Citat:
Smeso|64254342]Ja. då förstår jag i alla fall hur du har resonerat, även om det är fel.
Världens beskaffenhet kan aldrig vara bevis på gud, utan på sin höjd att det finns något idag oförklarligt som ligger bakom universums existens och att detta idag oförklarliga möjligen skulle kunna vara en skapelse av en eller flera gudar. Fast då måste det först tydligt framgå att universum verkligen har skapats, och det finns inte något alls som tyder på det.
Största misstaget du begår här är att redan i första raden påstår att jag har fel för att sedan skriva att mitt resonemang kan vara en möjlighet av flera andra. Existensen är ett ypperligt bevis på att nån med medvetande och vilja ligger bakom skapandet eftersom medvetande och vilja finns i universum på jorden. Dessa kan omöjligt vara deriverat från nåt/nån som saknar egenskaperna själv, dvs sakna vilja och medvetande.
Citat:
Och om den fysiska världens beskaffenhet skulle anses vara ett bevis på att världen skapats av en gud så är det heller ingalunda bevis på att en sådan skapelse skulle ha utförts av endast en enda gud.
Jo, flera gudar kan inte existera. Det måste ha funnits nåt som kommer före allt annat, som är allsmäktig och evig. Vi kan endast ha en enda allsmäktighet och evighet. Vi kan inte ha två som är allsmäktiga. Ponera att A är allsmäktig och B är allsmäktig. Men A måste vara allsmäktig över B också dock är B också allsmäktig de bryter varandras allsmäktig och inget av de får vara allsmäktig. Befängt tanke.
Citat:
Men, även om du påstår att gud inte kan bevisas så stämmer inte det. Påståenden om vad en viss nämnd gud ska ha sagt och gjort ska kunna bevisas antingen överensstämma med verkligheten eller inte. Ta t.ex. bibelns påståenden om Noaks ark och uttåget ur Egypten. Dessa båda påståenden kan tydligt visas inte överensstämma med verkligheten och kan alltså inte vara något som skett så som det påstås och kan då alltså inte vara guds ofelbara ord.
De är inte Gud i sig du bevisar. Här begår du samma misstag som i förra inlägget där du påstod att jag har sagt att jag inte kan bevisa Gud samtidigt sagt att bevisen finns i existensen. Att analysera skrifter kan du varken bevisa eller dementera Gud med, utan endast sanningshalten i skrifterna.
Du skriver att berättelse om Noas ark inte stämmer överens med verkligheten. Jag råkar själv tro på den här berättelsen. Vill du berätta varför eller hur Noas berättelse om arken inte stämmer med verkligheten? Vad är det som är overkligt?