2018-04-25, 20:58
Medlem
dongerlords avatar
Att slåss mot ett inbillat problem.

Hej, "att slåss mot väderkvarnar" uppfattar jag som att man kämpar mot ett inbillat problem. Men vad kan dessa saker vara? Jag kommer tex på endast ett och det är anorektikers kamp. Någon som kommer på något mer?
Citera
2018-04-26, 01:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vill bara påminna att det här är en tråd i Språkforumet. Här diskuterar vi språk och inte samhällsproblem. Det finns andra delforum för den typen av diskussioner.

/Mod
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-06-04 kl. 13:04.
Citera
2018-04-27, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dongerlord
Hej, "att slåss mot väderkvarnar" uppfattar jag som att man kämpar mot ett inbillat problem. Men vad kan dessa saker vara? Jag kommer tex på endast ett och det är anorektikers kamp. Någon som kommer på något mer?

Här har du ett antal inlägg i en annan tråd som diskuterar detta:

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera
2018-04-27, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dongerlord

Från början kommer uttrycket från Cervantes romaner om den galne spanske adelsmannen Don Quijote. Det kan också betyda att slåss mot saker som inte går att besegra.
Citera
2018-05-06, 10:15
Medlem
Vill inte vara den, som är den?

Vad betyder det här uttrycket, vad kommer det ifrån?
-Nu vill jag inte vara den som är den, men bla bla bla,
Även förkortat:
-Nu vill jag inte vara den, men...
I vilket sammanhang används det egentligen? Den som vad, den som kritiserar, eller den som klagar, eller vad passar bäst i uttrycket?
Senast redigerad av somerandom 2018-05-06 kl. 10:18.
Citera
2018-05-06, 10:17
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Även förkortat:
I vilket sammanhang används det egentlugen? Den som vad, den dom kritiserar, eller den som klagar, eller vad passar bäst i uttrycket?

Brukar väl oftast sägas av han eller hon som har för avsikt att påtala en obekväm sanning.
Citera
2018-05-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Brukar väl oftast sägas av han eller hon som har för avsikt att påtala en obekväm sanning.

Jaha, då förstår jag.
Citera
2018-05-06, 10:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Även förkortat:
I vilket sammanhang används det egentligen? Den som vad, den som kritiserar, eller den som klagar, eller vad passar bäst i uttrycket?

Det följs av ett outtryckt "som" som förklarar varför man egentligen inte vill göra eller uttrycka det som är lätt obekvämt i sammanhanget.
Citera
2018-05-06, 11:46
Bannlyst
Kanske att man önskar någon annan hade sagt det istället.
Citera
2018-05-06, 13:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Fogat samman några trådar kring oförklarliga uttryck.

/Mod
Citera
2018-05-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Det ligger faktiskt något i det här. Skolan nuförtiden lär knappt ut några faktakunskaper, utan tyngdpunkten ligger på att lära barn reflektera och analysera. Vilket är svårt att göra utan en utvecklad frontallob. Konsekvensen blir att de varken lär sig faktakunskaper eller att reflektera och analysera.

Precis så. Det har uppstått ett kunskapsförakt gentemot faktakunskaper i den svenska skolan genom en kombination av indoktrinering och lättja, och det vi har idag kan liknas vid en halvtaskig koranskola. Eleven blir ideologiskt fostrad, men inte mycket mer än så.
Citera
2018-06-03, 21:14
Medlem
Hegamons avatar
Det är ruter i någon, betyder?

Jag gillar inte uttrycket det är ruter i den personen. Men vad menas? Att personen skulle vara stridbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in