Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Talar du om valet eller SCB?
Jag talar om valet.
Ärligt talat, jag har hängt här tillräckligt länge för att ha varit här när folk skrev att SD utan tvekan snart skulle spräcka 30%-vallen. Så har det inte blivit, som bekant. Om man ser på hur opinionen för SD har utvecklats sedan januari-februari 2015, så har SD knappast stigit sedan dess.
http://status.st
Jag orkar inte försöka googla fram den uppgiften nu, men jag
tror att det är väldigt få (om några) SD-liknande partier i andra västeuropeiska länder som har nått över 25% i nationella val. Många ligger snarare under 20%. Är det realistiskt att SD ska klara sig så mycket bättre än liknande partier i övriga Västeuropa?
Man kan hävda att vi i Sverige har större anledning att rösta på SD än andra västeuropeiska länder har att rösta på "sina" SD-liknande partier, eftersom vårt flyktingmottagande har varit så mycket större än deras i förhållande till vår befolkning. Visst, det kan man hävda, men resonerar svenskarna verkligen som de "borde" resonera i den här frågan? Det är jag inte alls säker på.
Missförstå mig inte. Jag
hoppas att SD får över 20% i valet. Men jag är inte säker på att det kommer att bli så.