2018-06-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Nu är ju SD inget extremhögerparti, de ligger till vänster i välfärdsfrågor och till höger i ekonomifrågor och äganderättsfrågor. Att de stjäl röster från såväl S som M visar detta tydligt.

SD är det parti som satsar mest på vården och kallar sig med fog för Vårdpartiet. Detta är också en av orsakerna till att SD enligt SIFO och SCB ökar stark bland kvinnor.

En grupp där de troligen tar storslam fram till valet är bland kristna. I partiledarsamtalen som arrangerades av Uppsala Pingst i april - https://www.youtube.com/watch?v=HXqzwvyeBjo - var Åkesson utan jämförelse den mest populära partiledaren. Han fick rungande applåder vid flera tillfällen. Jag blev mäkta imponerad av Åkesson i denna utfrågning - inte en enda floskel, enbart svar direkt från hjärtat. Skulle alla svenskar se denna utfrågning med öppna sinnen, så ligger egen majoritet inom räckhåll. Och här framgår det med tydlighet att SD har en sammanhållen politik inom alla tänkbara områden.
Jag inte påstått att SD skulle vara ett extremhögerparti. Jag har bara gjort en analys av flashbackanvändare. Många av dem skulle SD inte vilja kännas med, iaf officiellt.
SD är populistiskt parti med en dunkel agenda. Hur kommer sig att SD svängde när det gällde vinster i välfärden t.ex?
2018-06-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Begripa vad? Jag har inte sett ljuset och blivit frälst om det är det du vill säga. Som jag skrev, så tror jag att det framför allt är den eskalerade brottsligheten- otryggheten i folks vardag- som är anledningen. Också en anledning att jag förstår dem som idag väljer att rösta på SD, eller i vart fall uttala sitt stöd för partiet i opinionsundersökningar. Någon gång brister tålamodet. Åratal av flathet som hopar sig. För sent och för lite. 8 år med nollan Ask säger t.ex. inte lite. Regerings oförmåga att göra sig av med Eliasson är ett annat exempel. SD:s framgång bygger på de senaste regeringarnas totala oförmåga att agera i tid. De har gjort sig förtjänta av detta nederlag.

Återigen ett grattis.

OK, tack för svar. Jag håller med dig om att det är mer tidigare regeringars oförmåga eller snarare ovilja att lösa problemen som bäddat för SDs framgångar än SDs fenomenala politik som nu ger utslag.
2018-06-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inte alls, småpartierna (numera) S och M: s dagar är räknade. Drivs av fina SD ökningar i opinionen.

Nu är det min själ annat ljud i skällan. Hur f - n kan ett pillerknaprande psykpucko leda ett parti till att snart ligga i topp?
Han, ledaren, som är slö,slapp, lat, loj och likgiltig för allt utom sin feta lön.

Så har det låtit i tråden - arna här och omkring länge. Det har varit dödsdeppigt att läsa. Har Ni ändrat taktik eller insikt?
Jag klankar ingen, men jag har fett trott på Jimmie & co hela tiden. Det är mänskligt att vara svag. Det är inte Jimmie.

I alla fall är det lätt att glädjas med alla nu. Väntar på nästa uppåtgående OU - resultat.
2018-06-07, 20:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag inte påstått att SD skulle vara ett extremhögerparti. Jag har bara gjort en analys av flashbackanvändare. Många av dem skulle SD inte vilja kännas med, iaf officiellt. SD är populistiskt parti med en dunkel agenda. Hur kommer sig att SD svängde när det gällde vinster i välfärden t.ex?

Det är väl inte konstigare än att de släppte igenom värdlandsavtalet med NATO. SD:s taktik ända sedan förra valet har varit att lägga sig så nära moderaterna som möjligt i alla frågor.

Håller med om att de mest högljudda SD-anhängarna på Flashback knappast är representativa för partiet.
2018-06-07, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det finns runt 200 nationaliteter i Stockholm och de flesta vill nog inte ha skottlossningar runt sitt hem. Jag känner en del invandrare som sympatiserar med SD, men ingen av dem är från MENA-området. Det skulle vara intressant att veta opinionen i de så kallade no-go-zonerna. I förra valet så var det ganska rött i Stockholms Kommun (Yttre Västerort). SD låg på 7,7% i detta område, vilket är 1 procentenhet högre än snittet i Stockholms Kommun. Frågan är hur många av invandrarna som röstar från de så kallade utsatta områdena (no-go-zonerna)?

https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/kvalkrets/01/80/06/index.html

En del av de kristna syrianerna röstar SD har jag fått för mig. Mest för att de hatar Islam.
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det är rent komiskt det vi nu bevittnar. S och M står bildligt bredvid och tittar på utan att kunna göra ett skit. Löfven är om möjligt ändå mer körd än vad han var innan iom skitbeslutet som kom idag. Kristersson trodde nog han kunde bida sin tid och slå till efter valet. Dvs bjuda Åkesson till dans i lugnan ro med stöd av fina siffror....haha detta är en hissnande utveckling.

Anser att sossarna är körda om de inte flörtar med Sd. Det intressanta nu är hur moderaterna ska hantera detta. Kan inte tänka mig att de stillasittande låter Sd bli största parti. Det vore en formidabel knäpp på näsan att Kristersson "tvingas" bli statsminister med ett sd som är större än alla andra.

Vi närmar oss nu den tidpunkten där något eller några partier bjuder in Åkesson för ett litet snack på tu man hand. Vi kanske redan är där.

(Min fetning)

Delar helt din uppfattning. Tidpunkten närmar sig nu definitivt när isoleringen av SD kommer att vittra sönder och de "motvilliga" inbjudningarna till Åkesson kommer. De har inget annat val. Man kan inte isolera två miljoner väljare och ett SD på 25-28%. Löfven och Kristersson lär inte sova gott i natt...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågan är ju vilka faktorer som nu talar mot ett SD en god bit norr om 25%?

Alla tidigare indikatorer harmonierar nästan löjligt väl för att stärka Sentios nivå med SCB:s stabilitet och ned avstånd till telefoninstituten som inte tycks öka.

Lägg till detta det nytillkomna faktorn av att vara ett parti som normaliseras av sin storlek och rider på en framgångsvåg in i valrörelsen. Jimmie ser Aftonbladet ut som han körts genom ett sådant där filter som fövandlar till en leende animefigur.

Har själv tänkt vid tidigare val "satsa på en vinnande häst".

Menar folk som inte bryr sig särskilt om politik, men vill aldrig "spela på en loser".
Hur många procent extra kan egentligen SD få från sådana väljare?
2018-06-07, 20:46
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
I SVT/Novus av alla mätningar.

Fatta paniken hos S

Med tanke på dagens beslut om de 9000 skäggbarnen kom denna Novus synnerligen lämpligt. Sossesvinen måste få saltet ingnuggat i såren för maximal panik i de annars så tuktade leden internt. Tveklöst har en gräns passerats då det gäller SDs stöd och hur det rapporteras om detta. 30% och största parti i september är helt inom räckhåll. Och sosseriet kommer få en historisk näsbränna de aldrig återhämtar sig från. Halelulja!
2018-06-07, 20:47
Medlem
Citat:
Frågan är hur många av invandrarna som röstar från de så kallade utsatta områdena (no-go-zonerna)?

Jag har en stor excel-fil med data på sveriges alla 6227valdistrikt, är det något specifikt du vill veta?
2018-06-07, 20:49
Medlem
Citat:
Det finns runt 200 nationaliteter i Stockholm och de flesta vill nog inte ha skottlossningar runt sitt hem. Jag känner en del invandrare som sympatiserar med SD, men ingen av dem är från MENA-området. Det skulle vara intressant att veta opinionen i de så kallade no-go-zonerna. I förra valet så var det ganska rött i Stockholms Kommun (Yttre Västerort). SD låg på 7,7% i detta område, vilket är 1 procentenhet högre än snittet i Stockholms Kommun. Frågan är hur många av invandrarna som röstar från de så kallade utsatta områdena (no-go-zonerna)?

https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/kvalkrets/01/80/06/index.html

Kan bara nämna att jag överhörde ett samtal på den lokala pizzerian (Årsta) redan förra sommaren där ägaren (kristen syrier som kom på åttiotalet) utan att darra på manschetten sa att han tänkte rösta SD för första gången. Så nog finns det en och annan MENA-invandrare som röstar rätt. Men som sagt, då är de oftast kristna och kom för ett bra tag sen...
2018-06-07, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag inte påstått att SD skulle vara ett extremhögerparti. Jag har bara gjort en analys av flashbackanvändare. Många av dem skulle SD inte vilja kännas med, iaf officiellt.
SD är populistiskt parti med en dunkel agenda. Hur kommer sig att SD svängde när det gällde vinster i välfärden t.ex?

Hur tänker du nu, på vilket sätt blir det en dunkel agenda att ompröva ett ställningstagande, kan du utveckla? Och kom gärna med en korrekt källa på ditt påstående om att SD har svängt i frågan, journalisters påståenden duger inte.

Det är för övrigt bara kommunister som är emot vinster, inte ens sossarna är det men de tvingas dit eftersom de behöver stöd av kommunisterna.
2018-06-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Satsade 2 tusen i februari att SD slår M till odds 2,6.
En tusenlapp också att V slår C och fick odds 4,9.

Räknade kallt med en hård och tuff valrörelse kommer gynna mer s.k. "extrema" partier!

Ser bra ut. Men visste man att instituten låg för lågt på SD och för högt på vissa andra under förra året kunde man få dessa odds:

Sd ö 20,5 2ggr
S u 26,0 2ggr
C u 8,5 4ggr (några i tråden snappade ännu högre odds)
M vs S 9ggr
Sd vs S 12ggr
Kd vs Mp 4ggr
V vs C 16ggr
Sd vs M 3ggr

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här