2018-06-06, 09:47
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
På det sättet (och många andra) är det betydligt bättre med etablerade, lite större privata hyresvärdar som "skiter i" mixat klientel etc.
Det viktigaste för dessa är att ha ett klientel som betalar dom rejäla hyror som är där, antingen äger oftast dessa bolag nya alt nyrenoverade hus varvid hyrorna blir därefter och därmed utestänger ekonomiskt svagare individer.

Sedan får man ju ha i tanken att även en dyr central lägenhet kan ha sina trygghetsproblem via krogar etc som ger en annan sorts bråk men det är ju betydligt säkrare att gå längs avenyn/linnégatan än i mången förort så länge man inte fyllemuckar t.ex.

Ett tips är också att kolla om huset snart skall renoveras, mycket av det centrala skall ju t.ex. stamrenoveras nu vilket är bökigt men samtidigt ger en del ledigt då en del inte vill/kan bo kvar där under/efter renoveringarna p.g.a. t.ex. en betydligt högre hyra.
Så är det ju.
Wallenstam till exempel har ju inga inkomstkrav rent storleksmässigt men de kräver inkomst av tjänst vilket såklart sållar bort väldigt mycket pack.
Stena däremot har inkomstkrav men hyr ut till kommunen på en del ställen, så de har lite pack i sina bestånd lite här och var (än så länge i alla fall).
Senast redigerad av NaZdravi 2018-06-06 kl. 10:01.
Citera
2018-06-07, 00:17
Medlem
Steff83s avatar
1,8 milj. kommer man inte långt med i Göteborg numera om man vill bo tillräckligt stort och i lungt/attraktivt område. Tyvärr.
Citera
2018-06-07, 08:11
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Så är det ju.
Wallenstam till exempel har ju inga inkomstkrav rent storleksmässigt men de kräver inkomst av tjänst vilket såklart sållar bort väldigt mycket pack.
Stena däremot har inkomstkrav men hyr ut till kommunen på en del ställen, så de har lite pack i sina bestånd lite här och var (än så länge i alla fall).

Ja, det måste ju vara surt för Stenas hyresgäster som bodde där innan det blev så. För så har det väl inte "alltid" varit?

Jag skulle faktiskt i TS fall kolla upp en dyrare hyresrätt i ett fint område (det finns faktiskt en del hyresrätter här och var i t.ex. centrala riktigt bra områden) och spara ihop än mer under tiden där tills den ekonomiska möjligheten att köpa en bostad av den storlek och med den placering TS efterlyser.
Citera
2018-06-07, 16:30
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, det måste ju vara surt för Stenas hyresgäster som bodde där innan det blev så. För så har det väl inte "alltid" varit?

Jag skulle faktiskt i TS fall kolla upp en dyrare hyresrätt i ett fint område (det finns faktiskt en del hyresrätter här och var i t.ex. centrala riktigt bra områden) och spara ihop än mer under tiden där tills den ekonomiska möjligheten att köpa en bostad av den storlek och med den placering TS efterlyser.
Vet inte hur länge det förekommit faktiskt.
Men vet att en hel del fastigheter i Tynnereds kaosområden ägs av Stena, och sen har vi Pilegården och Pennygången som huserar en del pundare/WT.
Även i Brunnsbo har Stena en del (som visserligen renoveras för fullt och hyrorna går upp).
Citera
2018-06-08, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Satsa på Tuve eller kanske delar av Majorna, hade undvikit Frölunda till varje pris. Så grått och långt ifrån det mesta, dessutom verkar det pangas ganska friskt i krokarna..

Är Frölunda så illa verkligen? Tuve, Torslanda, Säve, Mölndal, Majorna skulle vara att föredra men att hitta en 2a under 2 mille är ju näst intill omöjligt i dagsläget.

Frölunda och Backa är inom min budget, och Angered/Biskop vill jag undvika totalt.
Citera
2018-06-08, 01:54
Medlem
Tingtongmakmaks avatar
Det finns gott om lägenheter för det priset. Titta om du kan hitta en stor etta och bygga om den till en tvåa enkelt.
Majorna ska du passa dig för, extrema feminister överallt och blir du tvungen att lyssna på dom så får du garanterat psykos efter bara några sekunder.

Det är bara att sitta och leta på hemnet tills du hittar något bra. Lycka till.

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=17920&item_types%5B%5D =bostadsratt&price_max=2000000
Citera
2018-06-08, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
En 2a för 1,8 som ej ligger i utsatt område är idagsläget svårt, tyvärr.

Men det finns guldkorn kvar:

Nämnda Hisings Kärra t.ex. Det enda jag stör mig på där, är att BRF:arna inte verkar äga marken husen står på.

Hisings Backa/Tuve -> Bort mot Lillhagen i Backa eller typ Arvesgärde i Tuve. Kan dock vara bra att ha bil om du ska till Arendal.

Fast det är ytterst tveksamt om du jan få en tvåa i ovanstående områden för 1,8 mkr efter bud.

Annars är det nog mest utanförskapsområden som gäller efter bud om du prompt måste ha en 2a. Kan du tänka dig att börja din bostadskarriär i 1 r.o.k så blir dom "halvdana" områdena som nämnt ovan, realistiska.

Annars om du kollar utanför Gbg kommun och kan tänka dig att bo i typ Bohus, då kan du nog hitta ngt men då måste du nig ha bil.

Tack för svaret, min budget kan jag stretcha till ca 2,2 efter bud, sen vet jag inte hur smart det är att spendera 95% av sina tillgångar på kontantinsatsen.

Jag snackar om en 2a inte 1a för att det är vad morsan har borrat in i huvudet på mig, så 2a lär det bli, sedan har jag också fått en hel del möbler skänkt till mig från familj, och allt lär inte få plats i en 1a.

Jag kollade vägen från Bohus till mitt jobb och det är 3 mil ungefär, en mil mer än vad jag har i dagsläget och en mindre från förra jobbet så det ska vara möjligt, Bohus ska jag kika runt i.
Citera
2018-06-08, 06:30
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacp
Tack för svaret, min budget kan jag stretcha till ca 2,2 efter bud, sen vet jag inte hur smart det är att spendera 95% av sina tillgångar på kontantinsatsen.

Jag snackar om en 2a inte 1a för att det är vad morsan har borrat in i huvudet på mig, så 2a lär det bli, sedan har jag också fått en hel del möbler skänkt till mig från familj, och allt lär inte få plats i en 1a.

Jag kollade vägen från Bohus till mitt jobb och det är 3 mil ungefär, en mil mer än vad jag har i dagsläget och en mindre från förra jobbet så det ska vara möjligt, Bohus ska jag kika runt i.

Jag bodde ett år i Bohus och Ale kommun har utvecklats en del sedan de fick pendeltåg till/från Göteborg. I Bohus stannar sedvanlig pendeltåg och även direkttåget Vänersborg/Trollhättan-Göteborg (stannar endast på Gamlestadstorget mellan Bohus och Göteborg). Området är sjukt lugnt, väldigt fint på sommaren och du har nära till Kungälv som är lite Göteborg mini (vilket också är där du får mänsklig interaktion då Bohus är ganska dött iaf om man är singel).
Citera
2018-06-08, 07:42
Medlem
Citat:

Låter lite dumt men har inte tänkt på att kolla utan för Göteborg, ser ut att finnas fina 2or i Ale med svinlåg hyra, tack förslaget att kolla utanför Gbg
Citera
2018-06-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
1,8 milj. kommer man inte långt med i Göteborg numera om man vill bo tillräckligt stort och i lungt/attraktivt område. Tyvärr.

Ja, det är ganska sorgligt, bor för närvarande i en 3a i Hisings Kärra, underbart område, köptes för 600k för 10 år sedan vilket är lite svårt att tro.
Citera
2018-06-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ja, det är ganska sorgligt, bor för närvarande i en 3a i Hisings Kärra, underbart område, köptes för 600k för 10 år sedan vilket är lite svårt att tro.

Den borde du få över 2 mkr för idag, vilket borde ge en fet vinst efter skatt. Hur kommer det sig att du inte spänner bågen mer? Sprucket samboförhållande med ojämnt ägandeskap eller vill du inte ha för hög belåning? Sorry för OT men är nyfiken.

Eller vänta nu, du skrev ju iofs att 15% av 2,2 mkr är ung. 95% av din budget dom då är drygt 300 tkr, vilket nog svarar på min egen fråga
Citera
2018-06-09, 00:13
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Är Frölunda så illa verkligen? Tuve, Torslanda, Säve, Mölndal, Majorna skulle vara att föredra men att hitta en 2a under 2 mille är ju näst intill omöjligt i dagsläget.

Frölunda och Backa är inom min budget, och Angered/Biskop vill jag undvika totalt.

Har bott i Biskop, tyckte inte det var så illa som jag förväntade mig. Men det beror ju alldelles på vart man bor i Biskopsgården. Annars kan du ju leta på centrala Hisingen längs Hjalmar Branting, typ Eketrä eller Wieselgrensplatsen. Oklart gällande prisläget dock, men mycket nära till det mesta och ganska trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in