2018-06-04, 20:21
Medlem
abborrmasters avatar
(mod får gärna flytta tråd till annan avdelning om det passar bättre)

Jag bor för tillfället i ett EU-land där jag gift mig och har om någon vecka även en unge. Både jag och frugan har jobb här, jag har fortfarande svenskt medborgarskap hon är från landet vi bor i.

På grund av detaljer som vi inte behöver gå in på nu skulle vi gärna "fly" till Sverige. Om jag fattar saken rätt kan man ju få bostadsbidrag, "om-du-får-barn"-bidrag (ja, vad kallar de det här? https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen )samt barnbidrag, så man lär kunna klara sig tills man ordnat nya jobb på hemmaplan.

Vårt kontaktnät är i Stockholm. Jag ser att det finns hyresrätter på ex bostadsportal.se - vad är oddsen att man får en lgh i utkanten av stockholm t.ex. Södertälje, Järna, Upplands Väsby, Gnesta, Märsta?

Ska väl ta och kontakta 300 hyresvärdar, men det hade varit intressant att få en prognos från någon som vet?
Citera
2018-06-04, 20:24
Medlem
Jag skulle svara ca 0% ställ dig i kö och vänta ca 7år kanske du har större chans.
Citera
2018-06-04, 20:26
Medlem
Sooks avatar
I Uppsala är det relativt lätt att få hyreslägenhet om du är beredd att pynta. Antar det är så i stockholm också numera. Dyrt som skam är det så folk har normalt sett inte råd. Vill man ha nåt mer prisvärt så är det betydligt svårare.

Köpa gäller samma sak. Finns hur mycket som helst om du har råd. Ska du gå på bidrag blir det ju lite svårare onekligen.
Citera
2018-06-04, 20:26
Medlem
Ygg3s avatar
Står du i kö eller? Annars är det andrahandsmarknaden som gäller.
Citera
2018-06-04, 20:39
Medlem
Järna o Gnesta då kan du lika gärna dra till Uppsala

...

Jag kan inte låta bli fråga vad för Evil Shit du har gjort som ens vill flytta snabbt till Järna?
Citera
2018-06-04, 20:39
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg3
Står du i kö eller? Annars är det andrahandsmarknaden som gäller.

håller på att ställa mig i diverse köer (tar gärna emot tips) det var saker som uppstod här borta, vi hade egentligen inga planer på att flytta tillbaka.

2ahansmarknad gäller alltså även Gnesta med omnejd?
Citera
2018-06-04, 20:42
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus

...

Jag kan inte låta bli fråga vad för Evil Shit du har gjort som ens vill flytta snabbt till Järna?

haha ;p

Inte per se Järna som lockar, dock närheten till bekantskapskretsen och ev. nya jobb.
Citera
2018-06-04, 20:48
Medlem
abborrmasters avatar
kan ju tillägga att vi har hus härborta, men än så länge har vi inte ammorterat spec mkt så det blir ju att börja på 0 eftersom hon inte kan haffa ett nytt jobb med en gång. blir väl att hyra ut huset till en början i alla fall.
Citera
2018-06-04, 20:58
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
håller på att ställa mig i diverse köer (tar gärna emot tips) det var saker som uppstod här borta, vi hade egentligen inga planer på att flytta tillbaka.

2ahansmarknad gäller alltså även Gnesta med omnejd?

Gnesta vet jag faktiskt inte, men spontant ja.

Stockholms län så kommer du iallafall inte få tag på ett förstahandskontrakt utan minst ett par års kötid. I Stockholms bostadskö som inkluderar många andra kommuner är det som någon ovan sa typ minst 7 år,

I t.ex Väsby och Märsta är det kanske lite mindre, men du får räkna med säkert 4-5 år även i dessa ytterkommuner.

Det finns någon/några bra trådar här på FB om bostadssökande inom Stockholms län, kika på de.
Citera
2018-06-04, 21:10
Medlem
abborrmasters avatar
ok dum fråga: hur tusan vänder man sig till 2ahandsmarknaden...
Citera
2018-06-04, 21:26
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus

...

Haha, vad är det för fel på Järna och Gnesta, ganska billigt och ok avstånd till Stockholm. Folk betalar skyhöga summor för villor i Sollentuna exempelvis, trots att det är ett riktigt snuskhål, så varför inte välja billigt och lugnare.
Citera
2018-06-04, 22:35
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
ok dum fråga: hur tusan vänder man sig till 2ahandsmarknaden...

Diverse annonseringssiter. D.v.s. t.ex. blocket eller kvalster.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in