2018-06-05, 23:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av littledarling
Som många andra har jag följt tråden från start och har svårt att släppa fallet men inte känt behov av att skriva/diskutera....men de sista dagarna har det börjat smyga sig på nån underlig känsla baserat på att det är så tyst (var är analyssvaren? var är de grävande journalisterna till detta spektakulära fall? var är den digitala sorgen/minnesorden till flickorna?)

Tänk om ingenting i detta stämmer? Tänk om detta var en familj som råkat bli utsatt för nått yttre hot och behövt myndighetshjälp för att gå totalt under jorden? Någon så allvarlig hotbild att inte ens anhöriga kan informeras om detta? Man väljer två mördare som sen suiciderar för att det aldrig ska bli något offentligt förundersökningsprotokoll. Just samförståndet för att de ska dela på skulden inför anhöriga och vänner.

äh....fattar ju att det där är en konspirationsteori om något. Men är det någon som varit inne och nosat på någon liknande tankebana? Den här totala tystnaden börjar kännas märklig.
+1
Välkommen till tråden (om det nu var ditt första inlägg här, har inte koll).
Din tanke är på sitt sätt genial. En teori så god som, eller t.o.m. bättre än, någon annan. Visst är den högst konspiratorisk, men den knyter ihop alla lösa, mystiska trådar på ett bra sätt. Jag skulle kunna smälta att det vore så som du beskriver.
Det är betydligt svårare att smälta den officiella förklaringen, alltså.

Edit: såg att jag faktiskt citerat dig en gång tidigare, för tre månader sedan. Men det var bara en kort anmärkning om att du blandat ihop två postare. Välkommen tillbaka, ska det således vara!
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-06-05 kl. 23:16.
Citera
2018-06-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför måste hon förmedla dessa två upplysningar överhuvudtaget tänker du?

1. Med barnen var det aldrig några problem
2. Problemen fanns inne i familjen

Sjukdom är inte problem inne i familjen. Det borde du kunna tolka dig fram till.

Hittar inte den intervjun, men i en annan intervju (Aftonbladet) säger hon att det var en familj i djup kris SOM PLÅGADES AV SINA OMSTÄNDIGHETER. Där är hon tydlig med att hon menar att krisen är kopplad till deras kamp kring sjukdomarna. Hon tillägger sedan att hon förstår vilket elände (betonat) det kan vara att ha två stycken sjuka barn.

Jag har sett den intervju du hänvisar till ett par gånger för länge sedan, och då uppfattar jag att hon säger det där om inne i familjen som en motsats till att det aldrig var problem MED familjen, att de aldrig orsakade problem och kriser utåt, gentemot skolan, inte var jobbiga att ha med att göra, fast de hade det jobbigt själva i familjen, underförstått pga sjukdomarna, det var ju det de pratade om.
Citera
2018-06-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Både när jag gick i skolan, vilket är VÄLDIGT länge sedan, och när jag jobbat som lärare på grundskolan, vilket inte är riktigt så länge sedan har terminsavlutningen bestått av litet mys i klassen den eller de sista lektionerna.

På Bjerehov brukade de träffas i hemklassrummet få betyg och säga hejdå och önska god jul och gott nytt år. allt som allt 1-2 timmar

och till sommaren brukade de träffas i hemklassrummet få betyg och säga hejdå och sedan aulan eller idrottshallen. allt som allt 2-3 timmar. På "min" tid sjöngs det en låt som någon hade gjort innan men det blev mycket bråk om den, så på senare tid byttes den ut till någon annan. tror även de vanliga sommarvisorna sjöngs/ spelades av duktiga elever eller alla.

Hur det gick/ går till på M:s skola vet jag inte
Senast redigerad av milla200 2018-06-05 kl. 23:37.
Citera
2018-06-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför måste hon förmedla dessa två upplysningar överhuvudtaget tänker du?

1. Med barnen var det aldrig några problem
2. Problemen fanns inne i familjen

Sjukdom är inte problem inne i familjen. Det borde du kunna tolka dig fram till.

Men att ha sjukdom/sjukdomar i familjen medför problem inne i familjen. Man blir tyngd, sliten, deprimerad, det blir fokus kring sjukdomen, det upptar så mycket tid att man har svårt att hantera jobb, orka med släkt, vänner, får avstå alla intressen och en massa glädjeämnen. Rektorn säger själv att hon under många år suttit i otaliga möten med familjen (så tydligen har sjukdomarna smugit sakta på och de har på olika sätt försökt hitta lösningar innan det gick så långt som till att förlägga undervisningen hemma). Sedan är det alla läkar- och sjukhusbesök. Man lever med dessa sjukdomar hela tiden. Det äter dem alla inifrån.
Citera
2018-06-05, 23:41
Medlem
Citat:
Hittar inte den intervjun, men i en annan intervju (Aftonbladet) säger hon att det var en familj i djup kris SOM PLÅGADES AV SINA OMSTÄNDIGHETER. Där är hon tydlig med att hon menar att krisen är kopplad till deras kamp kring sjukdomarna. Hon tillägger sedan att hon förstår vilket elände (betonat) det kan vara att ha två stycken sjuka barn.

Jag har sett den intervju du hänvisar till ett par gånger för länge sedan, och då uppfattar jag att hon säger det där om inne i familjen som en motsats till att det aldrig var problem MED familjen, att de aldrig orsakade problem och kriser utåt, gentemot skolan, inte var jobbiga att ha med att göra, fast de hade det jobbigt själva i familjen, underförstått pga sjukdomarna, det var ju det de pratade om.

den här?
https://omni.se/rektorn-familj-i-djup-kris/a/7l5P8B

eller?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar
Citera
2018-06-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack för info!

Skall bli intressant att se vad media beskriver om ME och patientföreningen. De är ju redan delaktiga i den svartsyn de redan spridit men sägs att en dålig nyhet sprids fyra gånger då snabbt som en god så de får nog jobba på för att återställa hoppet för ME-sjuka.

Det låter ändå som om den information du fått är exakt samma som den officiella den 19 januari. Polisen har alltså bara väntat på att dödsorsak alla dessa månader. För mig är det fortfarande chockerande att två föräldrar dräper sina ungar. Dessutom att inte O berättat om deras allvarliga bekymmer för sin släkt eller varför inte hans kollegor eller arbetsgivare agerat. Fullkomligt ofattbar flathet från allas håll.

Om det bara är en viss procent 6-10 % eller nåt sånt som tillfrisknar ska de då hyfsa till den siffran så den ser bättre ut?

Om familjen i Bjärred har haft kontakt med vanlig sjukvård, vilket de med all säkerhet har haft, har de fått veta sanningen, vilken sjukdom flickorna än hade. Min erfarenhet är att läkare idag (inom den vanliga sjukvården, inte någon Gottfriesklinik eller liknande) snarare tar i när det gäller vad som kan vänta patienten än försöker förmildra. Flera svårt sjuka jag känner har uppriktigt bett sina läkare att ge dem något hopp. Bland annat cancerpatienter jag känner har fått mycket dystrare besked om utgången än vad som blev fallet.

Har det varit tal om ME i kontakten med offentlig sjukvård (enligt Frank.Einsten Var flickornas intyg från ett större sjukhus) har de säkert fått samma upplysning där, att det för det mesta, men inte alltid, är kroniskt, men att man ändå kan bli något bättre.

Hur tror du man gör med ALS, progressiv MS? Lurar man patienter att de kommer att bli bra?
Citera
2018-06-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av littledarling
Som många andra har jag följt tråden från start och har svårt att släppa fallet men inte känt behov av att skriva/diskutera....men de sista dagarna har det börjat smyga sig på nån underlig känsla baserat på att det är så tyst (var är analyssvaren? var är de grävande journalisterna till detta spektakulära fall? var är den digitala sorgen/minnesorden till flickorna?)

Tänk om ingenting i detta stämmer? Tänk om detta var en familj som råkat bli utsatt för nått yttre hot och behövt myndighetshjälp för att gå totalt under jorden? Någon så allvarlig hotbild att inte ens anhöriga kan informeras om detta? Man väljer två mördare som sen suiciderar för att det aldrig ska bli något offentligt förundersökningsprotokoll. Just samförståndet för att de ska dela på skulden inför anhöriga och vänner.

äh....fattar ju att det där är en konspirationsteori om något. Men är det någon som varit inne och nosat på någon liknande tankebana? Den här totala tystnaden börjar kännas märklig.

Jag har också tänkt den tanken bland alla andra spekulationer men det var mer tidigt efter detta hänt. Tänkte att det kanske var därför flickorna skulle hållas hemma för att det fanns någon hotbild. Känns lite väl långsökt men ingenting känns omöjligt i detta fallet. Hur man än spekulerar känns det ofattbart det som hänt. Vet inte vad man ska tro.
Citera
2018-06-06, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det som delgetts i tråden handlar om vad O sagt till olika personer, att han mått dåligt, att det finns en video där HB och OH pratat och gett sin "sanning". Du kan likställa det med två mördare som försvarar sig i en rättssal. Om du har följt någon rättegång borde du veta att mördarens version inte alltid är den sanna.

Håller verkligen med dig!
Oskar lyckades ljuga för de han hade kontakt med.
Citera
2018-06-06, 07:34
Medlem
Citat:
Om underskriften skett under tvång för HB:s del ska experter kunna upptäcka det. Dels genom att jämföra hur hårt hon vanligen har tryckt pennan mot pappret när hon har skrivit. Har trycket mot pappret varit hårdare på avskedsbrevet än annars har hon förmodligen varit i ett tillstånd av press. Stilen blir då också något ryckigare och kantigare.

Hon bör också ha lämnat mera svettspår än vanligt på pappret om hon varit pressad.

Om namnteckningen är förfalskad ska experter också kunna upptäcka. Det är mycket ovanligt att ens en nära anhörig kan förfalska så att en expert inte genomskådar det. Då måste han ha upptäckt när HB brukade lätta pennan något. Det är inte alltid synligt för blotta ögat. Han måste ha studerat mellanrummen mellan olika bokstäver. Vi sätter inte bokstäverna lika nära varandra, men olikheterna följer med gång efter gång. Hur vi vänder riktning vid skrivstil när pennan följer samma linje tillbaks en bit i en bokstav är också väldigt personligt och detaljerna är så små att det bara är experter som brukar kunna se sådant.

Vid ett sådant här tillfälle har brevet säkert kollats minutiöst, om det inte finns annat som bevisar att båda verkligen har skrivit på brevet.

Polisen ville, två dagar efter sitt säkra uttalande, INTE bekräfta brevets äkthet men man får hoppas att det skickats på analys. Om det bara är namnteckningarna som skall analyseras så kan det bli svårt att ställa utom allt tvivel att de är äkta.

Jag har svårt att acceptera att ett avskedsbrev, där två föräldrar vill förklara fyra dödsfall för sina efterlevande, skulle bestå av en handskriven brasklapp som någon påstår. Eller så har polisen, efter ett par dagar, hittat en gammal lapp, som H skrivit till O där hon beklagar sig och försöker få hans uppmärksamhet. Solklart fall tänkte polisen, fallet är uppklarat, för de vittnen vi pratat med i Lund berättar samma sak o H:s släkt vet inte men bekräftar i alla fall att hon varit knäckt pga barnens sjukdomar.

Frågan är varför svaren på den tekniska undersökningen har tagit så lång tid? De svåraste fallen brukar NFC klara inom 50 dagar. Är det bara för att det är så viktigt att veta exakt dödsdatum och hur offren dött eller är polisen osäker på fler detaljer?
Citera
2018-06-06, 07:53
Medlem
Har polisen en juridisk skyldighet att gå ut med obduktionsresultat, provsvar osv?
Citera
2018-06-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Har polisen en juridisk skyldighet att gå ut med obduktionsresultat, provsvar osv?

Jag misstänker att det inte är en skyldighet MEN inte heller förbjudet att polisen delger allmänheten information.
Citera
2018-06-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Det verkar ju som dom lyckats tysta ner folk, om det nu är dom som gör det.
Men hur kan någon tysta ner någon annan?
Direkta släktingar förstår jag ju att man kan prata med och be dom hålla tyst i media, men grannar och arbetskamrater är väl desto svårare?
Släktingar har väl knappast ringt runt och hotat folk till tystnad, allra minst att hota poliserna.

Och vad skulle dom hota med? Det är väl inte olagligt för någon att prata med media i ett sådant här fall?
Hota verbalt kanske inte alltid behövs, kan ju vara så att både O och hans släkt har varit väldigt domderande och haft ett styrande beteende mot sin omgivningen även tidigare. En familj med stor makt o pondus vilket gör att omgivningen drar sig för att komma i onåd med dom och är rädda för repisalier?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in