2018-06-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, jag menar att HD fick vetskap ungefär vid den tidpunkten. Kan absolut vara ett kvartal i skillnad, skriver just vinter/våren. Detta har SD sagt personligen till mig.

Förstår inte andra tvivlet, förstår du inte vad jag menar med tidpunkt för avslöjandet. SD och LW:s otrohetsaffär menar jag. Menar vidare att dom umgåtts ett antal gånger på olika event och cacher. Hur vida det bara sagts ett kallt "Hej" vet jag inte, men i LW:s logg skriver hon att dom har kontakt (via telefon eller Telegram). M.a.o, dom pratar med varandra och ingen utfrysning. Detta sker dessutom när HD är med. Kan till och med vara så att det var HD som LW pratade med, står bara TeamDavidsson.

Orsaken till affären sa SD till mig personligen, just som jag skriver. Han saknade mänsklig kontakt och ville ha sex. När den realtionen inleddes vet jag inte, skriver just det i min SANT. Någon hänvisar till att dom hade en affär i 6 år, vilket jag tvivlar på, men en sexrelation hade dom.
Hur den relationen såg ut, mer än just sex gick vi inte in på....

Är du nöjd?

Flera som känner till förhållandet mellan SD och L säger att det rör sig om sex år, om det
är sant vet jag inte. Men om det stämmer så håller jag det otroligt att inte HD skulle ha haft
kännedom om det förrän vintern/våren -17.

"Detta har SD sagt personligen till mig" - jag anser det definitivt inte vara en sanning för att
han skulle ha sagt så till dig.
Citera
2018-06-05, 11:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, jag menar att HD fick vetskap ungefär vid den tidpunkten. Kan absolut vara ett kvartal i skillnad, skriver just vinter/våren. Detta har SD sagt personligen till mig.

Förstår inte andra tvivlet, förstår du inte vad jag menar med tidpunkt för avslöjandet. SD och LW:s otrohetsaffär menar jag. Menar vidare att dom umgåtts ett antal gånger på olika event och cacher. Hur vida det bara sagts ett kallt "Hej" vet jag inte, men i LW:s logg skriver hon att dom har kontakt (via telefon eller Telegram). M.a.o, dom pratar med varandra och ingen utfrysning. Detta sker dessutom när HD är med. Kan till och med vara så att det var HD som LW pratade med, står bara TeamDavidsson.

Orsaken till affären sa SD till mig personligen, just som jag skriver. Han saknade mänsklig kontakt och ville ha sex. När den realtionen inleddes vet jag inte, skriver just det i min SANT. Någon hänvisar till att dom hade en affär i 6 år, vilket jag tvivlar på, men en sexrelation hade dom.
Hur den relationen såg ut, mer än just sex gick vi inte in på....

Är du nöjd?

Njä. Utfrysning som någon annan postare spekulerat om är jag tveksam till men det verkar som att i vart fall SD markant söker undvika kontakt efter det han fått kännedom om anmälan? Så jag var tveksam på att de fortsatt umgås, efter det någon av dem avföljt på Facebook.
Citera
2018-06-05, 11:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De har inte exklusivt självbestämmande. Läs sista stycket så får polis vidta vissa åtgärder innan förundersökning är inledd om det är nödvändigt. Att åklagare ska ta över när någon är skäligen misstänkt är sista tidpunkten, men du läser det som att det är startpunkten. De särskilda skälen har du i "när" satserna på åklagarmyndighetens sida som jag länkade till, och det är oavsett om de har någon skälig misstänkt.

Det sista stycket aktualiseras typiskt när en död påträffats och man har ett misstänkt dödsfall men som kan möjligt vara olycka eller sjukdom.

Fråga dock: vad menar du sker under en förundersökning som "inte har med det juridiska att göra"?

Från 23 kap 3§ Rättegångsbalken (23 kapitlet håller reglering för förundersökning, när, hur, ansvarsfördelning för uppgifterna etc) :

Beslut att inleda en förundersökning ska fattas av Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller åklagaren. Har förundersökningen inletts av Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen och är saken inte av enkel beskaffenhet, ska ledningen av förundersökningen om brottet övertas av åklagaren, så snart någon skäligen kan misstänkas för brottet. Åklagaren ska också i annat fall överta ledningen när det är motiverat av särskilda skäl.

När förundersökningen leds av åklagaren, får han eller hon anlita biträde av Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen för att genomföra den. Åklagaren får också uppdra åt en polisman att vidta en viss åtgärd som hör till förundersökningen, om det är lämpligt med hänsyn till åtgärdens beskaffenhet.

Det som i denna balk föreskrivs om Polismyndigheten gäller för Säkerhetspolisen då den leder förundersökning eller biträder åklagare i en förundersökning.

Innan förundersökning hunnit inledas, får en polisman hålla förhör och vidta andra utredningsåtgärder som är av betydelse för utredningen. Lag (2014:649).

Ok jag ska erkänna att jag inte förstår avancerade texter så bra. Flyttat hit från NY för 3 år sedan och kanske är jag färgad av hur brottsutredningar fungerar i USA (Även om jag ändå tror att jag har koll på svenska systemet också då det är ett intresse hos mig med kriminalfall osv).
Du kanske därför har rätt så jag ger mig
Citera
2018-06-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag är inte ett dugg kvinnofientlig men det blir lite tröttsamt när du inte accepterar vad uppenbart lagkunniga säger.
Tycker jag att halsgreppet och gnuggningen var sjyst? Hade nån försökt det på mig hade svaret blivit snabbt och förmodligen inkluderat en smula våld. Var det svar nog?

Edit: Med det sagt så anser tydligen åklagaren att det är försvarbart våld för att avhysa från bilen.

Detta visar att åklagaren köpte mannens version. Det är tråkigt att de ofta väljer att göra det i fall av hot mot kvinnor. Vilket inte bara i det här fallet fått ödesdigra konsekvenser. Hur många liknande mord har vi inte läst om där kvinnan har anmält, ansökt om besöksförbud, personer runt kvinnan varit oroliga, men allt har lagts ner?

Det finns människor runt de här två personerna som vet att det funnits en allvarlig hotbild och vet att det förekommit mycket mera än befogat lätt våld en gång för att avhysa henne ur bilen (och det var ju därför han la armen runt henne, höll fast henne och böjde ner henne - för att hon skulle komma ut ur bilen fortare???! Och nu har en hemlig teori som han inte vill tala om för nån ... ehhh).

Det fanns väl grundade orsaker till att polisen direkt vände sina misstankar mot SD, och att de agerade mycket snabbt, t ex klassade händelsen som människorov genast och inte väntade ett tag och sa "att hon kommer nog snart tillbaks", vilket brukar vara kutym.
Citera
2018-06-05, 11:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Samma här, det blir inte sant i ett forum för att du(som är anonym) påstår att han sagt det till dig.
Mnja, tycker ändå att det är intressant att få dylik information även om det inte har stått i tidningen s.a.s. (blir fel där också ibland). Är upp till var och en att välja att tro på en användare eller inte.
Citera
2018-06-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Detta visar att åklagaren köpte mannens version. Det är tråkigt att de ofta väljer att göra det i fall av hot mot kvinnor. Vilket inte bara i det här fallet fått ödesdigra konsekvenser. Hur många liknande mord har vi inte läst om där kvinnan har anmält, ansökt om besöksförbud, personer runt kvinnan varit oroliga, men allt har lagts ner?

Det finns människor runt de här två personerna som vet att det funnits en allvarlig hotbild och vet att det förekommit mycket mera än befogat lätt våld en gång för att avhysa henne ur bilen (och det var ju därför han la armen runt henne, höll fast henne och böjde ner henne - för att hon skulle komma ut ur bilen fortare???! Och nu har en hemlig teori som han inte vill tala om för nån ... ehhh).

Det fanns väl grundade orsaker till att polisen direkt vände sina misstankar mot SD, och att de agerade mycket snabbt, t ex klassade händelsen som människorov genast och inte väntade ett tag och sa "att hon kommer nog snart tillbaks", vilket brukar vara kutym.

Ja kanske "alla" visste om det men inte åklagaren. Och till syvende och sist så må åklagaren vara ganska säker på bevisningen för att kunna gå vidare. Åklagaren kan inte väcka åtal och blankt hänvisa till att "alla andra vet nog". Då skulle åklagaren själv kunna åtalas för tjänstefel. Jag kan nog också tänka mig att det finns åtskilliga fall där åklagare eller polis förvisso tror på anmälaren men det ändå strandar på att man inte objektivt kan bevisa vad som skett.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-05 kl. 11:43.
Citera
2018-06-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Stod det inte i tråden att UW befann sig i ett annat län vid försvinnandet? Eller har jag helt blandat ihop korten?

Kolla Örebro län på kartan. Han behöver bara varit några få mil bort på jobb t ex. Arboga, Kristinehamn eller i en annan närliggande stad.
Citera
2018-06-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Den som är löjligt är väl du? Av uppgifter i tråden så ska det varit sonen som anmält LW till polis och/eller soc.

Det är inte särskilt vanligt med "tonårsbråk"där tonåringen anmäler föräldern t och det behöver man inte känna dem personligen för att känna till. Oftast beror "tonårsbråk" på att tonåringen är stökig, men då är det inte tonåringen som anmäler om någon anmäler den andre.

Jo det händer absolut att tonåringar bråkar och sedan anmäler sina föräldrar. De är mycket medvetna om sina rättigheter idag. Ett sätt att hämnas. Och jag tror att det är ett sätt att känna att de har makt. Föräldern fick inte sista ordet.
Citera
2018-06-05, 11:48
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mnja, tycker ändå att det är intressant att få dylik information även om det inte har stått i tidningen s.a.s. (blir fel där också ibland). Är upp till var och en att välja att tro på en användare eller inte.

Jag tycker också att det är intressant med information, ju mer desto bättre. Men det är upp till var och en vad man väljer att tro är sant.

Vad jag vänder mig emot är presentationen, dvs påståendet att det är sant. Dessutom skrivet som om det vore en sammanfattning.

Sen behöver det inte ens vara sant för att SD själv sagt det till en vän, han kan faktiskt ha ljugit.

Men vill än en gång hålla med dig, all info vi kan få från folk som känner de inblandade är bra men huruvida det ska presenteras som sanning tål att diskuteras.
Citera
2018-06-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Jo det händer absolut att tonåringar bråkar och sedan anmäler sina föräldrar. De är mycket medvetna om sina rättigheter idag. Ett sätt att hämnas. Och jag tror att det är ett sätt att känna att de har makt. Föräldern fick inte sista ordet.

Ja jag vet inte vad det är för statistik på detta. Annars tänker jag det kanske är vanligare om förälder anmäler om tonåringen är väldigt stökig, att de avviker längre perioder och anmäls försvunna och så.
Citera
2018-06-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Utveckla det mer

Har många gemensamma vänner med LW (och har även träffat henne och barnen på gemensamma tillställningar). Var i Örebro på arbetsresa förra veckan och träffade ett par av dem. De hade en hel del att berätta om vad som föregått mordet. Det ser ut som det brukar göra, tyvärr. Vill inte säga mer än så. Men det är samma gamla historia som upprepas om och om igen när kvinnor blir mördade. En tid av hot, trakasserier och skräck och elände, och sen händer det och allt är för sent.
Citera
2018-06-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nej, det blir inte sant för att du påstår att SD sagt det till dig.

Du sitter anonym på ett forum och påstår att SD sagt saker till dig och att det är sanning.

Tänk om jag skulle säga att LW sagt tvärtemot och hävda att det är sanning.

Nej du, du får nog revidera din sant/falskt-lista.

Helt rätt att det SD sagt till mig kan vara en försköning eller en direkt lögn. Faktum kvarstår på två sammanhängande punkter:
1. Det mest av dom som skrivit här och känner inblandande eller källsökt stämmer scenariot in i punkt och pricka?! (om inte: Var finns motsägelserna? Vad känner du inte stämmer?)
2. Finns det någon anledning eller syfte för honom att ljuga för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in