2018-06-05, 11:12
Medlem
Gullegubbens avatar
SD verkar öka snabbare i traditionellt svaga områden som Stockholm och Norrland. Tredubbling i där i valet? Kommer vi få se ett SD runt 15 procent på Södermalm?
2018-06-05, 11:15
Medlem
Nu väntar tråden på Djimmies kommentar: Djimmie får förutom äran att ha tippat bäst i tävlingen också ansvaret att ställa en prognos för Valet.
2018-06-05, 11:21
Medlem
Månsans avatar
Pekar på ett valresultat på uppåt 28-29% för SD. Förutsatt att SCBs inkompetensfaktor beträffande SD hållit sig intakt sedan 2014.

Kanske SCB förbättrat sig en smula, oklart hur. Vi får då nöja oss med 25-27% den 9 september.
Funkar det också.
2018-06-05, 11:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, om man frågar picknickande emo-millennials med öronexpanders vad de tycker om en opinionsmätning där SD går som en raket blir det nog inte så mycket variation i svaren. Var inslaget ens från en annan ort eller var de bara lata och gick ner till Gärdet med kamera och mikrofon?

De var lata. Det var bara Stockholm som gällde, närmaste gräsmatta med yngre människor. Och alla fick samma fråga...
2018-06-05, 11:25
Avstängd
Jag skulle gissa att SD ligger runt 30 % och att S ligger på strax över 20 %.

Telefonintervjuer fungerar inte som datainsamlingsmetod. Dels har vi en Bradley-effekt, dels är det väl mest gamla pensionärer som svarar på okända nummer.
2018-06-05, 11:26
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Man kan enkelt konstatera mot andra mätningar och spelbolag att S är kraftigt överskattade hos SCB trots sin enorma minskning i mätningen och i verkligheten har högst 25% just nu. Man ska alltså vara glada att man har en relativt hög siffra i denna mätning, för i verkligheten är den klart lägre.

Sverigedemokraterna är kraftigt underskattade hos SCB. Man ska vara glada med 18,5% och alltså en stor ökning på 3,7 procentenheter sedan den förra mätningen och 5,6 procentenheter sedan det förra valet år 2014. Men siffran i verkligheten är klart högre just nu, med ett månadssnitt för alla mätningar på 20,2% just nu som också är en stor underskattning kan man konstatera att Sverigedemokraterna har minst 23%+ vid ett val idag.

Noterbart är också Kd på sina 2,9% och långt utanför riksdagen och klart under spärren på 4%.

Verkligheten kommer i september i och med valet. Den verklighet du dillar om o refererar till är din tro eller har du någon källa?
Statistik betyder inte statiskt vilket du tycks tro. Tvärtom bygger alla opinionsundersökningar på en uppskattning som görs genom att man tar in svar från ett antal individer under en mätperiod. Fel kan alltså fluktuera från mätning till mätning oberoende av vilket institut som gör dem.
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Med de siffrorna kan SD mycket väl bli störst i Sydsverige i september.

Intressant är också region "Småland med öarna", där når SD hela 22,7% (i en SCB undersökning).. med en felmarginal på 2,9%. Där ligger M på 19,4% och S på 28,1 (felmarginal 3%).
Så där har man redan inom felmarginalen den möjligheten...

Övrigt att notera, är hur svaga S är i Stockholms län, 21,3% (exkl. Stockholms kommun).
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Om SCB's felräkning från förra valet står sig så kommer det bli ett intressant valresultat:

Kod:
PARTI	MAJ14	VAL14	FEL	MAJ18	DIFF 
					MAJ14/18	VAL18
S	35,3	31,0	-4,3	28,3	-7,0		24,0
M	22,7	23,3	0,6	22,6	-0,1		23,2
SD	8,1	12,9	4,8	18,4	10,3		23,2
C	4,9	6,1	1,2	8,7	3,8		9,9
V	8,0	5,3	-2,7	7,4	-0,6		4,7
L	5,3	5,4	0,1	4,4	-0,9		4,5
---------------------------------------------------------------
KD	3,9	4,6	0,7	2,9	-1,0		3,6
MP	8,0	6,9	-1,1	4,3	-3,7		3,2

S, V och MP överskattas konsekvent, SD's ökade stöd är remarkabelt.

/Provokatör

SCB är ju bara nyttiga idioter. Siffrorna gör att S valarbetarna slappnar av. Dom tror ju på dessa siffror där Alliansen är mindre även om man inkluderar KD som är på väg ut.

Tror mest att M mår dåligt då de fattar att Alliansen är död och deras enda väg framåt stavas SD. Heberlein har redan sagt öppet att hon vill att M tar stöd av SD men UK är inte där än.
2018-06-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SVT:s reporter (SVT-Play) intervjuar nu Stockholmare som sitter i gröngräset och solar. Alla får samma fråga av statstelevisionen: "SD går starkt framåt i SCB:s mätning, de får 18,5%. Vad har du för kommentar?"

"Det var inte roligt att höra."

"Tråkigt. Det var inga bra nyheter."

"Bekymmersamt, jag trodde de skulle gå bakåt.".

"Jag sympatiserar inte med SD, 18% är för högt."

"Jag trodde SD skulle backa, det är ju det vi vill..."

"Inte så oväntat, men skrämmande högt."

o s v, o s v...

Jag såg Forum Nyheter intervjua ett gäng ungdomar, såg Mp ut, i gröngräset i Göteborg Trädgårdsföreningen.
De var också besvikna. Studerande unga röstar inte på SD. De är verklighetsfrämmande.
Detta motsägs också i ettgymnasium där SD fick 57%.
2018-06-05, 11:32
Medlem
Har insett att en som man ska heja på i valet är Jonas Sjöstedt. Varför?

V=absol. De suger upp både F! och MP-röster enligt SCB och även andra mätningar. Så länge det går bra för V är det alltså en bra garant för att F! inte kommer i närheten av förra valets resultat 3,3. Om V även dammsuger upp osäkra MP-väljare är chansen stor att de åker ut. I maj 2014 fick de 8% i SCB och landade strax under 7% i valet. Nu fick de 4,3% i SCB. Om V kan plocka en halv % där så åker MP ut. Därefter är hela extremvänstern i riksdagen inkapslad i ett enda parti, det mest oberörbara för alliansen. Det ska väldigt mycket till för att de ska göra upp med V. Och S har aldrig stått längre från V än nu, så där finns ingen regeringsbildning i sikte.
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som både Expressen och Aftonbladet skiter i S valtaktik; de tar upp asyl-problem hela tiden.
Tja, de är ju vinstdrivande företag, inte lobbyorganisationer... om kvällspressen upptäcker att snaskande i asylfusk och andra varbölder generar klickfest och lösnummeråtgång så kommer det att spruta såna artiklar oavsett hur mycket Lindberg gråter över det. Han kan föreslagsvis gråta i samma hink där Lars Lindström spyr över den nya hållningen på Expressens ledarsida.
2018-06-05, 11:39
Medlem
8711s avatar
SCB är lika opålitligt som SOM-Institutets Elektorala potential som visar en siffra på 20% för Sverigedemokraterna.

Det är ju märkligt om ens maximala potential är 20% när man idag har ett månadssnitt på 20,2% i mätningarna vilket alltid varit en klar underskattning. Allt tyder på att Sverigedemokraterna skulle få 23%+ vid ett val idag. SCB, Sifo och SOM-institutet sa samma sak om SD när det gällde 1%, 2%, 4%, 6% 8%, 10%, 12%, 15%, 18%, nu 20% som maxpotential När verkligheten just nu säger 23%+ vid ett val idag.
2018-06-05, 11:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag såg Forum Nyheter intervjua ett gäng ungdomar, såg Mp ut, i gröngräset i Göteborg Trädgårdsföreningen.
De var också besvikna. Studerande unga röstar inte på SD. De är verklighetsfrämmande.
Detta motsägs också i ettgymnasium där SD fick 57%.

När det gäller ungdomar vete fasen vad man ska tro. Sambons dotter går på gymnasium här i Västsverige och bland de är det i stort sett bara SD som gäller numera (många har svängt senaste ca två åren). Nu bor vi strax utanför Göteborg så jag kan tänka mig att det ser lite annorlunda ut i de centrala delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö. Men generellt sett tycker jag mig se oväntat stort stöd för SD i denna grupp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in