2018-06-07, 23:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Det är inte första valet som Mp har överdrivna siffror. Nu har Fridolin och gänget dessutom visat färg mer än någonsin och detta kommer att slänga ut gänget från riksdagen. Dessutom kommer C att få ett flöde från MP vilket garanterat sänker gänget ännu lägre.

Jag försöker också trösta mig med detta, men det är onekligen djupt oroande att Sveriges främsta samhällsdestruktionsparti håller näbben över vattenytan i så många OU. Gud give att de inte klarar sig denna gång, på det att Riket må frälsas från ondo!
2018-06-07, 23:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man får gilla läget och vara glad åt det lilla. Dessutom är det fortfarande tre månader kvar som (Mp), och särskilt Kolbiten, kan skämma ut sig.

Dessutom brukar ju Sentio "anklagas" för att vara brusig, med stora svängningar, eftersom de inte använder löpande medelvärden. Det är ju riktig kritik och jag väljer att tro att (L) ökade så mycket just på grund av brus.

Men det motsatta gäller ju för SVT/Novus. De jämnar ut med löpande medelvärde. Det betyder att denna månads nedgång egentligen var större än -3.1% och (SD):s uppgång egentligen större än 2.7%. Ser man bara till det datamaterial som samlats in under nuvarande månad så var säkert (SD) redan största parti. Det betyder dessutom att det finns en liten nedgångs potential som "sparats" till nästa månad med god chans till ytterligare tapp

Nu får vi vara glada att (S) gör fiasko och spå hopps vi att det är (Mp):s tur nästa undersökning

Ja, S-raset är förstås en källa till glädje och hopp, men MP:s siffror oroar mig. Jag ser inte hur Sverige skall rycka upp sig med MP kvar i Riksdagen. Det har litet längre tillbaka kommit en del hoppfulla OU, men å sistone har de legat oroväckande högt. Härvid spelar det egentligen ingen roll om MP har 4,3 eller 6,5 i valet - det är inne eller ute som räknas.
2018-06-07, 23:16
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag försöker också trösta mig med detta, men det är onekligen djupt oroande att Sveriges främsta samhällsdestruktionsparti håller näbben över vattenytan i så många OU. Gud give att de inte klarar sig denna gång, på det att Riket må frälsas från ondo!
De får draghjälp av SVT för att uttrycka sig milt.
Knappt något negativt sägs om det partiet, trots att det sitter i regeringen och borde hårdgranskas.
2018-06-07, 23:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hur i helvete orkar ni citera ett institut som Sentio som är ett skitinstitut med tolv anställda och som ingen seriös bedömare bryr sig om. Om man tittar på deras siffror bakåt i tiden så kan man lätt konstatera att de tillhör bottenträsket bland opinionsinstituten. Med andra ord: Det är inget att bry sig om deras opinionsundersökningar om man inte är SD:are och vill ha roligt en stund på andras bekostnad. Vilket i och för sig är sverigedemokraternas bästa gren.

Det beror på att de svenska opinionsmätningsföretagen har hela tiden undervärderat stödet för SD grovt, medan Sentio har varit närmare det verkliga stödet jämfört med de andra opinionsmätningsföretagen. Sedan har Sentio inte nödvändigtvis prickat in alla andra partierna bättre än andra opinionsmätningsföretag, men de är just speciellt intressanta när det gäller vilket stöd de visar för SD. Vi tittar ju inte endast på Sentio och SD, utan även på de andra mätningarna. Andra mätningsföretag har ofta nedvärderat stödet för SD, övervärderat stödet för MP, en del företag verkar tendera att visa för högt stöd för småpartierna och jag har vagt för mig (fast jag vågar inte svära på det) att SCB ofta övervärderar S.

Faktum är att det många gånger är snarare intressantare att titta på utvecklingen av stödet för ett parti/flera partier i mätningarna från ett och samma företag, eftersom det kan möjligtvis lättare skvallra om utvecklingen för ett parti än att se på två samtidiga mätningar från två olika mätningsföretag. Du inser väl att det är svårt att säga något vettigt om förändringen i opinion för t.ex. SD utifrån två olika mätningsföretags resultat, om den ena brukar konsekvent ligga runt 5-8 procentenheter under/över den andras resultat (och nej, det är inte det företaget som hittills har prickat in mer rätt som lär ha fel den här gången). Däremot säger det kanske mer om stödet för ett parti om det ökar i flera av bådas mätningar jämfört med respektive företags tidigare mätningar.

Hänger du med, eller är det för komplicerat? Sedan tänker jag så klart inte avfärda resultatet från ett företag som brukar vara bättre på mäta ett visst partis stöd än alla andra mätföretag. Att försöka få detta faktum att skingras genom att komma med emotionella argument om "skitinstitut" eller auktoritetsargument om "seriösa bedömare" fungerar inte på någon intelligent människa. De som bortser från sådana empiriska fakta är ju naturligt nog inte alls "seriösa bedömare".

Och nej, länka inte återigen till FOF-artikeln, eftersom den inte motsäger det jag just har skrivit och du då uppenbarligen inte har begripit det jag skrev, utan se istället till att läsa om det jag skrev.
2018-06-07, 23:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
haha.. varför så sur på Mp? Glöm inte bort att det är just pga Mp:s makt över migrationspolitiken i snart åtta år som SD nu har blivit jämnstora med sossarna. Jag tror faktiskt att både sossar och allians har insett att uppgörelser med Mp är lite som att sälja sin själ till djävulen. Inget parti kommer efter detta vilja att ta i Mp ens med tång.

Men som sagt: Jag hoppas att Åkesson på valnatten tackar Fridolin och Lövin.

Nåt som dock är väldigt konstigt är varför inte sossarna sparkade ut Mp ur regeringen i god tid innan valet. Istället lät man dem vinna afghanfrågan. DET var ett historiskt misstag av sossarna.

Ja, det är egentligen ett obegripligt strategiskt misstag, och S räknade säkert med att Alliansen och SD skulle rösta ner stolligheterna precis som med vinster i välfärden - och så går C och röstar med SMP. Löfven måtte ha fått blodstörtning!

Men tar man MP i båten så får man ro iland dem. Nu får alla, jag utom SD och V, betala för detta.

Därför kan man tycka att MP:s siffror skulle dala än mer.
2018-06-07, 23:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, KATASTROF, men brukar de inte vara överskattade i opinionsundersökningar?

Jo, så är det, men jag ser hellre att de är överskattade under gränsen än över densamma.
2018-06-07, 23:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Förstår att det uppror i din gamla KD själ men ta inte ut det på MP. Förövrigt så kan den förkortningen stå för annat som ligger dig mer varmt om hjärtat.

Jo, för all del så skulle litet fler militärpoliser behövas här i landet.

Men vattenmeloner och koftor mår Sverige bäst utan. MP är som ett pestsmittat lik - det gäller att få det ur huset snabbast möjligt innan smittan sprider sig. Det har S insett för sent och nu kan MP mycket väl dra ner S under 25% i valet. Till och med jag, som är fd KD-väljare, förundras över hur det gamla maktpartier S kan gå ner sig så förjordat - till och med utan hjälp av Måna Muslim. Med MP:s "hjälp" kan hela det svenska partisystemet stöpas om.
2018-06-07, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
För flera år sedan spådde jag utvecklingen mot många fler små parter så som är vanligt ute i Europa i länder som har proportionella val. Skälet är att vi människor är individualister och vi vill ha den unika mix som passar oss. Mångfald i politiken således.

Därefter började det gå dåligt för Mp och för L samt Kd. Det fanns hopp om ett slut på småpartier som kan sätt krokben för beslut och få igenom sin agenda. Läs Mp, även C och även L har hoppat med sina lojaliteter.
Vi får väl bita i det sura äpplet och inse att alla partier i någon mån kan få ett vågmästarinflytande, i varje fall sätta krokben för koalitioner med Sd. Göra kommande regeringsbildning besvärlig.

Står sig trenden är det bara Kd som får lämna riksdagen Sd blir största parti men får svårt att regera med M eller S därför att dessa inte vågar riskera att falla ihop av inre strider. 4 år av kaos men förhoppningsvis en mycket mer invandringsrestriktiv politik från det gäng som till slut får uppdraget att leda landet.

Ja, bland annat är det nog det som ligger bakom fragmentiseringen av partisystemet. Samtidigt är förutsättningen ett över tid minskande S, där gråsossarna tappat mark till tycka-synd-om-sossarna. En partisplittring skall inte uteslutas, om man nu inte skall betrakta SD:s framfart som en form av partisplittring av S.
2018-06-07, 23:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Varför är det så centralt? Hur skulle ett marginaliserat parti i opposition och i kompakt opinionsmotvind vad gäller deras hjärtefrågor kunna få någon avgörande betydelse?

Sedan 1994 har såväl de röda som de ljusblå försökt att få MP:s stöd i såväl regerings- som budget och andra frågor, därför att MP har haft tämligen lätt för att sälja sina röster om de får vara med och påverka så något blir sämre. Exempel på detta är Miljöbalken från 90-talet när Anna Lindh var miljöminister. Den har skapat oerhörda problem för Sverige på många områden och på många plan. MP har kunnat göra upp med både borgerliga och med sossar - bara de får vara med och samhällsförstöra.

Det är alltså kombinationen av rörlighet över den politiska skalan och samhällsförstörardrivkraften som är så farlig. Därför måste MP ut, och därför oroar mig den senaste tidens opinionssiffror.
2018-06-07, 23:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
De får draghjälp av SVT för att uttrycka sig milt.
Knappt något negativt sägs om det partiet, trots att det sitter i regeringen och borde hårdgranskas.

Ja, det är riktigt. Men så har det varit sedan 80-talet. Min gissning är att MP helt saknar egen kampanjavdelning utan helt litar på Public Service. Det har inte gått så illa.
2018-06-07, 23:59
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ja, det är riktigt. Men så har det varit sedan 80-talet. Min gissning är att MP helt saknar egen kampanjavdelning utan helt litar på Public Service. Det har inte gått så illa.
Jag tror att det blir för övertydligt vad media håller på med nu, och opinionen kan nu sticka iväg.
Hoppas det iaf, detta är en skymf mot folket.

S&Mp har ju inget att komma med till valet så just nu kan S sjunka hur lågt som helst tror jag.
LO håller de väl på att förlora dessutom.
2018-06-08, 08:26
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Sedan 1994 har såväl de röda som de ljusblå försökt att få MP:s stöd i såväl regerings- som budget och andra frågor, därför att MP har haft tämligen lätt för att sälja sina röster om de får vara med och påverka så något blir sämre. Exempel på detta är Miljöbalken från 90-talet när Anna Lindh var miljöminister. Den har skapat oerhörda problem för Sverige på många områden och på många plan. MP har kunnat göra upp med både borgerliga och med sossar - bara de får vara med och samhällsförstöra.

Det är alltså kombinationen av rörlighet över den politiska skalan och samhällsförstörardrivkraften som är så farlig. Därför måste MP ut, och därför oroar mig den senaste tidens opinionssiffror.
Jag är fullt med på vad mp gjort historiskt, men denna roll är ju helt överspelad då ett stöd av mp varken gör till eller från för endera sidan i en verklighet där SD tar 20%+.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in