2018-06-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har vid ett par tillfällen själv brukat milt våld/tvång för att få ut en besvärlig människa ur min egen bil, och jag tror inte att det här är en alltför ovanlig erfarenhet. Steget till att slå ihjäl någon är mycket stort.

Ja, men det är en indikation på att det kan uppstå extrema situationer dem emellan, och i en sådan extrem situation kombinerad med massa frustration...
Citera
2018-06-03, 11:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Om den kvinnan satt häktad misstänkt för mord på samme man? Jo, det skulle det i en objektivt hållen tråd.

Återigen är han bara skäligen misstänkt och på grund av tidigare misshandelsanmälan till stor del och avsaknad av alibi troligtvis som kom fram under förhören.
Har du en vän/bekant som jobbar inom polisen eller ännu bättre inom åklagarämbetet så fråga om det räcker med det jag skriver ovan för häktning. Svaret blir ja. Har redan sagt att detta är jag 100% säker på. Det räcker för skälig häktning punkt slut.
Om det blir sannolika skäl, då håller jag med om att han troligtvis är skyldig.
Citera
2018-06-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
i slutet av en bilväg
http://forumbilder.se/H750M/20180519224329-85-194-10-14

På bilden ser det ut som att Gunnebo stängslet upphör vid trafikskylten. OM hon åkt bil och önskat bli avsläppt där, för att det är nära hemmet. Enkelt att gå mittemellan Gunnebo och bullerplanket.
Kan ha varit heta diskussioner i bilen och när hon kliver ur bilen så säger hon något som får föraren att "bli tokig" och hen följer efter LW och får tag i henne.
Är SD föraren, så kanske LW sa "HD ska få veta ALLT nu".

LW var duktig på att skriva loggar m.m. Även hennes olika arbeten har säkert krävt ett uttrycksfullt språk både verbalt och skriftligt. Jag skulle inte bli förvånad om hon även skrev dagbok. Där kunde hon skriva ner alla sina tankar kring sitt kärleksliv (för det skulle nog kännas konstigt att prata öppet om sitt liv som älskarinna).
Tänker på Tova Mobergs dagbok som spelade en stor roll i åtalet mot Billy Fagerström.
Citera
2018-06-03, 11:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Ja, men det är en indikation på att det kan uppstå extrema situationer dem emellan, och i en sådan extrem situation kombinerad med massa frustration...
Nja, någon extrem situation låter det väl inte som. Vet man förresten om LW och SD hade kontakt med varandra även på senare tid? Hade de kanske barn tillsammans, eller hur var det?
Citera
2018-06-03, 11:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När fick jag den frågan av dig? Trodde den kom av någon annan och svarade hen att jag inte känner någon part. Tvivlar bara på att en någorlunda normalt funtad kvinna skulle öppna dörren på natten för en man som misshandlat henne förut. Än mindre gått ner till ett plank med honom där de är helt ensamma!

Det Har stått i flera inlägg ang det med det om bråket i bilen och med vilken motivering dåvarande åklagare lade ner målet. Det stod i en tidning också där denna åklagare så just att "en ville mer" osv men att han inte kan gå in i den utredningen mer eftersom den nu är kopplad till den nuvarande förundersökning om mord.

Någon som vill hjälpa mig hitta denna tidningsartikel?

Varför skulle hon inte öppnat dörren för honom? De har ju umgåtts efter anmälningarna?
Citera
2018-06-03, 11:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Inte så dumt tänkt av dig. Gå inte över ån efter vatten. Frågan är om det var en sten eller om han hade vapnet med sig från början, en kniv? Vad och varför ville han diskutera med henne och varför just vid den tiden? Hade han tanken att döda henne redan innan han gick dit?

Det är inte troligt att det är planerat, om inte triggande konflikt/ problem seglat upp redan innan från SD:s horisont sett. Men även då borde agendan vara att åka dit och tala henne tillrätta. Kniv kan han väl teoretiskt haft i fritidsbyxorna, men frågan är om det är ett vapen för den planerade varianten av mordet. Vilket i sin tur belyser att ett annat val av vapen (yxa, kofot..?) knappast heller känns funktionella i oavgränsad, utemiljö bland hus. Ergo, oplanerat mord med förhandenvarande tillhygge. Aggressionens karaktär tolkas kanske bäst av en sten..., hellre än en (feg och blodalstrande och för egen del potentiellt farlig?) kniv...?

Till det kommer väl iofs förhållanden svåra att gissa från vår sida, exv om SD lagt sig till med något tillhygge redan vid/i LW:s hus eller på tomt längs vägen de gick, eller liknande.

Brådskan att slå ihjäl bör ju ha med hans förestående resa att göra. Annars hade han valt annat tillfälle och annan plats. Det som utspelar sig riskerar att kapsejsa inte bara resan utan även något annat, men SD måste agera meddetsamma, för att inte lämna fältet fritt för henne att förstöra vad det nu är.

I stället får SD finna sig i att polisen gör ungefär sammalunda...

Närmare detaljer är väl svårt att ha åsikt om och troligen oviktigt att resonera kring. Nått föll inte SD på läppen alls.

De har grälat länge och det är i sig själv inte rationellt. Om en eller båda är dårar kommer väl fram. Som reflektion så kan man ju tycka att en präst och trebarnsmor borde kunnat lyckas bättre med att hantera en orolig själ än vad LW gjort med SD.

Såvitt man kan bedöma är deras konflikt på en ovärdigt låg nivå. Och slutar ovärdigt. Men vad vet man....
Senast redigerad av Lonnrot 2018-06-03 kl. 12:18.
Citera
2018-06-03, 11:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Men Lena verkade inte vara det.. Är det kanske skillnad på svenskar och utlandsfödda ? Eller det var hennes personlighet ? Eller han uppfattade henne fel ? En del män kan inte läsa av en kvinnas beteende..

Jag ska låta dig upptäcka några av livets hemligheter allteftersom....
Citera
2018-06-03, 11:56
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vilka falska trådsanningar har jag skapat? Man kan inte veta i detta läge vem av oss som har rätt eller fel TESER. Varför är du själv så säker på att han är våldsam utifrån en isolerad händelse? Det har inte förekommit rykten från andra att han varit våldsam mot varken män eller kvinnor. Sådant brukar dyka upp rätt snabbt. Bara för att en eventuellt provocerande (skrikande, hotande o.s.v.) kvinna oskadliggörs och man vill avhysa henne från sitt eget privata space gör inte en man till en våldman. Skulle det varit omvänt en kvinna som använt ett visst våld för att få ut en man ur bilen skulle det minsann inte vara en stor sak.

Håller med dej. Den huvudgnuggningen var kanske lindrig. Ingen vet vad som föregicks och vad som hänt under flera år. Man kan inte klassa honom som våldsam p.g.a det. Då vet man inte vad våldsam är.
Nån annan här skrev att han borde lämnat bilen... Varför? Jag skulle varken lämna min bil eller mitt hem för att någon vägrar gå ur. JAG skulle tagit henne i hampan och kastat ut henne.
Citera
2018-06-03, 11:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varför skulle hon inte öppnat dörren för honom? De har ju umgåtts efter anmälningarna?

Umgåtts publikt i dagsljus. Det är skillnad att göra det mitt i natten när man är ensam. Skulle du våga göra det med någon som misshandlat dig förut?
Citera
2018-06-03, 11:57
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
På bilden ser det ut som att Gunnebo stängslet upphör vid trafikskylten. OM hon åkt bil och önskat bli avsläppt där, för att det är nära hemmet. Enkelt att gå mittemellan Gunnebo och bullerplanket.
Kan ha varit heta diskussioner i bilen och när hon kliver ur bilen så säger hon något som får föraren att "bli tokig" och hen följer efter LW och får tag i henne.
Är SD föraren, så kanske LW sa "HD ska få veta ALLT nu".

LW var duktig på att skriva loggar m.m. Även hennes olika arbeten har säkert krävt ett uttrycksfullt språk både verbalt och skriftligt. Jag skulle inte bli förvånad om hon även skrev dagbok. Där kunde hon skriva ner alla sina tankar kring sitt kärleksliv (för det skulle nog kännas konstigt att prata öppet om sitt liv som älskarinna).
Tänker på Tova Mobergs dagbok som spelade en stor roll i åtalet mot Billy Fagerström.

men hon har ju suttit och slagit in presenter vid köksbordet & hastigt lämnat hemmet ,med dörr låst/öppen. och då menar du att hon skulle hamnat i en bil och åkt runt halva stan för att komma på motorvägen och bli avsläppt .nä tror inte på det . men en teori som andra
Citera
2018-06-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det var därför jag sa moderna tvättmedel. Jag har mycket svårt att tänka mig att något DNA - annat än från spermier, som kräver reducerande miljö för att lösas upp av detergenter - skulle bli kvar på kläder tvättade med tvättmedel med proteindenaturerande detergenter - DNA är i sig självt eminent vattenlösligt, och sitter kvar på klädesplagg efter tvätt bara ihop i komplex med proteiner - om inte klädesfibern råkar binda DNA- som nitrocellullosa gör, eller, möjligen om kläderna är nedblodade med mycket stora mängder blod. Och innehåller tvättmedlet klorblekande komponenter, som natriumhypoklorit, är det definitivt kört att få analyserbart DNA. Sen har vi ju problemet med att en tvätt vanligen eliminerar själva besudlingen, så att kriminalteknikerna inte vet varifrån de ska ta provet.

Jag har hittat Houstons uppsats och laddat ner den, men har lite annat att göra just nu, så jag har inte hunnit titta på den än.

Genomiskt DNA blir sig aldrig likt efter att det har blivit så varmt att de båda strängarna smälter från varandra - de komplementära strängarna har ingen chans att hitta igen varandra igen, och detta leder till en massa enkelsträngat DNA som bryts ner mycket lättare. Men enkelsträngat, nedbrutet DNA går fortfarande att analysera med PCR.
DNA behövs inte, det räcker med blodproteiner. Även denaturerat protein avslöjar aminosyrasekvensen och kan vara tillräckligt svårlösligt för att finnas kvar efter flera tvättar.
Citera
2018-06-03, 12:01
Medlem
Kan alla privatspanare och teoretiker här inne leka med tanken att polisen går ut i morgon med att SD är släppt och alla misstankar är avskrivna. Även HD är helt avskriven.
Var lämnar det oss då???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in