2018-06-04, 22:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast innan dess brukar de väl ha permissioner?

Ja. Då missförstod jag. Trodde han var ute för gott och inte bara på permis.
Citera
2018-06-04, 22:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag tänker tvärtom gällande det uttalandet. Det låter som dom inget har på honom, men måste hålla honom i förvar så han inte kan försvåra utredningen. (H.D är nog ganska hjälplös utan SD:s hjälp).
SD är ju egentligen inte gripen på samma sätt som brukligt är. Åklagaren beordrade polisen till hämtningen. Bara det är märkligt.
Jag menar att vore han misstänkt på riktigt så är det ett onödigt uttalande. Självklart ska han hållas häktad då. Det låter nästan som de ber om förståelse för att de inte släpper honom.

Lustig slutledningsförmåga:
Hur blir man bara gripen som brukligt är på bar gärning ?
Om det är av synnerlig vikt att SD häktas förstår inte din logiska kullerbytta att komma till motsatsen,
Vem skulle hämta honom förutom polisen, hemtjänst eller utrusta åklagaren med handbojor kanske. Märkligt påstående.
Citera
2018-06-04, 22:28
Medlem
Om SD är oskyldig bör han väl få ett rejält skadestånd ?
Citera
2018-06-04, 22:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men kära nån. Det där redogjorde åklagaren för i nån media vid gripandet. Hon var väldigt noga att gå ut med att det var HON som ville ha in honom. INTE polis. Självklart sker alla handräckningar via polis. Jag har aldrig sett det förut därför reagerade jag på hennes uttalande. HON ville ha in honom av nån anledning. Enl. GW sitter han endast på grund av tidigare bråk och anmälningar från Lena.
Känns som dom har tagit den lilla fisken för att locka till sej den stora.
Om åklagaren är förundersökningsledare är det väl inget märkligt med att denne beordrar polisen att plocka in nån för förhör? Vem skulle annars fattat det beslutet?
Citera
2018-06-04, 22:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja. Då missförstod jag. Trodde han var ute för gott och inte bara på permis.

Han fick 12 år i juni 2011. Det kanske är lite knappt med 2/3? Men inte om man räknar av häktningstiden? Men som sagt man får väl förutsätta att han i såfall är kollad.
Citera
2018-06-04, 22:31
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hm, jag funderar på en sak, kan SD:s häktning vara en "bluff" för att få fram den verklige gärningsmannen precis som den där ukrainske journalisten som låtsades vara död för att få Putin att reagera?
Jag tänker så här att en del av er tvivlar på att man har häktat fel person och det kanske polis och åklagare vet men för att kunna få fram den verklige gärningsmannen så "offrar" man SD i häktet någon vecka så att inte den verklige gärningsmannen förstår att ett nät läggs runt denne.Ok, jag har sett något liknande på teve, tror det var i Criminal Mind men om vi struntar i tevedeckarna så bör väl en sådan operation rent teoretiskt vara möjlig även på riktigt?
Ponera att man är rädd att SD skulle kunna försvåra pusslet att hitta rätt gärningsman tex genom att denne kunde prata med den så att denne hinner fly eller gömma undan bevis och därför häktas han lite kort medan polisen i lugn och ro skuggar och buggar den som de tror är den verklige gärningsmannen vilken i sin tur tror att denne har gått fri och när bevisföringen är klar så kommer polisen och anhåller den riktige gärningsmannen och SD släpps.
Citera
2018-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Men kära nån. Det där redogjorde åklagaren för i nån media vid gripandet. Hon var väldigt noga att gå ut med att det var HON som ville ha in honom. INTE polis. Självklart sker alla handräckningar via polis. Jag har aldrig sett det förut därför reagerade jag på hennes uttalande. HON ville ha in honom av nån anledning. Enl. GW sitter han endast på grund av tidigare bråk och anmälningar från Lena.
Känns som dom har tagit den lilla fisken för att locka till sej den stora.
Det är väl inte så konstigt - åklagaren är väl förundersökningsledare från start vid den här typen av brott?
Citera
2018-06-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hm, jag funderar på en sak, kan SD:s häktning vara en "bluff" för att få fram den verklige gärningsmannen precis som den där ukrainske journalisten som låtsades vara död för att få Putin att reagera?
Jag tänker så här att en del av er tvivlar på att man har häktat fel person och det kanske polis och åklagare vet men för att kunna få fram den verklige gärningsmannen så "offrar" man SD i häktet någon vecka så att inte den verklige gärningsmannen förstår att ett nät läggs runt denne.Ok, jag har sett något liknande på teve, tror det var i Criminal Mind men om vi struntar i tevedeckarna så bör väl en sådan operation rent teoretiskt vara möjlig även på riktigt?
Ponera att man är rädd att SD skulle kunna försvåra pusslet att hitta rätt gärningsman tex genom att denne kunde prata med den så att denne hinner fly eller gömma undan bevis och därför häktas han lite kort medan polisen i lugn och ro skuggar och buggar den som de tror är den verklige gärningsmannen vilken i sin tur tror att denne har gått fri och när bevisföringen är klar så kommer polisen och anhåller den riktige gärningsmannen och SD släpps.

Bra inlägg Jag tror det är möjligt Vad tror experterna härinne ?
Citera
2018-06-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Det är väl inte så konstigt - åklagaren är väl förundersökningsledare från start vid den här typen av brott?
Ja hon är förundersökningsledsre och hon kände misstanke mot honom.
Citera
2018-06-04, 22:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Nej. På allt. Det vore rent av olagligt och tjänstefel att göra så. Här i Sverige iaf. Så det kan jag då svara Nej på direkt och min källa är lagboken.
Citera
2018-06-04, 22:48
Medlem
Rosamunds avatar
Är inte häktningsframställan och häktningsprotokoll två olika saker? Den första det dokument åklagaren lägger fram till TR inför förhandlingen och det andra det protokoll som förs under förhandlingen? Så det kan kanske stämma att TR häktade på grund av den anledning som står i Metro.
Citera
2018-06-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Åklagaren skrev ordagrant att visst fysiskt tvång får anses tillåtet för att avvisa någon ur sin bil. "Tvång", "våld", "handgripligheter" är synonymer i såväl allmänt språkbruk som juridiskt.

SD ville inte knuffa ut LW ur bilen. Han ville hålla kvar henne. Det visar hans handling. Han ljög sig fri. Tyvärr ledde detta till att han senare kunde mörda, det är troligast så tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in