2018-06-03, 19:38
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Median 18,7%
När SCB-resultatet kommer så kan man beräkna Flashback-panelens "inkompetensfaktor" och utifrån detta kunna skatta korrekt valresultat när gissningarna inför 9/9 kommit in

Nja, det kan man väl inte? Den här gissningen är ju enbart vad man tror SCB landar på och då drar man ju medvetet ner SD. Själv tror jag att SD ligger runt 24% om det vore val idag, men jag gissar 19.2 i SCB (min gissning är redan registrerad!).
2018-06-03, 19:39
Medlem
flipflaps avatar
https://www.facebook.com/groups/279528999133185/permalink/622725474813534/?comment_id=622871571465591&notif_id=1528047399613 107&notif_t=group_comment_reply

Det jäser i leden... Den här tråden växer med ett inlägg varje halv sekund. Folk har fått nog... valet i höst kommer att skaka om en del i ljugmedia...
2018-06-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Nja, det kan man väl inte? Den här gissningen är ju enbart vad man tror SCB landar på och då drar man ju medvetet ner SD. Själv tror jag att SD ligger runt 24% om det vore val idag, men jag gissar 19.2 i SCB (min gissning är redan registrerad!).

Ja, flashback-panelens gissningar ligger så klart lägre än sann opinon eftersom dessa gissningar tagit hänsyn till SCB:s "inkompetensfaktor". Gissningarna inför valet kommer såklart ligga högre. Detta var dock lite av ett skämt då man kan få intrycket av att läsa denna tråd att "inkompetensfaktorn" är något som ligger konstant över åren då jag sett beräkningar 2018 med två decimaler utifrån mätning/valresultat 2014.
2018-06-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketbosse
Mitt tips för SCB är att SD som vanligt kommer att vara extremt underskattade och hamna på 18,6%.

Så kan det vara.

Men jag tycker mig minnas två saker om "opinions-gissningarna" kring SD inför förra valet.

De etablerade opinionsinstituten gissade att SD skulle få omkring 10%. Men många SD-are gissade att SD skulle få 15%. Det blev 12.9%.

Nu är det många här som gissar att SD kommer att få 25%, och så kan det bli, förstås. Men vi kan inte vara säkra.

Hur ska ni hantera er besvikelse om SD faktiskt bara får 20%, eller t.o.m. bara 19%?
2018-06-03, 20:10
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
När SCB-resultatet kommer så kan man beräkna Flashback-panelens "inkompetensfaktor" och utifrån detta kunna skatta korrekt valresultat när gissningarna inför 9/9 kommit in

Som tur är inkompetensfaktorn för S-kojarna S-CB redan beräknad och det korrekta resultatet för SD kan därför med med stor säkerhet beräknas utifrån deras ”mätningar”!
2018-06-03, 20:14
Medlem
Raketbosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Så kan det vara.

Men jag tycker mig minnas två saker om "opinions-gissningarna" kring SD inför förra valet.

De etablerade opinionsinstituten gissade att SD skulle få omkring 10%. Men många SD-are gissade att SD skulle få 15%. Det blev 12.9%.

Nu är det många här som gissar att SD kommer att få 25%, och så kan det bli, förstås. Men vi kan inte vara säkra.

Hur ska ni hantera er besvikelse om SD faktiskt bara får 20%, eller t.o.m. bara 19%?

Kan bara prata för mig själv i den här frågan och jag tror faktiskt på fullaste allvar att SD kommer att få 25% eller högre. Blir det som du säger runt 19-20% får man väl helt enkelt acceptera det faktum att folk i allmänhet vill ha det samhälle M+S har skapat, det är ju ändå det som kallas för demokrati.
2018-06-03, 20:17
Medlem
P-stavs avatar
Min bedömning är att SCB ger SD 16,9%. Inte för att jag tror att SD ligger så lågt, utanför att SCB vill att de ligger så lågt. Helst ännu lägre, såklart, men då hade löjet varit alltför uppenbart.
2018-06-03, 20:22
Medlem
Citat:
Det återstår att se att SD verkligen ligger högre än 19-29% i opinionsundersökningarna just nu.

Visst, opinionsundersökningarna kan vara åt helsicke. Men det återstår att bevisa.

Men varför skulle Sifo troligen ligga mer rätt än Sentio/Yougov? Historisk fakta tyder på motsatsen.

Dessutom är S i kris och brukar göra dåliga valrörelser.
2018-06-03, 20:23
Medlem
WordWarriors avatar
Gissar på 18,8 % i nästa SCB.

Detta utifrån att SIFO steg 4 procentenheter mellan november och maj, samt att SD har rejält momentum och vind i seglen just nu.
2018-06-03, 20:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du tror inte att S och M ligger något högt i din lista? Påstår inte att den inte stämmer, det kan den mycket väl göra. Men 23% för moderaterna skulle betyda att de inte tappat alls sedan förra valet. 19-21% som valresultat känns mer troligt i dessa turbulenta migrations- och integrationstider och absolut inget förvånande om man ser hur M gått i flera tidigare val sedan 1970-talet och framåt. 18-20% i riksdagsval är fullt normala siffror för M ur ett historiskt perspektiv.

Jag håller med. Jag tror faktiskt att M kommer att få svårt att ens klara 20%.

Man ska nog tänka på att just nu så handlar valrörelsen i princip om två partier och det är S och SD. Kristersson och hans moderater har kommit bort helt i mediabruset. Vad värre är: Sossarna verkar dessutom ha utsett Åkesson och SD till sin huvudmotståndare. Hela jävla valrörelsen kommer att utspelas på sverigedemokraterna planhalva. Förutom att detta blir kämpigt för M så kommer det att bli extremt jobbigt för alla andra partier som får sitta på läktaren och titta på.

Det börjar bli väldigt svårt att gissa hur detta ska komma att sluta, men gissningsvis så kommer SD att gynnas så mycket av den märkliga situationen att de med bred marginal blir störst.
2018-06-03, 20:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Så kan det vara.

Då är det bara att resa sig upp, borsta av dammet, ta nya tag och gå vidare i livet. Den största lärdom man kan dra av livet är att aldrig ge upp. Aldrig! Bara fortsätta framåt

Nu tror jag inte att "risken" att SD får 19-20% är speciellt stor.
2018-06-03, 20:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag håller med. Jag tror faktiskt att M kommer att få svårt att ens klara 20%. Man ska nog tänka på att just nu så handlar valrörelsen i princip om två partier och det är S och SD. Kristersson och hans moderater har kommit bort helt i mediabruset. Vad värre är: Sossarna verkar dessutom ha utsett Åkesson och SD till sin huvudmotståndare. Hela jävla valrörelsen kommer att utspelas på sverigedemokraterna planhalva. Förutom att detta blir kämpigt för M så kommer det att bli extremt jobbigt för alla andra partier som får sitta på läktaren och titta på.

Det börjar bli väldigt svårt att gissa hur detta ska komma att sluta, men gissningsvis så kommer SD att gynnas så mycket av den märkliga situationen att de med bred marginal blir störst.
Om S fortsätter på denna linje och får media med sig i det narrativet så tjänar SD mycket på det. Då kommer SD även synas i andra sammanhäng än invandringsfrågor, de blir ett normalt parti för många. Kanske kan det locka kvinnor om S börjar diskutera vård etc. med SD. M är svaga i sociala medier de kan inte som SD klara sig utan MSM, hamnar de i mediaskugga blir de bortglömda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in