2018-06-07, 02:29
Bannlyst
Om SD får ca 28% i valet så förutsätter det att S gör ett katastrofval, att väljarflykten i M bara fortsätter och att ett eller flera mindre partier åker ur Riksdagen. Naturligtvis kommer ett helt förändrat politiskt landskap att få konsekvenser. Efter valet så måste det bli uppenbart för S+M att deras trovärdighet som regeringsbildande partier är allvarligt skadade. Väljarna är gruvligt upprörda över den förda politiken och fast beslutna om att bestraffa deras totala likgiltighet i migrationsfrågan.

Personligen tror jag på M+SD i det läget. Sossarna är mest anti-SD och deras väljare gillar inte heller alternativet (S+M). Moderater är däremot positiva till SD men negativt inställda till S. Så det enda rimliga alternativet, om man nu vill vinna tillbaka väljare, är att M+SD leder landet. S får sikta på att bygga upp förtroendet som ett ledande oppositionsparti. Medan M kan vinna tillbaka en del röster genom att lyssna på de egna väljarna.

Regeringsbildandet kommer bli högst intressant om valresultat följer OU. Tveksamt om det gynnar någon med blocköverskridande samarbeten eller svaga minoritetsregeringar. Inte med SD som överlägset störst och ett regeringsalternativ som rätt många kan leva med. Förutom politikerna då.
2018-06-07, 02:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Scannade precis svt.se och kvällsposten/expressen, inte ett knyst om Sentio´s
resultat i dag. Har dom rapporterat tidigare, men nyheten har fallit ner?

Mainstream medier rapporterar aldrig Sentio. Däremot kan jag upplysa om att denna nyhet redan sprids med ljusets hastighet på olika Facebook-sidor. De kommande dagarna vet "alla" vad junimätningen för Sentio visade. Att vanliga medier är tjurskalliga betyder inte mycket i dagens digitaliserade värld.

Som flera redan sagt: Framgång föder framgång. Frågan är om inte korken verkligen är på väg att flyga av flaskan nu?
2018-06-07, 04:32
Medlem
RingRing2014s avatar
Wow, Sentio bekräftar verkligen SDs starka ökning. SD ökade i alla mätningar förra månaden och börjar denna månad med en ökning igen. Det är otvetydigt så att SD rusar uppåt.

Afghanamnestin, LAS-våldtäkter och böneutrop är raketbränslet som fått SD-skeppet att skena och S att implodera. Jag tror personligen att böneutrop är en synnerligen välriktad verklighetssmäll i ansiktet på tveksamma och velande väljare, där någonstans släpper den ängslige Svensson sargen och går "all in" SD. Det är något riktigt vidrigt konkret med muslimska böneutrop. (Förutom för Powergirl, som möjligen tycker att det är rena schlagerdängan med 18 tonartshöjningar i minuten.)

Nej, detta klarar inte sjupartiet att vända.

Vi har nått point of no return!

Debatter hit och dit, kampanjer hit och dit, visst, de ska avklaras inför valet. Det är bara det att det spelar knappt någon roll. Vad vi ser nu är ren, simpel och rå naturkraft som har sin oundvikliga gång.

Detta blir något i hästväg att skåda.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

PS. När börjar förtidsröstningen? Jag känner en stark craving att "hänga på låset".
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-07 kl. 04:52.
2018-06-07, 05:37
Medlem
Separatistens avatar
Dagliga skjutningar i Stockholm och inte bara konstiga förorter utan på Lidingö, i Jakobsberg och Barkarby.

Ja, det kommer att påverka SD positivt.

Även M, men i mindre utsträckning, eftersom de är duktiga på att låtsas att de står för lag och ordning.

Sentios mätning känns rätt.
2018-06-07, 08:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Dagliga skjutningar i Stockholm och inte bara konstiga förorter utan på Lidingö, i Jakobsberg och Barkarby.

Ja, det kommer att påverka SD positivt.

Även M, men i mindre utsträckning, eftersom de är duktiga på att låtsas att de står för lag och ordning.

Sentios mätning känns rätt.

Det smattrade på rätt bra i Tensta också i natt, 4 skottskadade. Men av det påverkas inte en enda svensk Tensta är liksom förlorat territorium och där vinns inga röster för Sd.

Sd;s siffror bekräftar rätt bra de framräkningar som kunnat göras från institut som SCB, Sifo och deras systemfel, brist för att var snäll. Det blir sannolikt ett valresultat i den storleksordningen. Därmed bekräftas också dubbleringshypotesen.

Sentio är rätt dåliga på de andra små partierna. Ett litet underlag, stort brus. YouGov i samma härad så är "seiern vår".
2018-06-07, 08:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det roligaste blir alla riksdagsledamöter som blir arbetslösa. "Men jag var ju på valbar plats på riksdagslistan", "jag har ju arbetat 20 år för denna lön och anställning", "jag konkurrerade ju ut en massa med intriger, falskspel och dolkhugg i ryggen för denna plats, DET ÄR MIN RÄTTIGHET ATT FÅ DENNA RIKSDAGSPLATS".
Varför tror du DÖ infördes? ,jo för att alla visste att fälldes Löfven skulle han som hämnd utlösa nyval.
Ett nyval som enbart SD skulle tjäna på.
Så då var det viktigare att behålla de uppvärmda platserna vid köttgrytorna ,än att genomföra den politik man lovat väljarna.
Men liksom att pissa i brallan värmde det skönt från början ,men nu börjar det vara kallt och äckligt,och man inser att hade man tagit nyvalet hade man kunnat arbeta upp väljarnas förtroende inför höstens val.
Men nu gick det som jag med flera förutspådde ,SD går framåt som en kanonkula och kommer att krossa gällande ordning..
2018-06-07, 08:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nobelfesten blir lite knepig. Statsminister Åkesson och hans ministrar bannlysta och fortsatt portade.

Gissar att Nobelstiftelsen mer än de flesta fruktar ett succéval för rasistpartiet.
Jo och med förtroendet för nobel ,indragande av litteraturpriset etc kommer det att bli ytterst underhållande..
2018-06-07, 08:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag hoppas kommande regeringar tar och "gör något åt" medlemmarna i den där stiftelsen.

Undrar om Per Westerberg, idiot tillika talman kommer ta JÅ i handen den här gången eller om han kommer fortsätta bete sig som en barnunge?

blir SD största parti bör ju förste talman vara SverigeDemokrat?,och Björn Söder har ju skött sysslan som vice med bravur,så det är väl ett självklart val egentligen?,speciellt som sossarnas verkar ska sluta hur som helst?
2018-06-07, 08:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hurra! Hurra! Hurra! Glad Nationaldag på er allesammans
Underbart! Och det känns troligt nu. De har väl haft 28% nån gång när invandringskrisen var som värst. Men nu är det ju stabila siffror. Och lägg lite mer invandrat valarbete på detta nu i sommar så. Enda smolket i SD-bägaren är ju AFS. Men vi får hoppas att de är som ND och SvP. Dvs blir tokhypade här på FB med hopp om att de dels skulle bli större än SD (ND 2010) och Hundratusentals röster och troligt riksdagsinträder för SvP )valet 2014)
Vi vet ju hur det gick och hoppas att AFS går samma väg som de andra två. Hur bedömmer ni andra här AFS?
2018-06-07, 08:28
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
PS. När börjar förtidsröstningen? Jag känner en stark craving att "hänga på låset".

22 augusti. Dags att börja räkna ner.
Fast från utlandet kan du rösta ännu tidigare, 26 juli är första dagen man kan brevrösta från utlandet.
2018-06-07, 08:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
blir SD största parti bör ju förste talman vara SverigeDemokrat?,och Björn Söder har ju skött sysslan som vice med bravur,så det är väl ett självklart val egentligen?,speciellt som sossarnas verkar ska sluta hur som helst?

Och du tror inte att skitstövlarna försöker bryta regeln att talmannen ska komma från största parti? I stället låter de den med största stödet få bli förste vice.

Skitstövlarna kommer att överväga huruvida det gynnar dem opinionsmässigt eller om Sd kan tänkas jävlas tillbaks innan de bestämmer sig. SD är inte likaberättigade eller värda jämlikhet. Inte i "de sju skitstövlarnas" värd.
2018-06-07, 08:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Kristdemokraterna består av drygt fyra falanger. Dessa är;

1. Evangeliska kristna (hatar abort och HBTQ och likgiltiga till invandring)
2. Liberala kristna (älskar abort, HBTQ och invandring)
3. Allmänborgerliga (moderater som inte av någon anledning inte är moderater)
4. Konservativa (som det låter)

Det som sker i Kd är att alla de här grupperna flyr partiet eftersom Ebba Busch Thor inte ger dem någonting. Hon säger till QX att hon älskar homosexäktenskap och sedan en annan sak till tidningen Dagen eller om det var världen idag. Så här höll Göran Hägglund också på medan Alf Svensson var mer tydlig i sin ideologiska övertygelse. Således, eftersom Ebba vill vara vän med alla går det åt helvete. En normal funtad person hade naturligtvis dumpat de liberala kristna men det vågar hon inte eftersom eliterna är liberala. Ingen kan vända Kristdemokraterna till rätt håll. Det är en omöjlig uppgift. Partiet är ett mesigt stödparti till det idag liberala (det smärtar mig) Moderaterna. Egentligen är de här diskussionerna rätt meningslösa. Liberalismen är på väg att dö och Kd är bara ett av flera liberala partier som kommer gå under och sannolikheten är stor att detta obehagliga parti åker ur riksdagen.
Vid förra valet skrev jag om hur jag hoppas att KD skulle åka ur. För att grupp 1 & 4 skulle bli kärnan i ett nytt riktigt konservativt parti. Nu gick det inte så & det tåget har nog lämnat stationen redan tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in