2015-02-15, 14:01
Bannlyst
Jag har laddat ner en app som reggar jordbävningar. Jag undrar vilken richterskalan den bör vara uppe vid för att klassas som en äkta jordbävning?
Citera
2015-02-15, 15:55
Medlem
Vid 2.0-2.9 så kan en jordbävning kännas men oftast inte, men det registreras. Så redan där klassas det som en jordbävning. Om det är lägre så känns det aldrig, och tror inte det registreras heller.
Citera
2015-02-15, 15:57
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har laddat ner en app som reggar jordbävningar. Jag undrar vilken richterskalan den bör vara uppe vid för att klassas som en äkta jordbävning?

vad äre för app?
Citera
2015-02-15, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
vad äre för app?
Appen heter Earthquakes.
Citera
2015-02-15, 16:31
Medlem
När det börjar rasa ned saker från bokhyllor och väggar. När sedan alla fönster krossas och strömmen går, då vet man att det är jordbävning. Då behöver man ingen app.
Citera
2015-02-15, 17:23
Medlem
Den appen redovisar jordbävningar från de geologiska instituten
Citera
2018-06-07, 23:10
Medlem
I de jordbävningsländer jag har rest genom brukar man kalla jordbävningar de som är över 5 på Mw skalan, allt under är skalv eller brus. Sedan är det här en ungerfärlig uppskatning på hur de känns i förhållande till Mw, och då inflyter ju närheten till ytan mycket, inte bara Mw storleken. Haiti-jordbävningen 2010 var liten i Mw men stark i för sig för det var nära ytan.
Citera
2018-06-08, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag bor lite drygt 8 mil från epicentrum för Skånes starkaste jordbävning det senaste decennium... Antagligen även den enda "jordbävning" som faktiskt varit värd att nämna. Vaknade av en högljudd smäll, och samma typ av "fallande" känsla som man ibland får precis när man håller på att somna.

Med andra ord, 4.någonting är inte värt att ha med på listan, det påverkar inget i praktiken. Man vänder sig om och somnar om, och förstår först när man läser nyheterna timmar senare, att det var marken som rörde sig, man vaknade av.
Citera
2018-06-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jag bor lite drygt 8 mil från epicentrum för Skånes starkaste jordbävning det senaste decennium... Antagligen även den enda "jordbävning" som faktiskt varit värd att nämna. Vaknade av en högljudd smäll, och samma typ av "fallande" känsla som man ibland får precis när man håller på att somna.

Med andra ord, 4.någonting är inte värt att ha med på listan, det påverkar inget i praktiken. Man vänder sig om och somnar om, och förstår först när man läser nyheterna timmar senare, att det var marken som rörde sig, man vaknade av.

4 Mw är mer en skalv. Men man ska inte utesluta att 5or och 6or kan förekomma i framtiden. Som jag ser det har vi fyra aktiva skalvzoner i Sverige:
  1. Kattegatt-Skagerak (Västkusten)
  2. Tornquistzonen (Skåne)
  3. Pärvieförkastningen (Lapplands fjäll)
  4. Burträskförkastningen (Umeå-Höga Kusten)

Det är främst i den sistnämnda jag vänter mig en ordentligt smäll, notera då att området sammanfaller med trakten där landhöjningen är störst. Jordskorpan rör sig, och, triss, plötsligt händer det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in