Citat:
Ursprungligen postat av
Readyfreddie
När nu unvis.it inte fungerade så kunde jag inte läsa men man påstår väl också att SD:s maxpotential är 20%? Miljöpartiets var förresten tidigare 30%...
https://som.gu.se/digitalAssets/1691/1691542_henrik-oscarsson---lska-din-n--sta.pdf
Bättre att fråga närmsta byfåne om opinionsläget än professor Henrik.
Så Greider fattar inte ens att det är konservativa mot liberala nu för tiden? Globalism mot nationalism.
Schenström tog vid flera tillfällen upp GAN-TAN-skalan och nationalism nämndes, dock ej i det sammanhanget. Ingen av dem talade rätt ut om globalism/nationalism som jag uppfattade det.
Greider var helt manisk över att vänster-högerskalan ifrågasattes. Jag funderade lite på det. Antingen är han så cementerad i klasspolitiken att allt annat krossar hans världsbild, men jag tror det handlar om att han vet att om etablissemanget erkänner att vänster-högerskalan är passé så kommer väljarna undra vad som gäller istället.
Schenström talade om liberalism/konservatism, men jag tror det handlar om globalism/nationalism. Kommer debatten om globalism/nationalism igång och folk börjar inse vad som står på spel så kommer nationalismen gå som tåget.
AfS var i Ryssland på mässa med åtskilliga andra nationalistiska partier från Europa. Det är inte så lite surrealistiskt, Ryssland står som värd för Europas nationalister som baktalas och hatas hemma i sina länder.
Scenström och Greider var båda överens om att S i synnerhet har panik eftersom SD växer. Blir SD största parti i september så är det en rejäl pungspark på 7K.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Greider har lite rätt i att sossarna i Europa gått och blivit nyliberala globalister. Ulrica vem det nu är har rätt i att det står mellan konservativa och liberaler. Debatt mellan S och M, men SD vann debatten utan att vara där!
Greider tror inte S kan återhämta sig, han tror nya rörelser tar över S roll!

Även om de kanske idag kallas liberala/konservativa så tror jag att det kommer stå mellan globalister och nationalister.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag vet vänsterpartister som gått till SD.
Höger-vänster-skalan är passé. Jag kan känna större samhörighet med en sosse eller mp som vill stoppa vansinnesinvandringen än en invandringsvurmande blåmoderat.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikLarsson99
Men vet du FI:are som gått till SD? Det måste vara den mest extrema vändningen va?
De fick ju en jädra skjuts i Europaparlamentsvalet, men efter det tror jag många har insett att Fi är något helt annat än de förespeglats. Ungefär som NyaM för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
Denna nya socialdemokrati är naturligtvis sverigedemokratin. Dvs mer eller mindre en återgång till den gamla socialdemokratin i ett Sverige före Palme.
Jag vet inte om allt med S på den tiden var lysande heller men det vore än att komma dit från dagens vansinne.