2018-04-29, 13:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag skulle tro att du går in på runt 30 men jag kan ha fel. Och att du sen ligger på en löneökning på 6-12% per år om du gjor ok ifrån dig.

Arbetstid per vecka 50-60 timmar.

50-60 h per vecka låter inte så jättefarligt dock, är det verkligen så eller landar det på mer?

Givet 30 i ingång bör man alltså få 125-150 per timme första året. På 6% ökning till år 2 blir det 133-159, och på 12% ökning blir det 140-168 kr i timmen.

Är det så dåligt? Känns spontant som en bättre timlön än många andra finans/managementyrken.
Citera
2018-04-29, 18:25
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleza
Hur ser övertidsersättningen ut för analytiker/konsulter inom Advisory på Big4?
Det varierar mellan olika företag och avdelningar. Många av de "sexigare" har ingen övertidsersättning men vissa andra, ex PwC:s risk consulting (advisory) betalar övertid.
Citera
2018-06-03, 19:31
Medlem
Zahles avatar
Hej!

Blev kontaktad av en av big4 för en konsultroll och undrar vad ni tror kan vara möjlig lön?

Har arbetat i cirka 2 år efter min examen som konsult, dock inom ett annat område.

Kan runt 40 000 i grundlön vara möjligt? har fått liknande erbjudande från andra företag dock big4.
Citera
2018-06-03, 21:29
Medlem
40kSEK låter rimligt.
Om det är MK, BCG eller Bain så kan du nog förvänta dig runt 50kSEK (vilket är deras ingångslöner). Dessa ligger långt över resterande bolag och förväntade arbetsinsatsen likaså. PWC, EY, KPMG, Deloitte, Accenture, PA, BearingPoint, Ekan, Acando etc, ligger på ca 30kSEK ingånglön, men efter ca två år borde du ökat på med ca 5-10kSEK.
Citera
2018-06-03, 22:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Hej!

Blev kontaktad av en av big4 för en konsultroll och undrar vad ni tror kan vara möjlig lön?

Har arbetat i cirka 2 år efter min examen som konsult, dock inom ett annat område.

Kan runt 40 000 i grundlön vara möjligt? har fått liknande erbjudande från andra företag dock big4.

Vilken avdelning handlar det om? Är det MC inom strategi, MC inom risk/finans, MC inom offentlig sektor, etc? Gissar att lönenivåerna varierar beroende på vilken typ av konsult du är på Big4.
Citera
2018-06-04, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vilken avdelning handlar det om? Är det MC inom strategi, MC inom risk/finans, MC inom offentlig sektor, etc? Gissar att lönenivåerna varierar beroende på vilken typ av konsult du är på Big4.

Det är risk. Jag har varit kontaktad av ett annat företag (ej big4) för en konsultroll inom ett annat område och där diskuterar vi lön på 40 000 före bonus, dock väljer jag hellre big4 om jag kan.

Och då utgår jag från lön före bonus.
Citera
2018-06-04, 09:16
Medlem
tapetklosss avatar
Citat:
50-60 h per vecka låter inte så jättefarligt dock, är det verkligen så eller landar det på mer?

Givet 30 i ingång bör man alltså få 125-150 per timme första året. På 6% ökning till år 2 blir det 133-159, och på 12% ökning blir det 140-168 kr i timmen.

Är det så dåligt? Känns spontant som en bättre timlön än många andra finans/managementyrken.

Är det verkligen så illa? Vad är det egentligen som lockar med dessa yrken? Är det hopp om högre lön i framtiden?
Citera
2018-06-04, 11:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetkloss
Är det verkligen så illa? Vad är det egentligen som lockar med dessa yrken? Är det hopp om högre lön i framtiden?

- Roliga uppdrag och kollegor
- En enastående inlärningkurva
- en garanterad framtida bra lön, om du göra vad du ska
Citera
2018-06-04, 13:25
Medlem
tapetklosss avatar
Citat:
- Roliga uppdrag och kollegor
- En enastående inlärningkurva
- en garanterad framtida bra lön, om du göra vad du ska

Ja det låter ju i och för sig trevligt. Personligen skulle jag aldrig orka jobba 60-timmars-veckor, skulle ha noll energi över till annat. Sen tycker jag också att 40 timmars arbetsvecka är för mycket, då det säger väl något om var jag står.

Så jag antar att nyexade managementkonsulter är lite som interns? Börjar på botten men med en lovande stege.
Citera
2018-06-04, 14:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetkloss
Ja det låter ju i och för sig trevligt. Personligen skulle jag aldrig orka jobba 60-timmars-veckor, skulle ha noll energi över till annat. Sen tycker jag också att 40 timmars arbetsvecka är för mycket, då det säger väl något om var jag står.

Så jag antar att nyexade managementkonsulter är lite som interns? Börjar på botten men med en lovande stege.

Beror mkt på var man hamnar. På McKinsey och dylikt börjar man definitivt från botten med otroligt långa arbetsveckor men jobbar man hårt når man långt.

Inom Big 4 är min uppfattning att det dröjer rätt länge innan man faktiskt får lön för mödan, mkt pga att lönesättningen är väldigt centralstyrd. Ingång efter universitetet ska t.ex. vara 28-30 tkr, ett års erfarenhet ska ge ca 32 tkr etc etc. Min bild är att det är svårt att pressa upp lönen där.
Citera
2018-06-04, 17:10
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Beror mkt på var man hamnar. På McKinsey och dylikt börjar man definitivt från botten med otroligt långa arbetsveckor men jobbar man hårt når man långt.

Inom Big 4 är min uppfattning att det dröjer rätt länge innan man faktiskt får lön för mödan, mkt pga att lönesättningen är väldigt centralstyrd. Ingång efter universitetet ska t.ex. vara 28-30 tkr, ett års erfarenhet ska ge ca 32 tkr etc etc. Min bild är att det är svårt att pressa upp lönen där.

Visst är det lite så, men efter 5 år så är det väldigt stor skillnad i lön på en topp vs. Bottenpresterare (big 4).
Citera
2018-06-04, 17:20
Medlem
tapetklosss avatar
Citat:
Visst är det lite så, men efter 5 år så är det väldigt stor skillnad i lön på en topp vs. Bottenpresterare (big 4).

Så hur mycket tjänar bra och dåligt folk (per timme) efter fem år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in