2018-06-04, 11:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Kan SD:s bostad vara BP?
Kan den vara, men inte troligt.
Citera
2018-06-04, 11:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Absolut!
Vet att det är vanligt men har läst en hel del fall där det inte varit så.
Som sagt, tror att det varierar från person till person.

Alla fall är unika men det finns strukturer som ger det ena eller det andra momentet överhanden. Skulle jag tro. Sen beror det på vad man menar med dold.

Om anhöriga lever under samma tak så vill ogärna mördaren låta kroppen ligga kvar på köksgolvet. Detta är en del ”strukturen”. Allt vad som sen sker med kroppen är då ett döljande.

Om SD dragit LW bakom planket i stället för att låta henne ligga framför, så är det döljande, oavsett om hon lever eller är död när så sker. Men detta är inte riktigt beroende av att de känner varandra, men å andra sidan inte helt oberoende heller, då vi kan föreställa oss någon som inte hör till trakten eller socialgruppen som skulle skjuta henne och traska vidare. Men då saknas å andra sidan motivet — som är bekant-/anhörigfaktorn, dvs. att de har haft en relation.

Sen kan man tänka sig att en anstiftare lejer någon att göra som i sista exemplet, och då ser man att den lejde mördaren kan ha för lite att vinna på ett döljande eftersom det innebär risk, och han lämnar i stället miljön/BP i en planlagd riktning för att minimera riksen att bli sedd eller tagen. Anstiftaren däremot, om denne vore mördaren, har sitt alibi att tänka på och risken att bli igenkänd, och därmed riskerna med att återvända genom miljön till sin utgångspunkt.

(Man ska härav inte heller dra slutsatsen att palmemordet utfördes av en främling, eftersom det förefaller uteslutet för vem spm att i det läget fundera på att dölja kroppen.)

Men i vårt fall talar väl få saker definitivt i en eller annan riktning, annat att än hysterisk knarkare som överfallit LW hemma knappast brytt sig om att flytta kroppen ut till planket. Om inte den hysteriske knarkaren upptäckte presenterna och tyckte det var väl hjärtlöst att lämna liket för pojken att upptäcka när han steg upp på sin födelsedag. Om nu inte allt det där är fb:s magiker som hittat på för att ge märg åt framställningen här.

Tror man att brottsplatsen är ungefär samma som FP så talar det (lite så där allmänt) för en mördare bekant med offret, eftersom det är svårt att se vad LW skulle gjort där ute om inte någon bekant är inblandad, och vad motivet att döda skulle vara om det inte är en bekants motiv, dvs. starka känslor eller stora summor pengar eller båda. Eller hushållsolycka eller vad vet jag.

SD har lackat ur. Ser det ut som.

Inget mot vad de sex barnen och särskilt födelsedagsbarnet lackar, kan man tycka, men för somliga är det somliga som ”kommer först”.

Sen kan LW varit ett falskt stycke, det vet man inte, men det känns i denna situation inte riktigt rätt att skuldbelägga offret. Kanske hon trodde sig förstå så mycket...? Farligt område i så fall... Men det är för närmsta tiden (och troligen betydligt längre än så) SD som har förklaringsbördan.

Det kan givetvis visa sig vara ngn annan som är skyldig.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-04 kl. 11:39.
Citera
2018-06-04, 11:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
LW:s bostad har varit avspärrad sedan två veckor drygt.
Blir isf tre veckor i morgon. Men hur vet du att det fortfarande är avspärrat?
Senast redigerad av DreamTwister 2018-06-04 kl. 11:54.
Citera
2018-06-04, 11:55
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vet vi med säkerhet att fyndet som gjordes i skogen är mobiltelefonen? Hittar inte källan på det förutom i denna tråd.

Nej det vet vi inte bara detta från aftonbladet

Citat:
Aftonbladets reporter och fotograf såg polisens utredare komma från området med en brun papperspåse, uppskattningsvis 15 gånger 40 centimeter stor.

– Det skulle kunna vara ett föremål i storleken av en mobiltelefon eller ett mobilskal, en hårsnodd eller liknande, säger Oskar Forsberg.

Polisen vill inte gå närmare in på vad som hittats än att det är ”en detalj” i utredningen som måste utredas vidare.
källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Citera
2018-06-04, 12:05
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
De blodiga kläderna kom ifrån Aftonbladet som källa. De har varit väldigt restriktiv i vad de sagt om fallet så uppgifterna lär stämma.
Dock verkar det som om dessa fynd inte har med brottet att göra då analysen av dem borde varit med i häktningsframställan i sådana fall och det var de inte.

Fyndplats och brottsplats är inte densamma enligt mig.
Hade det varit brottsplatsen där mordet skedde... för det första vad gör man bakom ett tjuvrökarplank när man är +40 år och dessutom sedan länge avbrutit vänskapen till MGM.
Det är ingen plats man "råkar hamna på". Det krävs en anledning att ta sig hit och den anledningen ser jag inte.

Hade själva gärningen skett här hade avspärrningarna med stor sannolikhet inte rivits upp på en gång och man hade trampat ner en långt större yta.
Allt pekar på att kroppen flyttats hit. Jag tror rättsmedicin nästan direkt konstaterade detta och därför har ingen som helst aktivitet skett på platsen efter fyndet av kroppen.

Däremot är bilen och bo´s hem sedan länge avspärrat. Varför då tror ni? Det finns som sagt saker och ting som pekar på att här har det hänt saker.

Kolla vad som hände i Lisa Holm fallet. Där tog man bort avspärrningarna i ladan efter väldigt kort tid. För att sedan spärra av igen när man kom underfund om att detta faktiskt var mordplatsen. Den avspärrningen var också väldigt lång tid.

Jag tror polisen har en klar bild av vad som hänt.
MGM också säger han ju men han vägrar tala om hur det gått till och vem GM är

Jag säger inte att skriken inte har med detta att göra. Det visar sig då det i så fall finns väldigt många vittnen till detta då halva bostadsområdet bör ha hört detta. Det kommer visa sig snart.
Vittnesuppgifter ska alltid tas med en nypa salt. Detta kan vara vad som helst.
Men det kommer som sagt att visa sig.

Nu har du fått svar

Jag tror inte SD har med mordet att göra alls, som han säger. Däremot vet han vem som är gm.
Hanna tror ju jag fortfarande. Eftersom det beskrevs som svartsjukemord finns bara en gm för mej. SD ville uppenbarligen inte ha med LW att göra . Han skulle lappa ihop sitt äktenskap. Ändå verkar LW fortsätta att "visa sej" titt som tätt. Hon tog t.o.m ledigt från jobbet för att åka till nåt event där SD befann sej. enbart för att provocera.
Hanna insåg att de aldrig skulle bli av med LW. jag tror hon gjorde en "Jonna i Askersundare".
Jag tror Hanna stod utanför dörren med en hammare el. dylikt och kanske knackade på rutan för att locka ut. Precis som mördar-Jonna. Sen gick hon till attack direkt. Hon måste ha släpat L.W genom närmsta väg till planket. Hon orkade säkert ej rent fysiskt bära henne långt bort. Dessutom stor risk för upptäckt för varje meter. Därför Lenas smutsiga ben som sågs av ett vittne i tråden på långt håll antar jag. Väl där, dog hon. Antingen av skadorna eller också ströps hon också. Jag ser inget skäl till att SD skulle vara svartsjuk på L.W? Då borde han hellre varit svartsjuk på Hannas nya man(om nu nån sån fanns). En man som kanske skulle få en stor plats i hans barns liv.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-06-04 kl. 12:08.
Citera
2018-06-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag tror inte SD har med mordet att göra alls, som han säger. Däremot vet han vem som är gm.
Hanna tror ju jag fortfarande. Eftersom det beskrevs som svartsjukemord finns bara en gm för mej. SD ville uppenbarligen inte ha med LW att göra . Han skulle lappa ihop sitt äktenskap. Ändå verkar LW fortsätta att "visa sej" titt som tätt. Hon tog t.o.m ledigt från jobbet för att åka till nåt event där SD befann sej. enbart för att provocera.
Hanna insåg att de aldrig skulle bli av med LW. jag tror hon gjorde en "Jonna i Askersundare".
Jag tror Hanna stod utanför dörren med en hammare el. dylikt och kanske knackade på rutan för att locka ut. Precis som mördar-Jonna. Sen gick hon till attack direkt. Hon måste ha släpat L.W genom närmsta väg till planket. Hon orkade säkert ej rent fysiskt bära henne långt bort. Dessutom stor risk för upptäckt för varje meter. Därför Lenas smutsiga ben som sågs av ett vittne i tråden på långt håll antar jag. Väl där, dog hon. Antingen av skadorna eller också ströps hon också. Jag ser inget skäl till att SD skulle vara svartsjuk på L.W? Då borde han hellre varit svartsjuk på Hannas nya man(om nu nån sån fanns). En man som kanske skulle få en stor plats i hans barns liv.

Intressant teori, men hur vet du att "SD ville uppenbarligen inte ha med LW att göra"?
Varför skulle då HD förbjuda SD att kontakta LW på något vis? Nej, teorin går inte ihop, men kan inte uteslutas.
De har något på SD och mer kommer det, var så säker. Hur mycket ni än vill det är er kompis en kvinnomördare, bestialisk, beräknande och ondskefull.
Citera
2018-06-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Haha intressant att LW skulle ha gjort något som orsakade att han blev arg..
Så hon provocerade fram att han drog mer henne och körde knogarna i hennes huvud
Kan inte bara vara så att han har svårt att hantera sitt humör?

Nyfiken på varför jag blev citerad här eftersom att mitt citerade inlägg syftade till mordtillfället och inte misshandeln i bilen. ☺

Men eftersom att jag nu kom med på detta. Vad avser det du och Filttoffla talar om, har väl SD sannolikt låtit sig bli provocerad men det betyder ju inte heller att LW har provocerat. Var och en har också ansvar för sina upplevelser och handlingar. Är det ok att ta till våld bara för att man känner sig provocerad? Mitt svar är i a f nej.
Citera
2018-06-04, 12:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Blir isf tre veckor i morgon. Men hur vet du att det fortfarande är avspärrat?
Korrekt, tre veckor är det. Genom en okulärbesiktning.
Citera
2018-06-04, 12:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Nyfiken på varför jag blev citerad här eftersom att mitt citerade inlägg syftade till mordtillfället och inte misshandeln i bilen. ☺

Men eftersom att jag nu kom med på detta. Vad avser det du och Filttoffla talar om, har väl SD sannolikt låtit sig bli provocerad men det betyder ju inte heller att LW har provocerat. Var och en har också ansvar för sina upplevelser och handlingar. Är det ok att ta till våld bara för att man känner sig provocerad? Mitt svar är i a f nej.

Ingen annan har kommit med rykten om att SD skulle blivit provocerad och tagit till våld tidigare under sitt 44-åriga liv. Så jag tar åtminstone inte för givet att han är en våldsam människa, ännu.
Åklagaren lade ner anmälan dessutom.
Citera
2018-06-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen annan har kommit med rykten om att SD skulle blivit provocerad och tagit till våld tidigare under sitt 44-åriga liv. Så jag tar åtminstone inte för givet att han är en våldsam människa, ännu.
Åklagaren lade ner anmälan dessutom.

Intressant att du tycker stryptag och att gnugga knogar mot huvudet inte är våld...
Ta av dig SD glasögonen och försök se verkligheten, även om det tar emot.
Citera
2018-06-04, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Intressant att du tycker stryptag och att gnugga knogar mot huvudet inte är våld...
Ta av dig SD glasögonen och försök se verkligheten, även om det tar emot.

Det är en trådsanning att han tagit stryptag osv. Ingen av oss vet exakt vad som hände i bilen. Att hon fick knogar gnuggade på huvudet mm är Lenas version. Det gör det inte sant. Ord stod mot ord. Ingens ord väger tyngre än den andres. Särskilt som att SD som sagt kanske inte uppvisat tendenser till våld förut.

Det kanske är du som ska ta av dig glasögonen och se verkligheten. Att misshandelsanmälan lades ner säger mer än ditt ord på motsatsen.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-04 kl. 12:43.
Citera
2018-06-04, 12:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Korrekt, tre veckor är det. Genom en okulärbesiktning.
Uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in