Jag tror att 19-20% är ett högst realistiskt resultat för SD.
Det stora problemet är ju om Aftonbladet får med sig det mesta av övriga MSM och lanserar tolkningen att 20% för SD betyder att 80% av svenskarna vill ha fortsatt hög invandring.
Så är det ju inte. 60% av svenskarna vill ha minskad invandring.
Men för den skull är det inte säkert att mer än 1 av 5 väljer att lägga sin röst på SD. Folk kan känna tveksamhet inför SD av många skäl, och så hoppas många nog på att S och M menar allvar med att de tänker lägga om sin migrationspolitik.
Så du tror SD kommer tappa 3-4 PE i valspurten. Varför känns det rimligt?
Intressant. Det är en ganska hög siffra även om det inte är en omöjlighet. Själv har jag i något år nu trott på 22.8% Det håller jag på ännu. Just nu har SD en medvind och då har dom ofta övervärderade resultat bland oss som följer partiet. Samma glädjerus infann sig under en period då SD nått rekordhögt i en OU. Det är bara min teori. Inser också att SD samtidigt är undervärderade i OU, trots att det sägs att SD kan bli största partiet.
Kursen svänger alltså kraftigt bland tyckare, men den långsiktiga trenden är uppåt. I mina siffror har jag tagit hänsyn till ett visst uppvaknande i ökad takt, men också kommande utspel från S & M, för de kommer inte låta SD kamma hem detta hur enkelt som helst. Visst har det hänt en del i gammelmedia nyligen, men frågan är om det bara är en Crazy Ivan manöver eller om dom faktiskt vill kapitulera.
(Min fetning)
Det är inte bara en ganska hög siffra, det är en mycket, mycket hög siffra som skulle skaka om landet i grunden på så många plan om det blev ett valresultat. Är ändå övertygad om att SD:s stöd i opinionen är långt mycket starkare och stabilare än vad vi ser för närvarande - och dessutom ökande. Mörkertal hos vissa nytillkomna grupper, kvinnor som börjar röra på sig och ett par andra faktorer spökar ännu stort.
Är ytterst tveksam till den dipp som SD lär ha haft mellan oktober förra året till februari i år. Att de gick ned något när Kristersson tillträdde, det är jag helt övertygad om, men inte så mycket som mätningarna indikerade. Tror att SD legat långt mer jämnt över tid ända sedan migrationskaosets dagar i slutet av 2015 och i början av 2016 fram till mätningarna nu. Därför ser det nu ut som om SD rusar från mycket lägre nivåer än vad som egentligen är fallet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-03 kl. 15:48.
Anledning: Förtydligande
Det är inte bara en ganska hög siffra, det är en mycket, mycket hög siffra som skulle skaka om landet i grunden på så många plan om det blev ett valresultat. Är ändå övertygad om att SD:s stöd i opinionen är långt mycket starkare och stabilare än vad vi ser för närvarande - och dessutom ökande. Mörkertal hos vissa nytillkomna grupper, kvinnor som börjar röra på sig och ett par andra faktorer spökar ännu stort. Är ytterst tveksam till den dipp som SD lär ha haft mellan oktober förra året till februari i år. Att de gick ned något när Kristersson tillträdde, det är jag helt övertygad om, men inte så mycket som mätningarna indikerade. Tror att SD legat långt mer jämnt över tid ända sedan migrationskaosets dagar i slutet av 2015 och i början av 2016 fram till mätningarna nu. Därför ser det nu ut som om SD rusar från mycket lägre nivåer än vad som egentligen är fallet.
Fetning: Det tror jag med. SD ökar långsamt och stadigt. De kraftiga svängningarna i OU speglar bara deras mätmetoder inte verkligheten.
S har just nu ca 23-26% enligt senaste mätningarna (24-25% enligt de allra senaste). Vi vet att rent historiskt tappar de ca 1,2 PE i valrörelser (tappar gör också moderater - dock inte i samma utsträckning som S). Tror att den nedåtgående spiral eller malström som sossarna befinner sig i nu kommer att öka i intensitet. Löfven kommer att få ett smärre helvete att bryta trenden. 23% låter rimligt, men valresultatet för S kan lika väl hamna på 21-22% om raset blir ett faktum.
Detta är självfallet till stor del fria spekulationer, men det kan vara befriande att spekulera och vända och vrida på saker och ting drygt 90 dagar före valet.
Det mest strategiska nästa moment är att, S-vetsaren och hans K-amrater försvinner och att M inser behovet av att byta partiledare för att konstruktivt nyttja det uppkomna läget politiskt, på bästa sätt...
Jag tror C var tilltänkt som detta vals MP, som skall gynnas för att de är goda, men jag anar att de börjar behandlas tuffare av media liksom MP (MP fick inte en enda kritisk fråga innan förra valet)
Vi ska minnas att MP var uppe i 14% i OIs inför förra valet, enorma luftsiffror. Centern, tja vi får se..
Du kan lugn ligga lågt med det förslaget, snubben i klippet är en dålig talare och jobbig att lyssna på. Ungefär lika duktig på att gå genom rutan som forskaren ni snackade om igår. Folk hade bytt kanal.....
Vi som är vana med lite vetenskap har kanske lite större förmåga att lyssna och ta till sig ett viktigt budskap i större utsträckning än den genomsnittliga vänsterpöbeln? Men du skulle behöva lyssna på det extra noga, det handlar och hysteri och masspsykos. Plingar det till någonstans när du hör det?
Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan! Om någon känner sig missad och vill lägga till sig själv så skriv det igen.
Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan! Om någon känner sig missad och vill lägga till sig själv så skriv det igen.
Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.
Median 18,7%
När SCB-resultatet kommer så kan man beräkna Flashback-panelens "inkompetensfaktor" och utifrån detta kunna skatta korrekt valresultat när gissningarna inför 9/9 kommit in