Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Hur i helvete orkar ni citera ett institut som Sentio som är ett skitinstitut med tolv anställda och som ingen seriös bedömare bryr sig om. Om man tittar på deras siffror bakåt i tiden så kan man lätt konstatera att de tillhör bottenträsket bland opinionsinstituten. Med andra ord: Det är inget att bry sig om deras opinionsundersökningar om man inte är SD:are och vill ha roligt en stund på andras bekostnad. Vilket i och för sig är sverigedemokraternas bästa gren.
Det beror på att de svenska opinionsmätningsföretagen har hela tiden undervärderat stödet för SD grovt, medan Sentio har varit närmare det verkliga stödet jämfört med de andra opinionsmätningsföretagen. Sedan har Sentio inte nödvändigtvis prickat in alla andra partierna bättre än andra opinionsmätningsföretag, men de är just speciellt intressanta när det gäller vilket stöd de visar för SD. Vi tittar ju inte endast på Sentio och SD, utan även på de andra mätningarna. Andra mätningsföretag har ofta nedvärderat stödet för SD, övervärderat stödet för MP, en del företag verkar tendera att visa för högt stöd för småpartierna och jag har vagt för mig (fast jag vågar inte svära på det) att SCB ofta övervärderar S.
Faktum är att det många gånger är snarare intressantare att titta på utvecklingen av stödet för ett parti/flera partier i mätningarna från ett och samma företag, eftersom det kan möjligtvis lättare skvallra om utvecklingen för ett parti än att se på två samtidiga mätningar från två olika mätningsföretag. Du inser väl att det är svårt att säga något vettigt om förändringen i opinion för t.ex. SD utifrån två olika mätningsföretags resultat, om den ena brukar konsekvent ligga runt 5-8 procentenheter under/över den andras resultat (och nej, det är inte det företaget som hittills har prickat in mer rätt som lär ha fel den här gången). Däremot säger det kanske mer om stödet för ett parti om det ökar i flera av bådas mätningar jämfört med respektive företags tidigare mätningar.
Hänger du med, eller är det för komplicerat? Sedan tänker jag så klart inte avfärda resultatet från ett företag som brukar vara bättre på mäta ett visst partis stöd än alla andra mätföretag. Att försöka få detta faktum att skingras genom att komma med emotionella argument om "skitinstitut" eller auktoritetsargument om "seriösa bedömare" fungerar inte på någon intelligent människa. De som bortser från sådana empiriska fakta är ju naturligt nog inte alls "seriösa bedömare".
Och nej, länka inte återigen till FOF-artikeln, eftersom den inte motsäger det jag just har skrivit och du då uppenbarligen inte har begripit det jag skrev, utan se istället till att läsa om det jag skrev.