2018-06-05, 09:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Studera särskilt nettoflödena i SCB. Både M och S tappar till SD. KD tappar enbart och SD tappar inte alls.

Här finns mycket att fundera på - inte minst för partierna.
2018-06-05, 09:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
KD lär inte få hjälp av någon som vill taktikrösta i det här läget när de ligger en procent under spärren så KD kan vi räkna med att de åker ur. MP och L lär få det svettigt. C och V lär klara sig från nedflyttning iaf.

Från åtta partier i riksdagen innan valet till fem efter?

Min gissning är fortfarande att KD och MP åker ut, att L blir kvar och att inget nytt kommer in. Inget i denna undersökning tyder på att detta är en uppenbart felaktig gissning.
2018-06-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018---val-idag/

S bättre än i hos andra OI. SD något lägre. M ungefär som hos andra.

KD under spärren, MP och L hänger på gärdesgården. C och V något lägre än befarat.

Spännande!

SCB har alltid övervärderat MP ganska grovt. De är långt under spärren.
2018-06-05, 09:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
SCB har alltid övervärderat MP ganska grovt. De är långt under spärren.

Ja, så ser historiken ut, men man får förstås vara försiktig med hur långt man extrapolerar på detta. Men det är bl a det som gör att jag håller fast vid min gissning.
2018-06-05, 09:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Min gissning är fortfarande att KD och MP åker ut, att L blir kvar och att inget nytt kommer in. Inget i denna undersökning tyder på att detta är en uppenbart felaktig gissning.

L tappar till övriga det är intressant kan det vara MED som snor lite väljare av Björklund?
L tappar även till C vilket borde oroa dem mer, kvinnor som hoppar av på grund av att de vill ha kvar sina Afghanpojkar? L kanske åker ut på grund av det om trenden står sig.

Att ligga nära spärren och ha en trend att tappa det borde oroa Mp ännu mer. 5 partier kvar?
2018-06-05, 10:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
L tappar till övriga det är intressant kan det vara MED som snor lite väljare av Björklund?
L tappar även till C vilket borde oroa dem mer, kvinnor som hoppar av på grund av att de vill ha kvar sina Afghanpojkar? L kanske åker ut på grund av det om trenden står sig.

Att ligga nära spärren och ha en trend att tappa det borde oroa Mp ännu mer. 5 partier kvar?

Ja, jag tänkte också på L -> MED. På motsvarande sätt tycks Fi (Inom Övr) -> V.

Givet samtalet något längre tillbaka i tråden, så tycks Fi vara långt i Stockholms kommun från 12%, så inget tyder idag på att Fi kommer in i Riksdagen. Snarast tycks man vara i nedan i nuläget.
2018-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ja, så ser historiken ut, men man får förstås vara försiktig med hur långt man extrapolerar på detta. Men det är bl a det som gör att jag håller fast vid min gissning.

Med tanke på hur dålig träffsäkerhet våra opinionsundersökningar har så skulle jag snarare säga att man måste titta på historiken. Speciellt nu när man blivit uthängd i media och sociala sammanhang bara för att man röstar på SD. Det enda man kan utläsa idag är strömningar av väljare....jag tror att det mest övervärderade partiet idag är M. Alla som säger att de röstar M är röstar såklart SD men är rädda att förlora jobbet och vänner.
2018-06-05, 10:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ja, jag tänkte också på L -> MED. På motsvarande sätt tycks Fi (Inom Övr) -> V.

Givet samtalet något längre tillbaka i tråden, så tycks Fi vara långt i Stockholms kommun från 12%, så inget tyder idag på att Fi kommer in i Riksdagen. Snarast tycks man vara i nedan i nuläget.
De partier som når över 12 procent i en valkrets, men inte över 4 procent i riket, deltar inte i fördelningen av utjämningsmandat. Om FI skulle få 12 procent i Stockholms kommun så skulle det innebära 3-4 mandat i riksdagen, men risken för detta är extremt låg. I förra valet så var det endast S och M som kom över 12 procent i den valkretsen.
2018-06-05, 10:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Med tanke på hur dålig träffsäkerhet våra opinionsundersökningar har så skulle jag snarare säga att man måste titta på historiken. Speciellt nu när man blivit uthängd i media och sociala sammanhang bara för att man röstar på SD. Det enda man kan utläsa idag är strömningar av väljare....jag tror att det mest övervärderade partiet idag är M. Alla som säger att de röstar M är röstar såklart SD men är rädda att förlora jobbet och vänner.

Jo, vi har förstås inget annat att titta på, men försiktighet är att iaktta ändå.

Det kan vara så med M. De rör sig påfallande litet gentemot förra undersökningen.
2018-06-05, 10:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
De partier som når över 12 procent i en valkrets, men inte över 4 procent i riket, deltar inte i fördelningen av utjämningsmandat. Om FI skulle få 12 procent i Stockholms kommun så skulle det innebära 3-4 mandat i riksdagen, men risken för detta är extremt låg. I förra valet så var det endast S och M som kom över 12 procent i den valkretsen.

Ja, om inget totalt oväntat händer, så kan vi nog räkna bort Fi i Riksdagen i detta val. Tack och lov!
2018-06-05, 10:29
Medlem
Citat:
Jo, vi har förstås inget annat att titta på, men försiktighet är att iaktta ändå.

Det kan vara så med M. De rör sig påfallande litet gentemot förra undersökningen.

Det har du rätt i.

Det blir ett spännande september.
Det bästa är ju faktiskt om valresultatet skakar om så att den mest sovande sosse vaknar till. Ju mer det mörkas ju hårdare blir uppvaket.
2018-06-05, 10:32
Medlem
Gizurs avatar
Så stod sig SCB:s vårmätning mot valresultatet:
https://www.aftonbladet.se/tv/a/255589

De senaste två riksdagsvalen har två saker varit tydliga med sista SCB-mätningarna. Vänstersidan har varit överskattade och högersidan underskattade. Särskilt tydligt är det för S respektive SD.

Ska man ta in SCB-mätningarnas tidigare felmarginal mot valresultatet så borde S hamna på runt 25 procent. SD kanske på 22 procent och M nära 24 procent. Både Mp och KD skulle åka ur riksdagen. Mot det sista finns väl dock kamratfyraprocent-röstarna som kan rädda partierna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in