2018-06-04, 23:09
Medlem
Nej SD står inte och faller med SCB resultaten. Den undersökningen kommer inte att spegla verkligheten. Man kommer att redovisa för lågt för SD och för högt för S. Man kommer dock att redovisa att SD går framåt.

Utan att röra om i kaffesumpen och utan att veckla ut tentaklerna har jag kånt en klar positiv utveckling för SD dom sista dagarna. Jimmie syns mycket i debatterna och vi ser hur PK-muren sakta vittrar. Nu är det inte främst brottsligheten som skaver utan folk börjar undra varför pensionerna är låga, samtidigt som landet är ofantligt rikt. På vilka sätt slösas pengarna bort och varför växer vårdköerna.

Ännu fler ställer sig nu frågan varför Sverige satsat enorma belopp på asylinvandring. Alla dessa frågor gynnar SD och missgynnar sittande regering.
Jag tror att OU efter SCB blir extra intressanta, då kommer spänningen och valet borde bli en riktig fest. Men räkna inte med att något parti i 7-klövern faller ur. Det kommer inte att ske.
2018-06-04, 23:09
Medlem
Blygfisens avatar
Jag tippar att SD får 18.4% imorgon när rapporten släpps.
2018-06-04, 23:12
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Många unga naiva tjejer röstade på Fi. idag är dom fyra år äldre och känner säkert flera som blivit antastade och kanske våldtagna av asylsökande.så nog finns det SD anhängare i den gruppen också.
Både FI och SD kör ju liknande retorik där man skuldbelägger grupper. I SDs fall är det invandrarna och för FI är det alla män. Med alla våldtäkter som sker så borde det ändå vara ett gott betyg att FI inte gjort så bra ifrån sig i opinionen, folk är inte helt pantade.
2018-06-04, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Det förekommer säkert. Jag vet "riktiga" kommunister som gått från "R" (orkar inte hålla reda på vad dom heter i veckan) som gått till SD..
Många i NMR har varit kommunister (Riktiga inte liberalkommunistiska V, hmmm undrar vad V skulle tycka om den benämningen)
2018-06-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
När nu unvis.it inte fungerade så kunde jag inte läsa men man påstår väl också att SD:s maxpotential är 20%? Miljöpartiets var förresten tidigare 30%...
https://som.gu.se/digitalAssets/1691/1691542_henrik-oscarsson---lska-din-n--sta.pdf

Bättre att fråga närmsta byfåne om opinionsläget än professor Henrik.

Så Greider fattar inte ens att det är konservativa mot liberala nu för tiden? Globalism mot nationalism.

Schenström tog vid flera tillfällen upp GAN-TAN-skalan och nationalism nämndes, dock ej i det sammanhanget. Ingen av dem talade rätt ut om globalism/nationalism som jag uppfattade det.

Greider var helt manisk över att vänster-högerskalan ifrågasattes. Jag funderade lite på det. Antingen är han så cementerad i klasspolitiken att allt annat krossar hans världsbild, men jag tror det handlar om att han vet att om etablissemanget erkänner att vänster-högerskalan är passé så kommer väljarna undra vad som gäller istället.

Schenström talade om liberalism/konservatism, men jag tror det handlar om globalism/nationalism. Kommer debatten om globalism/nationalism igång och folk börjar inse vad som står på spel så kommer nationalismen gå som tåget.

AfS var i Ryssland på mässa med åtskilliga andra nationalistiska partier från Europa. Det är inte så lite surrealistiskt, Ryssland står som värd för Europas nationalister som baktalas och hatas hemma i sina länder.

Scenström och Greider var båda överens om att S i synnerhet har panik eftersom SD växer. Blir SD största parti i september så är det en rejäl pungspark på 7K.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Greider har lite rätt i att sossarna i Europa gått och blivit nyliberala globalister. Ulrica vem det nu är har rätt i att det står mellan konservativa och liberaler. Debatt mellan S och M, men SD vann debatten utan att vara där!

Greider tror inte S kan återhämta sig, han tror nya rörelser tar över S roll!

Även om de kanske idag kallas liberala/konservativa så tror jag att det kommer stå mellan globalister och nationalister.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet vänsterpartister som gått till SD.

Höger-vänster-skalan är passé. Jag kan känna större samhörighet med en sosse eller mp som vill stoppa vansinnesinvandringen än en invandringsvurmande blåmoderat.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Men vet du FI:are som gått till SD? Det måste vara den mest extrema vändningen va?

De fick ju en jädra skjuts i Europaparlamentsvalet, men efter det tror jag många har insett att Fi är något helt annat än de förespeglats. Ungefär som NyaM för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Denna nya socialdemokrati är naturligtvis sverigedemokratin. Dvs mer eller mindre en återgång till den gamla socialdemokratin i ett Sverige före Palme.

Jag vet inte om allt med S på den tiden var lysande heller men det vore än att komma dit från dagens vansinne.
2018-06-04, 23:34
Medlem
Tippar 20.1% på SD i SCB imorgon.
2018-06-04, 23:57
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Edit: Måste missat något, vad var det som var intressant?

Angående Aktuellt. Det enda intressanta var väl hur de gång på gång missar poängen. Dom dukade fram det så fint, Italien, växande högern, flyktingströmmarna och S-haveriet. Sen bjuder dom in två kacklande virrpannor som lever i sina verklighetsfrånvända bubblor, och allt blir ett enda magplask. Monty Python hade inte kunnat göra detta bättre!
2018-06-05, 00:00
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Efter grundlig analys av tidsandan tippar jag 21.4 % för SD från SCB i morgon.
2018-06-05, 00:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Angående Aktuellt. Det enda intressanta var väl hur de gång på gång missar poängen. Dom dukade fram det så fint, Italien, växande högern, flyktingströmmarna och S-haveriet. Sen bjuder dom in två kacklande virrpannor som lever i sina verklighetsfrånvända bubblor, och allt blir ett enda magplask. Monty Python hade inte kunnat göra detta bättre!

Själv tyckte jag det var oerhört tråkigt att höra samma icke-förklaringar som vanligt. Det låter hela tiden som de eftersöker fakta men hela tiden vägrar ta fram den och istället ska babbla på om ren skit istället.

Detta givetvis samtidigt som de undrar varför förtroende för medierna sjunker och hur Trump kunde vinna i USA.
Charaden tenderar att bli ganska tråkig efter ett tag.
2018-06-05, 00:03
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag vet inte om allt med S på den tiden var lysande heller men det vore än att komma dit från dagens vansinne.

Nä, det var väl en generalisering. Men allting pekar ju på att sverigedemokratin/nationalismen/konservatismen är den nya politiska ordningen. Och realpolitiskt kan det ju i stora stycken motsvara den gamla socialdemokratin. Att inte Greider ser det? Han kan säkert finna en ny (klass-)kamp att skära ur den nya ordningen. Jag gissar att Greider inte är så förtjust i den nya identitetspolitiska kampen, inte minst p.g.a. att han i egenskap av vit, hetereosexuell man är "förtryckaren" i alla dessa identitetspolitiska kamper. Han borde omfamna sverigedemokratin och kidnappa ett litet hörn för sig själv.
2018-06-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Nä, det var väl en generalisering. Men allting pekar ju på att sverigedemokratin/nationalismen/konservatismen är den nya politiska ordningen. Och realpolitiskt kan det ju i stora stycken motsvara den gamla socialdemokratin. Att inte Greider ser det? Han kan säkert finna en ny (klass-)kamp att skära ur den nya ordningen. Jag gissar att Greider inte är så förtjust i den nya identitetspolitiska kampen, inte minst p.g.a. att han i egenskap av vit, hetereosexuell man är "förtryckaren" i alla dessa identitetspolitiska kamper. Han borde omfamna sverigedemokratin och kidnappa ett litet hörn för sig själv.

Jo, det har du rätt i.
2018-06-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Efter grundlig analys av tidsandan tippar jag 21.4 % för SD från SCB i morgon.

Vi får väl se i dag klockan 9:30 när partisympatiundersökningen släpps.

https://www.scb.se/ME0201

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in