andra relationer och skulle till Norge med en "kandidat", ingen anledning att jaga och söka upp SD för kärlek, som han känner sig tvingad att göra nått åt. Det har gått mer än ett år, känslor svalnar!

Visst kan man spåna i att dom träffats fortfarande och nu uppstår tjafs. Det är människor och känslor.

Häktningen:
Självklart ska polisen granska den mest troliga först och SD är det namnet och med den bakgrunden.
Blod hittas i bil och hem - han häktas på som skäligen misstänkt och en vecka med analyser påbörjas.
Då dom inte knutit blodet till LW eller andra tekniska bevis så hålls inga mer förhör förrän igår och se om han mjuknat, dom behöver ett erkännande, då teknisk bevis saknas.
Idag hålls ett avslutningsförhör och sammanställning vad som gäller med den häktade, sen släpps han.

Brottet:
- Dörr öppen (olåst/på glänt) - Normalt lämnar ingen mamma (förälder) barn så.
- Går iväg hastigt (paket inslagning och avbruten kontakt på nätet).
- Går 150m bort, bakom ett bullerplank. Tror inte i min vildaste fantasi att hon blivit nedslagen i hemmet och släpad dit.
- Bara mobilen med sig.
- Skrik hörs från det området (bedömer jag trovärdigt - vad kan det annars vara).
- Kläder bärgas från platsen där kroppen återfinns.

En som blir attackerad och kan skrika, tystnar väldigt fort i kampen. Annars är det en jakt och man springer. Det är m.a.o. är det troligen en 3:e person som bevittnar dödskampen och skriker i förskräckelse.

Vad hände:
Mitt i allt,på kvällen/natten hör LW nått. Någon rycker i hennes dörr eller i garagen eller kanske ser något på gatan, som väcker hennes misstänksamhet.
Det är en kvinna med skinn på näsan. Hon tittar ut för att se vad det är. Hon har endast mobilen med sig, kanske i bakfickan. Då hon bor ytterst är det bara 5m till gatan.
Det är två personer, en man och en kvinna.
Hon kanske ropar efter dom och dom springer med henne efter sig. Kanske hon bara smyger efter dom för att kunna vägleda polisen om hon behöver.
Hon kommer fram till bullerplanket där dom utan hon sett det gömt sig. Det uppstår bråk och han pucklar på LW. Hans partner skriker att han ska sluta slå (skriken vittnena hör). I tumultet tappar LW några klädesplagg (kofta, sko eller liknade).
När LW ligger oskadliggjord tar dom mobilen och springer iväg.

Polisens agerande
Det är inte förrän på onsdagen dom går ut med att det är människorov.
Skulle det finnas blod eller annat i anslutning till radhuset skulle dom slagit på stora trumman direkt.
Det kan vara att dom logiskt inser att hon inte hade anledning att hplla sig borta frivilligt, eller att dom fick samtalslistan först då och kanske ser dom att LW provat ringa 112, då kopplar dom att hon befunnit sig i nöd.

M.a.o random mördare - SD oskyldig. Svårlöst i närtid, men inte på sikt. Till dess är tyvärr SD skyldig i era ögon.
Citera
2018-06-08, 09:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Häktningsförhandling kl. 13. Vi får se om rätten tycker åklagarens nya framställan räcker till häktning.

Åklagaren ger sig i alla fall inte utan strid men lite oroväckande med formuleringen att hon anser att det räcker till sannolika skäl, låter lite tunt i mina öron men vi får se vad som göms i rockärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in