2018-06-07, 13:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Diffust! utveckla vilken religion säger vad. Jag är övertygad om att du har missförstått allt. Jag har trots allt diskuterat med dig i flera år nu. känner dig som mitt barn.
Citat:
Mig veterligen säger alla religioner att en högre entitet skapat alltet, hur entiteten skapat alltet skiljer sig inte alls från varandra.

Det finns oräkneliga skapelsemyter och många som inte stämmer med den judeo-kristna myten.
Visst, med tillräckligt nedvattnande kan man se det som att "någon" gjorde "något" och så fanns det saker, om man är för djupt försjunken i sitt eget dogmatiska träsk. Det betyder inte att det är likvärdigt, bara att man vill uppnå ett resultat som tilltalar ens egen färdigställda uppfattning.

Om du var objektiv hade du istället kunnat säga att många myter har likheter med den judeo-kristna myten över hela världen. Det hade varit mer sant och mer ärligt.

The Cherokee creation belief describes the earth as a great floating island surrounded by seawater. It hangs from the sky by cords attached at the four cardinal points. The story tells that the first earth came to be when Dâyuni'sï (Beaver's Grandchild), the little Water beetle came from Gälûñ'lätï, the sky realm, to see what was below the water. He scurried over the surface of the water, but found no solid place to rest. He dived to the bottom of the water and brought up some soft mud. This mud expanded in every direction and became the earth.

In the beginning, there was nothing in the universe except a formless chaos. This chaos coalesced into a cosmic egg for about 18,000 years. Within it, the perfectly opposed principles of Yin and Yang became balanced, and Pangu emerged (or woke up) from the egg. Pangu is usually depicted as a primitive, hairy giant who has horns on his head and wears fur.

Jainism does not support belief in a creator deity. According to Jain doctrine, the universe and its constituents—soul, matter, space, time, and principles of motion—have always existed. All the constituents and actions are governed by universal natural laws. It is not possible to create matter out of nothing and hence the sum total of matter in the universe remains the same (similar to law of conservation of mass). Jain text claims that the universe consists of jiva (life force or souls) and ajiva (lifeless objects). The soul of each living being is unique and uncreated and has existed since beginningless time.[a][1]

the world was empty until the sons of Burr lifted the earth out of the sea. The Æsir then established order in the cosmos by finding places for the sun, the moon and the stars, thereby starting the cycle of day and night.

One version of the Raven creation story is that of the Cahto in California.[5] In one variant, Raven is taught by his father, Kit-ka'ositiyi-qa, to be a creator, but Raven is unsatisfied with the result. He creates the world but is unable to give it light or water. On hearing that light could be found hidden in a far-off land, Raven decides to travel there and steal it.
Citera
2018-06-07, 13:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vill du ha bevis på Guds existens? vill du ha bevis på varför troende tror?

Gärna.

Jag vill även förstå varför folk tänker som dom gör. Därav kan jag också efterfråga anledningar till att någon tror, eftersom jag är nyfiken.

Det ena utesluter inte det andra. Dessutom, vad jag vill ha, vad trådämnet är och vad jag "kräver" (som du påstått) är olika saker och inte att förvirras.
Citera
2018-06-07, 13:55
Medlem
Citat:
Smeso|64266073]Om du ska komma med invändningar så ska de i alla fall vara relevanta och inte bara sådant irrelevant strunt som du kommer med.
Jo, det går att bygga både kryssningsfartyg och rymdfärjor, men knappast i trä, vilket är exakt vad bibeln påstår och det var just det som jag invände mot, en invändning som du totalt struntade i. Du hittade istället på att dagens stålkonstruktioner skulle motivera att det skulle kunna gå att bygga likadant i trä. Hur skulle det vara om du skrev ett svar som har en förankring i verkligheten i stället för att bara fantisera?

Mitt syfte var att visa för dig att det är fullt logiskt och fullt möjligt att en ''båt' noas ark kan byggas och rymma alla dessa saker som nämns i berättelsen om noas. Vidare var mitt syfte att även tekniskt sett är det möjligt för en båt att bära tonvis med saker över havet. Jag visade dig tydligt detta genom att jämföra det med dagens färjor. Du och några andra vill ha detaljerade beskrivningar om hur arken byggdes, hur många som arbetade osv. Det är irrelevant! Det som är relevant är om det är möjligt logiskt och tekniskt sett ? och svaret är ja det är möjligt. Vad för material som använts är mindre relevant. Förstår du nu?

Citat:
Huvudproblemet med en träkonstruktion är att trä har mindre än 10% styrka i tvärriktningen för fibrerna i träet, vilket gör långa träkonstruktioner mycket böjliga, och när trä böjer sig så bildas det luckor mellan plankorna (jämför med att ta en bunt pappersark och hålla hårt med fingrarna i båda ändar - när man då böjer så bildas det stora glipor mellan arken. Det är det som gör att stora träbåtar som byggs läcker som såll vid minsta vågbildning och det krävs kontinuerlig länspumpning, och inte ens det räckte alltid, utan några stora träfartyg sjönk på grund av för stort vattenintag. Hur skulle det då ha gått för Noa utan vare sig länspumpar som kunde köras dygnet runt eller manskap att bemanna pumparna med?
Och lägg då till att de fartyg som byggdes och orsakade dessa problem alla var mindre än 90 m långa, och inte 130 m, som arken påstås ha varit, vilket är totalt omöjligt för en träkonstruktion.
Det finns inget problem. Du var inte där, du var inte med nr arken byggdes. Vad för material som användes är mindre relevant. Vi vet att det är möjligt tekniskt och logiskt sett.

Citat:
Och ändå kan du inte nämna ett enda sätt?
Patetiskt.
Du är patetisk som går saker i förväg. Du tar för givet att jag inte kan nämna några utan att försäkra dig om det verkligen är så. Istället för att fråga om jag kan säga några sätt, ar du för givet att jag inte kan nämna. Detta visar på din oförmåga till diskussion och förståelse. För mig är du förlåten att du inte antagit tron. Du är för dum för att tro. Det enklaste sättet som även du borde kunna förstå är att ta med sig mat innan översvämningen kommer. Problemet löst. det är inte svårare än så.

Citat:
Hur skulle det vara om du försökte att tänka efter innan du skriver? För det första ska det få plats två djur av varje art (och 7 par av andra arter, däribland alla fåglar).
De flesta djur äter några procent av sin vikt per dag, ofta upp till 5 % och vissa betydligt mer. Om man tar ett medelvärde på 3% så innebär det att arken alltså skulle behöva inkludera alla djur, plus samma mängd 11 gånger om, eftersom varje djur skulle behöva äta upp sin vikt 11 gånger under det år och 10 dagar de befann sig på arken, och då har jag inte ens räknat den tid det tar efter att de lämnat arken innan det fanns mat att äta bland växt- och djurliv. Och jag har heller inte tagit hänsyn till att foder tar upp mer yta per vikt än vad en kropp gör.
Det skulle alltså behöva finnas utrymme för 24 elefanter, 24, flodhästar, 24 noshörningar, 24 giraffer, 24 bisonoxar, 24 yakar, 24 gnuer, 24 älgar, 24 kronhjortar, 24 grizzlybjörnar, 24 pandor, 24 gorillor etc ...
Och värre blir det för fåglar eftersom alla fåglar skulle inkluderas i 7 par, så det skulle alltså innebära 168 strutsar, 168 moafåglar, 168 emuer, 168 kondorer, 168 kungsörnar, 168 kalkoner etc.
Det blir snabbt ganska fullt.

Hur skulle det vara att du tänkte efter innan du räknade allt detta och ställde dig frågan: är det logiskt och tekniskt sett omöjligt? nej det är fullt möjligt! Vi ser framför våra ögon att tusentals människor visats på en färja och alla får mat, har kläder och saker med sig, dessutom finns möbler, djur och allehanda saker med på färjan. Vi ser framför oss att det är fullt möjligt.

Citat:
Jaha? Och hur menar du att det du skrev där skulle överensstämma med verkligheten, eller ens vad som står i bibeln?
Tänk på att bibeln påstår att ”Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen” och att det sedan fortsatte att stiga under ytterligare 150 dagar, så det handlar inte om några ynkliga 4 meter.

Jag är inte kristen och diskuterar inte händelsen ur en viss religions perspektiv. Jag vill bara förklara för dig att det är fullt möjligt att hela jordytan täcks med vatten så pass mycket att alla levande varelse hamnar under vattnet.

Citat:
Jorden består av 75% vatten? Knappast. 70% av jordens yta täcks av vatten, ja, men för att bibelns berättelse ska stämma så måste ju även resterande 30 % täckas, och till en avsevärd höjd eftersom ”Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen”, och bergen alltså redan fanns vid den tidpunkten.

menade såklart drygt 70% vatten. jag går inte in på bibeln detaljer. jag är inte kristen. Det är möjligt att jordytan täcks med vatten.

Citat:
Ja, i din fantasivärld är det kanske fullt möjligt.
Kanske dags att öppna ögonen om du inte kan se.

Nej det är möjligt på riktigt mitt barn.
Citera
2018-06-07, 13:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är detaljerna viktiga i sammanhanget? Vill du också kanske veta hur många som arbetade, hur många timmar de arbetade? vad för material användes? några fler detaljer som du efterfrågar? Huvudpoängen är att det är fullt möjligt och fullt logiskt!
Nej, frågan var om det var möjligt för Noa. Noa byggde i trä. Själv eller med sina söner, på kort tid. Tror du han byggde en lyxkryssare på 120,000 ton?

Citat:
Är det omöjligt att få alla världens djur till ett specifikt ställe? Du förstår väl att du begår ett stort misstag när du efterfrågar små detaljer. Återigen bör din fråga vara: ''är det möjligt att Noah kunde samla alla världens djur i ett specifikt ställe. svaret är skriande ja! Det finns inget som helst fysiskt eller logiskt hinderför detta.
Hahahaha. Troligt. Du måste skoja.

Citat:
Skärp dig idiot! jag skriver på mobilen, om du inte förstår kan du be om förklaring men stavfel som du dessutom förstår behöver du inte påpeka, du framstår som en idiot bara annars. Nej, haven behöver inte tömmas på vatten, logiskt är det fullt möjligt att vattnet minskar där haven är och kvar är t.ex. 4 meter och resten fördelas jämnt på jorden. Återigen logiskt sett fullt möjligt!
Det var inte ett stavfel, det var möjligen ett syftningsfel.
Så berätta, för att få vattenmassan på jorden att räcka, blev det då stora gropar i haven för att det skulle höja sig på andra ställen?

Citat:
små detaljer! Vad för material som använts är mindre relevant. det som är relevant är, är det möjligt? ja det är det.
Nej, absolut inte möjligt och ja, absolut relevant vad det var för båt.

Citat:
Nej, översvämningen är inte omöjlig, Det är du som inte förstår den och vill att den ska vara omöjlig men vad du vill sakar betydelse.
Jag märker att du inte bemöter argumenten. Du hävdar bara att jag inte förstår. Det är inte vidare övertygande, tyvärr. Du får jobba på dina argument lite.
Citera
2018-06-07, 14:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är enkelt att bedöma. observera din omgivning så borde du förstå. En vind som saknar medvetande kan endast skapa sånt som också sakar medvetande. En vind kan skapa sanddynor, vinden saknar medvetande men det gör även sanddynorna. Dessutom är detta nåt som vare tänkande människa kommer fram till endast genom att reflektera och tänka.
Du ser inte bristerna i det resonemanget? Vad har du egentligen bevisat?

Citat:
Varför anser du att det är det? vilken förklaring är bättre?
Därför att "allsmäktighet" bara är en ordlek, inte ett fenomen vi känner till eller har observerat.
Det vill säga, det är ett påhitt. Påhitt klarar inte av att utsättas för logik. Därför fallerar allting du försöker applicera logik på i samband med allsmäktighet.

Edit: Vilken förklaring är bättre? En som inte är påhittad och är tillrättalagd med bevisning.
Senast redigerad av Sepiritz 2018-06-07 kl. 14:02.
Citera
2018-06-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns oräkneliga skapelsemyter och många som inte stämmer med den judeo-kristna myten.
Visst, med tillräckligt nedvattnande kan man se det som att "någon" gjorde "något" och så fanns det saker, om man är för djupt försjunken i sitt eget dogmatiska träsk. Det betyder inte att det är likvärdigt, bara att man vill uppnå ett resultat som tilltalar ens egen färdigställda uppfattning.

Om du var objektiv hade du istället kunnat säga att många myter har likheter med den judeo-kristna myten över hela världen. Det hade varit mer sant och mer ärligt.

The Cherokee creation belief describes the earth as a great floating island surrounded by seawater. It hangs from the sky by cords attached at the four cardinal points. The story tells that the first earth came to be when Dâyuni'sï (Beaver's Grandchild), the little Water beetle came from Gälûñ'lätï, the sky realm, to see what was below the water. He scurried over the surface of the water, but found no solid place to rest. He dived to the bottom of the water and brought up some soft mud. This mud expanded in every direction and became the earth.

In the beginning, there was nothing in the universe except a formless chaos. This chaos coalesced into a cosmic egg for about 18,000 years. Within it, the perfectly opposed principles of Yin and Yang became balanced, and Pangu emerged (or woke up) from the egg. Pangu is usually depicted as a primitive, hairy giant who has horns on his head and wears fur.

Jainism does not support belief in a creator deity. According to Jain doctrine, the universe and its constituents—soul, matter, space, time, and principles of motion—have always existed. All the constituents and actions are governed by universal natural laws. It is not possible to create matter out of nothing and hence the sum total of matter in the universe remains the same (similar to law of conservation of mass). Jain text claims that the universe consists of jiva (life force or souls) and ajiva (lifeless objects). The soul of each living being is unique and uncreated and has existed since beginningless time.[a][1]

the world was empty until the sons of Burr lifted the earth out of the sea. The Æsir then established order in the cosmos by finding places for the sun, the moon and the stars, thereby starting the cycle of day and night.

One version of the Raven creation story is that of the Cahto in California.[5] In one variant, Raven is taught by his father, Kit-ka'ositiyi-qa, to be a creator, but Raven is unsatisfied with the result. He creates the world but is unable to give it light or water. On hearing that light could be found hidden in a far-off land, Raven decides to travel there and steal it.

Jag ser inga motsägelser nånstans. Felet du gör är att du tolkar allt som står bokstavligt. Det är som att om jag skrev till dig att ditt hjärta är hårt som sten, varpå du förklarar för mig att ''nej, hjärtat är av kött och muskler och en sten är byggd av annat material. Du på grund av din brist på förståelse missar hela poängen med liknelsen. Att en tro eller religion säger att allting kom till ur ett ägg, ser jag inget problem med. Problemet uppstår om du tänker ' ett ägg som har skal som käcks''? ''HUR?''. men du missar hela poängen med liknelsen likt stenen och hjärtat.
Citera
2018-06-07, 14:03
Medlem
Citat:
Gärna.

Jag vill även förstå varför folk tänker som dom gör. Därav kan jag också efterfråga anledningar till att någon tror, eftersom jag är nyfiken.

Det ena utesluter inte det andra. Dessutom, vad jag vill ha, vad trådämnet är och vad jag "kräver" (som du påstått) är olika saker och inte att förvirras.

Det stämmer alltså att du kräver bevis på Guds existens? Om ja i fortsättningen skriver att du har krävt bevis på Guds existens, kan du inte kalla mig lögnare om du inte vill framstå som ohederlig.
Citera
2018-06-07, 14:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag ser inga motsägelser nånstans. Felet du gör är att du tolkar allt som står bokstavligt. Det är som att om jag skrev till dig att ditt hjärta är hårt som sten, varpå du förklarar för mig att ''nej, hjärtat är av kött och muskler och en sten är byggd av annat material. Du på grund av din brist på förståelse missar hela poängen med liknelsen. Att en tro eller religion säger att allting kom till ur ett ägg, ser jag inget problem med. Problemet uppstår om du tänker ' ett ägg som har skal som käcks''? ''HUR?''. men du missar hela poängen med liknelsen likt stenen och hjärtat.

Så om jag skriver att jätten Blattiblatt hackade fram jorden ur en sten är det för dig precis samma och ingen skillnad från den kristna skapelsemyten?
Citera
2018-06-07, 14:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det stämmer alltså att du kräver bevis på Guds existens? Om ja i fortsättningen skriver att du har krävt bevis på Guds existens, kan du inte kalla mig lögnare om du inte vill framstå som ohederlig.

Vad är det du inte förstod av vad jag skrev innan? Jag tycker det var enormt tydligt.
Citera
2018-06-07, 14:09
Medlem
Citat:
Sepiritz|64267150]Du ser inte bristerna i det resonemanget? Vad har du egentligen bevisat?

Nej jag ger dig liknelser. Alla processer i naturen är skapare. Vinden skapar sanddynor, molnstockar osv. Solen skapar molnen. Men endast en fågel kan skapa en annan fågel, alltså liv ger liv. Endast en människa kan skapa en annan människa dvs mänskligt medvetande. Du förväxlar enkelhet med brister.

Citat:
Därför att "allsmäktighet" bara är en ordlek, inte ett fenomen vi känner till eller har observerat.
Det vill säga, det är ett påhitt. Påhitt klarar inte av att utsättas för logik. Därför fallerar allting du försöker applicera logik på i samband med allsmäktighet.

Enligt vilken regel är allsmäktighet en ordlek? Vad baserar du ditt påstående på? Dina premisser är: antingen finns det inom fysiken lagar eller så existerar det inte. Har du snickrat ihop dina premisser själv?

Citat:
Edit: Vilken förklaring är bättre? En som inte är påhittad och är tillrättalagd med bevisning.

Vilken förklaring är det som inte är påhittad? Och hur vet du att de existerande förklaringarna är påhittade?
Citera
2018-06-07, 14:10
Medlem
Citat:
Så om jag skriver att jätten Blattiblatt hackade fram jorden ur en sten är det för dig precis samma och ingen skillnad från den kristna skapelsemyten?
Om du med blattiblatt syftar på ursprunget till allt ser ja inga som helst problem. Då har du dömt det hela till nåt annat.
Citera
2018-06-07, 14:11
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstod av vad jag skrev innan? Jag tycker det var enormt tydligt.

Vill du ha bevis eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in