2018-06-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror.melker
Det kommer säkert visa sig
att det var en babbing som
sköt en Svenne, det är mitt stalltips. Och då blir det blatterelaterat.

Lidingö är inte bara IT-miljonärer
och läkare, det finns även ett stort höghusområde från miljonprogrammet som består mest av låginkomsttagare och där finns mycket ny-svenskar,
Larsberg

Saken är den att "Ny-svenskar" inte skjuter på folk, visst dom begår andra brott men de skjuter inte på folk. De använder knivar och sten och andra tillhuggen inte definitivt inte skjutvapen.
Citera
2018-06-05, 17:01
Medlem
Citat:
Polisen söker efter två gärningsmän efter en skottlossning i Baggeby. En man har påträffats skadad och är förd till sjukhus.

https://mitti.se/nyheter/brott/larm-skottlossning-lidingo/?omrade=lidingo

Citat:
Vittnen där skjutningen ägde rum berättar att det ska vara hål i entréport vid ett flerfamiljshus och att den skadade låg utanför porten.
I samband med larmet om skjutning brann en bil på Lidingö. Bilder från platsen visar hur svart rök stiger upp från ett skogsområde i nära anslutning till platsen där mannen hittades skjuten. Enligt uppgifter till Aftonbladet ska det röra sig om en eventuell flyktbil som sattes i brand efter mordförsöket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2m1nx/man-skjuten-pa-lidingo--all-trafik-kontrolleras-pa-bron
Citera
2018-06-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Är inte Lidingö ett fint område? Bor inte i Stockholm så har inte så bra koll!

Generellt ett bra område, men det begås brott även i de bra områdena. Blir ju genast lite större reaktion då man KAN spärra avfarter från ön då det bara finns "en" bil, cykel och gångväg av(bro) och en tågbana. Ja det finns även skärgårdsbåtar och även en sl-båt men de lär ju vara svårt att matcha med ett spontant mordförsök och inte upptäckas innan man går av.

Så antingen ligger de och trycker någonstans på ön eller hann smita innan spärren var uppsatt.
Citera
2018-06-05, 17:06
Medlem
nickoruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Du verkar inte riktigt hänga med i svängarna. Kvotering! Lidingö har fått sin del men dom kallas inte för "blattar" utan för invandrare.

Har alltid funnits invandrare på Lidingö. Inte jättemycket men säg att det idag är ca 25% invandrare i skolorna. När jag gick i skolan där i slutet på 90-talet var det runt 20% invandrare i min skola vilket var fler än många andra skolor på Lidingö men inte något direkt konstigt.

Men oavsett så finns det rätt många missbrukare på Lidingö. Jag skulle säga att drogmissbruket är ett större problem på Lidingö än i många andra områden med ruffigare rykte. Och i de kretsarna är det både svenskar och invandrare. Jag gissar att mordförsöket har med det att göra.
Citera
2018-06-05, 17:07
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://mitti.se/nyheter/brott/larm-skottlossning-lidingo/?omrade=lidingo

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2m1nx/man-skjuten-pa-lidingo--all-trafik-kontrolleras-pa-bron

Varför satte de eld på bilen i närheten av brottsplats?
Citera
2018-06-05, 17:09
Medlem
Jag har hört att det ska vara en tjej som är skjuten. Farkostvägen i Baggeby. Någon som kan bekräfta det?
Citera
2018-06-05, 17:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför satte de eld på bilen?

Undanröja bevis både i form av hår och annat liknande som kan koppla dem via DNA men det är även ett effektivt sätt att röja undan annan form av bevisföring om det skulle vara kopplat till organiserad brottslighet (exempelvis garderob/restaurangsmaffia som vill äga en del av en klubb/restaurang eller att offret är skyldig fel person pengar osv) och därmed så kan polisen inte hitta bevis om vem som har sagt vad osv, troligen så låg eventuella telefoner osv kvar i bilen medan den brann...

Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Jag har hört att det ska vara en tjej som är skjuten. Farkostvägen i Baggeby. Någon som kan bekräfta det?

Det är väl bekräftat att det är en man?

Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Har alltid funnits invandrare på Lidingö. Inte jättemycket men säg att det idag är ca 25% invandrare i skolorna. När jag gick i skolan där i slutet på 90-talet var det runt 20% invandrare i min skola vilket var fler än många andra skolor på Lidingö men inte något direkt konstigt.

Men oavsett så finns det rätt många missbrukare på Lidingö. Jag skulle säga att drogmissbruket är ett större problem på Lidingö än i många andra områden med ruffigare rykte. Och i de kretsarna är det både svenskar och invandrare. Jag gissar att mordförsöket har med det att göra.

Är det bekräftat att det är ett mordförsök, vet vi vart offret vart träffat, för de kan vara satta i benet eller något också...Det jag kan hitta är nämligen att offret låg i porten/dörren vilket inte behöver betyda dödligt skadad
Senast redigerad av Ondahamstern 2018-06-05 kl. 17:13.
Citera
2018-06-05, 17:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Uppdatering klockan 16.50:
En brandskadad bil har påträffats en bit från brottsplatsen. Personer har frihetsberövats i detta ärende. Men hänsyn till den pågående insatsen kan mer om personerna inte sägas i detta nu.
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/
Citera
2018-06-05, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Gooooodmorgon Lidingö!
Välkomna till resten av Sveriges vardag. Ni höll ut länge men tillslut föll även ni.
Rösta inte M
De västra delarna (närmast bron) har blivit märkbart sämre de senaste 10 åren. Ju längre in på ön du åker desto bättre blir det.
Citera
2018-06-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody

Ja. Farkostvägen 2 eller 4.
Citera
2018-06-05, 17:17
Medlem
Citera
2018-06-05, 17:17
Medlem
Farkostvägen stämmer bra, ingen specifik adress men i närheten av farkost/barkass (mellan de adresserna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in