Citat:
Ursprungligen postat av
krakelibrankel
Att de har högre testo halt är korrekt (villket resulterar i bland annat högre incidens av prostata cancer).
Att de har lägre IQ i mätningar är också sant, dock kan det ha ett samband med att de oftare har sämre utbildning.
Om man inte har gått i skolan gör man såklart dåligt ifrån sig på IQ tester.
Men det han sa var väl egentligen korrekt, mig veterligen. Dock tror jag att det var sammanhanget det uttryktes i som gjorde det till HMF.
IQ har ingenting med utbildning att göra. Och det visar sig inte heller i tester mer än marginellt försumbart. Däremot så kan man härleda några punkters försämring av olika folkgruppers medelvärde till undernäring i fosterstadiet. Det är dock inte helt bevisat och är en mindre del av förklaring till skillnaderna.
När man t.ex gjort tester i USA och jämfört med den befolkningen som har visst etniskt ursprung så sammanfaller siffror med de folkgrupper de härstammar ifrån.
Och vi talar inte om några få testpersoner utan flera hundra tusen, så det statistiska underlagen i detta är odiskutabla. Och detta är inte heller något som bestrids inom psykologin. Att stora genetiska skillnader finns är det ingen som förnekar idag. Det som eventuellt diskuteras är orsakerna. Men absolut inte att skillnaderna finns.
Det finns ingenting inom psykologin som är så väldokumenterat och undersökt som IQ.
Vill du veta mer om just detta känsliga ämne i skillnaderna mellan folkgrupper så föreslår jag t.ex The Bell Curve som egentligen var ett försök att tyda varför vissa lyckas så bra och andra inte. Vilka egenskaper är viktigast för framgång mm. I syfte att hjälpa svagare grupper komma fram. Där man tyvärr även kom fram till att mycket av orsakerna är genetiska och inte går att påverka på det sätt man önskat.
Man startade försök med extra hjälp i skolan, Vissa elever fick börja skolan ett år tidigare för att få försprång osv.
Men efter flera år så lades försöken ned då resultaten uteblev.
Bäst resultat i alla dessa undersökningar visar att asiater har högst IQ.
För att ge en liten vink om hur illa det kan vara åt andra hållet. det finns folkgrupper
har medelvärden som ligger nära att klassas som lindrig intellektuell funktionsnedsättning enl DSM-5 eller ICD-10.
Och där majoriteten faller inom begreppet svagbegåvning som dock ligger inom normalzonen.