2018-06-03, 23:23
Medlem
(varning för en konspirationsteori)

Jag är rädd för att S tillsammans med M medvetet låter SD bli störst och får bilda en egen minoritetsregering.
Ungefär som när Reinfeldt öppet deklarerade för första gången att invandringen skulle bli en oerhörd ekonomisk ansträngning och att vi "behövde öppna våra hjärtan" och på detta systematiska sätt ge S makten.

Vad har hänt sedan Reinfeldt passade över bollen till Löfven? Sossarna har fått mycket av skulden M orsakade för den stora majoriteten av väljarna är korkade och har dåligt minne.

Finansministern har länge vetat om vår oerhört dåliga ekonomi (det visste redan Anders Borg) och vid en bostadskrasch inom en nära framtid som kan utlösa en finanskris utan dess like. Då kommer den sittande regeringen sitta på Svarte Petter och då kan sjuklövern peka med hela armen åt SD:s håll och säga: Nämen titta, ni har kört Sverige ner i botten!

Då kommer SD aldrig någonsin komma över 10% spärren för att allt eftersom tyna bort för att slutligen upplösas och försvinna. Då kan M och S för en lång tid framöver dela på makten i en ohelig allians. Allt för rikets skull...
2018-06-03, 23:32
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så kan det vara.

Men jag tycker mig minnas två saker om "opinions-gissningarna" kring SD inför förra valet.

De etablerade opinionsinstituten gissade att SD skulle få omkring 10%. Men många SD-are gissade att SD skulle få 15%. Det blev 12.9%.

Nu är det många här som gissar att SD kommer att få 25%, och så kan det bli, förstås. Men vi kan inte vara säkra.

Hur ska ni hantera er besvikelse om SD faktiskt bara får 20%, eller t.o.m. bara 19%?

Exempelvis 20% är ju förvisso väldigt bra sett till rena siffror, inget annat parti ökar med 7 procentenheter mellan valen om vi säger som så. Det är en lika stor ökning i procentenheter som mellan 2010 och 2014. Men jag tror på 23%+ vid ett val idag och hoppas på det eller mer.
2018-06-03, 23:33
Moderator
Lobengulas avatar
Jag tror SCB kommer ge SD kanske 15-16% vilket är 50% mer än förra undersökningen. Det i sig betyder inte att det blir så i valresultatet, där tippar jag 25%.

Enda fördelen med SCB är att de aldrig ändrar metod, de kör med sin metod år efter år och på så sätt kan resultaten åtminstone jämföras historiskt.
2018-06-03, 23:36
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Ursäkta för sent svar...
1. Jobbar inom industrin. Heavy stuff.
2. Helt öppet. Vissa håller med, andra håller käften.
3/4. Nej. Jag har min anställning, cheferna vet vad jag tycker.
5. Samtliga i min bekantskapskrets håller med i min retorik, därmed inte sagt att de röstar rätt...
6. Ja. Hela min familj är drabbad av verkligheten & håller sålunda med mig.
7. Samtliga mina barn är självförsörjande numera.
Nöjd? 😎

Tack för svar.

Tänk dig nu att du har ett arbete där du riskerar din försörjning om du så mycket som andas SD, du är gift med en feminist och ingen i din bekantskapskrets kan tala om SD utan att bli upprörda för att de tycker så illa om partiet.

Tror du då på fullt allvar att du skulle vara så öppen med dina åsikter som du är nu?

Tim Pool, intervju om tystnadskulturen.
https://m.youtube.com/watch?v=Mo2PIkMysJQ
Senast redigerad av Passepartout 2018-06-03 kl. 23:41.
2018-06-03, 23:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman

Jag är rädd för att S tillsammans med M medvetet låter SD bli störst och får bilda en egen minoritetsregering.
.

Men S/M tar en risk med det. Om SD har egen regering så kan de: Hämta alla hårddiskar på Brå och sedan lägga ned myndigheten. De kan stoppa utbetalningar från olika myndigheter etc till politiska och religiösa organisationer. (Regeringen kan skapa nya myndigheter och lägga ned gamla, och tillsätta dess chefer. De kan t.ex. lägga ned hela migrationsverket. Det är inte lagstiftning som riksdagen har ansvar för, utan utförande). De kommer att få direkt tillgång till Säpos register. De kan sätta hela SCB i arbete med att ta fram statistik om invandring, brottslighet och vad de vill. De kan hitta så mycket skit om de två senaste regeringarna och de kan ändra en hel del ganska fort. Jag tror inte etablissemanget kommer att släppa in SD i en regering och än mindre ensamma. Händer det så är det för att sjupartiet inte lyckas stoppa det.
2018-06-04, 00:12
Medlem
Hoppas det är inte för sent, tipstävling SCB 18,8%
2018-06-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman

Ungefär som när Reinfeldt öppet deklarerade för första gången att invandringen skulle bli en oerhörd ekonomisk ansträngning och att vi "behövde öppna våra hjärtan" och på detta systematiska sätt ge S makten.

Vad har hänt sedan Reinfeldt passade över bollen till Löfven? Sossarna har fått mycket av skulden M orsakade för den stora majoriteten av väljarna är korkade och har dåligt minne.

Finansministern har länge vetat om vår oerhört dåliga ekonomi (det visste redan Anders Borg) och vid en bostadskrasch inom en nära framtid som kan utlösa en finanskris utan dess like. Då kommer den sittande regeringen sitta på Svarte Petter och då kan sjuklövern peka med hela armen åt SD:s håll och säga: Nämen titta, ni har kört Sverige ner i botten!

Då kommer SD aldrig någonsin komma över 10% spärren för att allt eftersom tyna bort för att slutligen upplösas och försvinna. Då kan M och S för en lång tid framöver dela på makten i en ohelig allians. Allt för rikets skull...

Ur mitt perspektiv som lekman är det här en naturlig följd av att SD kommer till makten. Om det är så att M biter ihop och stödjer en regering med SD är det mycket sannolikt att denna kommer få stå till svars för mycket skit de närmaste åren. Ett urval är bl.a. en allt sämre ekonomi hos kommunerna, ökande brottslighet och gängkriminalitet, färre svenskar som känner sig hemma och trygga i Sverige, fortsatt ohållbar bostadssituation och som grädden på moset förmodligen en lågkonjunktur också. Vad händer i lågkonjunktur om staten i högkonjunktur har negativ reporänta och lånar pengar för att gå runt? Främst SD som den "nya" spelaren i leken kommer ställas till svars av MSM (trots att de har haft litet till obefintligt ansvar för utvecklingen), och jag tror att SD-bubblan kommer ta stryk av detta - kanske kommer partiet tvingas ned på nivåer som är mer i linje med SD:s systerpartier i våra grannländer.

Samtidigt är det nog så som HejaFinland skriver i sitt svar till dig att ett SD i regering kan genomföra stora policyuppdateringar hos myndigheter som SCB, Polisen, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen osv. Nu är så klart att allt jag skrivit ovan både ovetenskapligt och en ren gissning, men om något liknande skulle ske i framtiden är det viktigt för SD att kunna avtäcka och basunera ut allt det som är dolt för folket idag i syfte att få folket bakom sig. Att kunna peka på den situation som lämnades i deras knä 2018 och framför allt att få vanligt folk att förstå detta kommer vara ett regerings-SD:s starkaste vapen för att avvärja obefogad kritik.

För övrigt är mitt tips till SCB på tisdag 19,1 %.
2018-06-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men S/M tar en risk med det. Om SD har egen regering så kan de: Hämta alla hårddiskar på Brå och sedan lägga ned myndigheten. De kan stoppa utbetalningar från olika myndigheter etc till politiska och religiösa organisationer. (Regeringen kan skapa nya myndigheter och lägga ned gamla, och tillsätta dess chefer. De kan t.ex. lägga ned hela migrationsverket. Det är inte lagstiftning som riksdagen har ansvar för, utan utförande). De kommer att få direkt tillgång till Säpos register. De kan sätta hela SCB i arbete med att ta fram statistik om invandring, brottslighet och vad de vill. De kan hitta så mycket skit om de två senaste regeringarna och de kan ändra en hel del ganska fort. Jag tror inte etablissemanget kommer att släppa in SD i en regering och än mindre ensamma. Händer det så är det för att sjupartiet inte lyckas stoppa det.

+1 på det där inlägget. SD kommer inte släppas in i regeringsställning 2018. Inte en chans. Ville S/M rädda sina opinionssiffror skulle man bytt taktik 2010 eller tidigare. Man kommer köra enda in i kaklet väl medvetna om att de båda gamla partierna kommer gå upp i atomer. SD får sannolikt runt 25% i år. Med lite tur kommer AfS in. S/M kommer på något sätt dela upp makten så det ska se så snyggt ut som möjligt. Naturligtvis kommer det inte fungera i takt med att kommunernas ekonomier kommer krascha under nästa mandatperiod. Kanske en dubbling till på SD till extra valet eller till 2022.
2018-06-04, 05:41
Medlem
RingRing2014s avatar
Mitt tips till tävlingen:
SD 19,0

Motivering:

I november hade SCB 14,8
Snittet på de andra mätningarna låg då på 17,57

De andra mätningarna nu i maj (det är exakt samma institut som i november.) hade snittet 20,23

Med samma proportioner som i november så motsvarar det 17,0 i mätningen på tisdag.

Eftersom SCB låg ovanligt lågt i november jämfört med de andra mätningarna och att SD är inne i ett stimmigt momentum där samtliga mätningar för maj visar ökningar så lägger jag på 2 pe på 17,0 och får således 19,0.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

PS. Bra 8711 att du håller i dessa trevliga event.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-04 kl. 06:09.
2018-06-04, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Mitt tips till tävlingen:
SD 19,0

Motivering:

I november hade SCB 14,8
Snittet på de andra mätningarna låg då på 17,57

De andra mätningarna nu i maj (det är exakt samma institut som i november.) hade snittet 20,23

Med samma proportioner som i november så motsvarar det 17,0 i mätningen på tisdag.

Eftersom SCB låg ovanligt lågt i november jämfört med de andra mätningarna och att SD är inne i ett stimmigt momentum där samtliga mätningar för maj visar ökningar så lägger jag på 2 pe på 17,0 och får således 19,0.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

PS. Bra 8711 att du håller i dessa trevliga event.

Egentligen så är SCB:s "total"siffror för olika partier tämligen ointressanta.

Men i och med att SCB bryter ned siffrorna på kön, ålder, storlek på bostadsort, landsdel o.s.v. är det givetvis matnyttigt för partierna själva.
Framför allt kan man satsa extra resurser och bearbeta grupper eller områden man hittills lyckats mindre bra hos.
2018-06-04, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Talar du om valet eller SCB?

Jag talar om valet.

Ärligt talat, jag har hängt här tillräckligt länge för att ha varit här när folk skrev att SD utan tvekan snart skulle spräcka 30%-vallen. Så har det inte blivit, som bekant. Om man ser på hur opinionen för SD har utvecklats sedan januari-februari 2015, så har SD knappast stigit sedan dess.

http://status.st

Jag orkar inte försöka googla fram den uppgiften nu, men jag tror att det är väldigt få (om några) SD-liknande partier i andra västeuropeiska länder som har nått över 25% i nationella val. Många ligger snarare under 20%. Är det realistiskt att SD ska klara sig så mycket bättre än liknande partier i övriga Västeuropa?

Man kan hävda att vi i Sverige har större anledning att rösta på SD än andra västeuropeiska länder har att rösta på "sina" SD-liknande partier, eftersom vårt flyktingmottagande har varit så mycket större än deras i förhållande till vår befolkning. Visst, det kan man hävda, men resonerar svenskarna verkligen som de "borde" resonera i den här frågan? Det är jag inte alls säker på.

Missförstå mig inte. Jag hoppas att SD får över 20% i valet. Men jag är inte säker på att det kommer att bli så.
2018-06-04, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En hård och tuff valrörelse kommer garanterat gynna mer s.k. "extrema" partier, och lägg dessutom till alternativa medias alltmer ökande betydelse.
SD 25 %, S och M 19 % var, och V 10 % är min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj måtte inte V få 10%, det vore tragiskt. Jag har svårt att tro på 19% för S och M, men valet får avgöra. Ser vi fram mot 2022 kan dina förutsägningar mycket väl bli sanna med SD som statsbärande parti.

Att V ökar samtidigt med SD är närmast en "naturlag", för en tuff valrörelse.
Tror dessutom V skulle kunna sno ytterligare flera procent från S, ifall man glömde sitt vurmande för minoritetsgrupper och endast satsade på "gammal klasskamp".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in