2018-06-03, 21:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som att det kan finnas oskyldigt dömda för mord, vilket har framgått av flera domar som rivits upp på senare år.
Så jag anser verkligen inte att man ska utgå från att någon är skyldig på grund av häktning på den lägre misstankegraden.

MGM betyder misstänkt gärningsman. Alltså kan man utgå från att den häktade är MGM. Men kanske inte GM. Förstår du?
Citera
2018-06-03, 21:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
MGM betyder misstänkt gärningsman. Alltså kan man utgå från att den häktade är MGM. Men kanske inte GM. Förstår du?

Jaha förlåt. Trodde det stod för mordgärningsman 🙈
Citera
2018-06-03, 21:10
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xecute
Jag har följt tråden (och fallet) sedan första början och förvånas fortfarande över alla de som ens tänker tanken att FP inte är BP. Utöver det tycker jag att det är intressant att GM/SD lyckats charma en av Örebros mest erfarna poliser (som tidigare jobbat på Säpo), som nu är kriminaltekniker i Örebro. Det visar på exakt hur duktiga psykopater/narcissister är vad gäller att få omgivningen att tycka att de är fantastiska, och på att dölja sina sjuka sidor.

Mer än intressant! Är den manlige eller kvinnlige polis som du menar att SD ”tjusat” involverad i utredningen? Det kanske har skrivits om det tidigare i tråden? Jag kan inte minnas att jag läst om det förut dock.
Citera
2018-06-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
OM brottsplatsen är bakom planket,vilket inte jag tror,så varför skulle Stefan lämna kroppen där? Med risk för att nåt barn hittar henne. Det tror jag inte. Man ser väl till att forsla iväg kroppen oavsett, speciellt om man själv bor i området?

Chock? Och/eller insåg att det var bäst att bara dra? Om det är så att det här med dödsskriken stämmer, vilket även jag anser är en trovärdig källa, så fattar ju en GM att vem som helst när som helst kan komma för att undersöka skriken.
Citera
2018-06-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Kan denne kille möjligtvis vara den som nämnts tidigare och som -
enligt någon insatt(?) person - skulle ha delat tält med L på eventet i
Norge som startade den 19/5?

Nej, Norgeresenären är en relativt ny vän som tillkommit i LWs krets. Den jag menade bor i Västerås. Han har varit tillsammans med LW en längre tid och även träffat barnen som mammas kille men jag lägger in den brasklappen att dom absolut kan ha gått skilda vägar men fortsatt vara goda vänner som umgås och sover hos varandra. LW tycktes haft svårt att helt utesluta människor i sitt liv.
Citera
2018-06-03, 21:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer. Resonemanget haltar emedan SD bor alldeles intill LW. Varför i helsike ta bilen dit, om GM nu inte låtit kroppen ligga kvar och sen gått och hämtat bilen för stt lasta in den för färd till bakom planket ? Låter osannolikt.knäppt
Han kanske hade bilen för att han varit nånstans och var på väg hem? Eller för att ha en mer diskret miljö för det allvarliga samtalet som väntade?
Citera
2018-06-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej det vet jag inte. Jag vet heller inte om LWs bostad fortfarande är avspärrad men någon nämnde att den var det. I vart fall har den varit avspärrad avsert längre tid efter än FP varit avspärrad. Och bostaden fick de ju ändå tillträde till flera dagar innan hon hittades på FP.

Vid misstanke om brott har man naturligtvis haft avspärrningar i LW bostad även innan kroppen hittades. När man sedermera vet att LW råkat ut för ett grovt brott håller man avspärrningarna så länge man anser sig behöva beroende på hur komplex utredningen är. Att man nu lyckats häkta en person som MT i ärendet beror på vad som kommit fram i förhör, analyssvar, vittnesuppgifter, mm.
Nu har man åtminstone en vecka ytterligare på sig att samla in mer bevisning mot den MT.

Att bostaden fortfarande är avspärrad tycker inte jag är något konstigt eftersom man oftast vill ha möjlighet att dubbelkolla saker och eventuellt göra fler undersökningar på plats.

Att man hävt avspärrningarna på FP är inte heller anmärkningsvärt då platsen var relativt isolerad och man plockat med det man tror härrör från gärningen och från BO och GM. Man har arbetat klart på platsen.
Att man endast fått den MT häktad på den lägre misstankegraden kan ha att göra med att man fortfarande väntar på svar från NFC.
Citera
2018-06-03, 21:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om det inte vore mordplatsen , hur kan man enklast transportera dit kroppen?

Kräver det att man lyfter kroppen över ett (högt?) staket eller kan man bära/släpa dit den från gatan?

Planket tar slut ca 10 meter från där hon hittades, så nej, man behöver inte hissa upp kroppen över planket, går att gå dit.
Citera
2018-06-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nej, Norgeresenären är en relativt ny vän som tillkommit i LWs krets. Den jag menade bor i Västerås. Han har varit tillsammans med LW en längre tid och även träffat barnen som mammas kille men jag lägger in den brasklappen att dom absolut kan ha gått skilda vägar men fortsatt vara goda vänner som umgås och sover hos varandra. LW tycktes haft svårt att helt utesluta människor i sitt liv.

Tack för klargörandet! Tror jag har en aning om vem du menar.
Citera
2018-06-03, 21:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jaha förlåt. Trodde det stod för mordgärningsman 🙈

Jag rekommenderar dej och andra Flashbacknewbies att ta en titt på denna lista där många förkortningar får sin förklaring.

**Ordlista för vanligt förekommande termer/begrepp i detta forum**

(FB) **Ordlista för vanligt förekommande termer/begrepp i detta forum**
Citera
2018-06-03, 21:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vid misstanke om brott har man naturligtvis haft avspärrningar i LW bostad även innan kroppen hittades. När man sedermera vet att LW råkat ut för ett grovt brott håller man avspärrningarna så länge man anser sig behöva beroende på hur komplex utredningen är. Att man nu lyckats häkta en person som MT i ärendet beror på vad som kommit fram i förhör, analyssvar, vittnesuppgifter, mm.
Nu har man åtminstone en vecka ytterligare på sig att samla in mer bevisning mot den MT.

Att bostaden fortfarande är avspärrad tycker inte jag är något konstigt eftersom man oftast vill ha möjlighet att dubbelkolla saker och eventuellt göra fler undersökningar på plats.

Att man hävt avspärrningarna på FP är inte heller anmärkningsvärt då platsen var relativt isolerad och man plockat med det man tror härrör från gärningen och från BO och GM. Man har arbetat klart på platsen.
Att man endast fått den MT häktad på den lägre misstankegraden kan ha att göra med att man fortfarande väntar på svar från NFC.

Men man håller bostaden avspärrad betydligt längre. Detta eftersom det kräver mer undersökningar. Och utifrån det så kan man guesstimate att det kanske är brottsplatsen.
Citera
2018-06-03, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men man håller bostaden avspärrad betydligt längre. Detta eftersom det kräver mer undersökningar. Och utifrån det så kan man guesstimate att det kanske är brottsplatsen.
Och bostaden är fortfarande avspärrad, 2,5 vecka senare? Har någon boende i området kollat nyligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in