2018-06-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Ja det är det jag menar. De gick ner till planket för att skriken hördes där på andra sidan motorvägen. Skulle LW verkligen gå dit med någon som misshandlat henne förut? Tycker det ser läskigt avskilt där och de hade varit helt ensamma och GM kanske iskallt räknade med just att skrik inte skulle höras till villorna därav val av mordplats. Hen tänkte dock inte på att det hörs över motorvägen när det inte är någon biltrafik, vindstilla o.s.v.
Jag skulle aldrig gå dit med någon man på natten, än mindre en som brukat våld mot mig innan. Orimligt.

Så du menar att MGM måste ha varit en kvinna? Det verkar orimligt i din värld att det eventuellt fanns åtminstone en man i LWs liv som hon kände sig trygg med?
Citera
2018-06-03, 00:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hm det kan då finnas risk att saker i hennes tidigare arbete också har försummats vilket troligen inte arbetsgivaren gillade.
Det jag klurar kring är vad eller vilka intressen kan ha bidragit till dessa grova försummelser så att äktenskapet går i kras och man troligen måste byta arbete. Höll hon på med geocaching och annat redan då även när barnen var små?
Förlåt att jag säger det men kan hon ha strulat runt med en annan man vid den tiden? Kanske med SD om hon geocachade vid den tiden? I tidningen stod det ju att de hade haft olika slags relationer med varandra i perioder och har känt varandra mycket länge. Kanske de var ett par en kort tid innan han gifte sig med HD och hon med sin karl?
Nä, usch jag blir alldeles snurrig av alltihopa så jag måste vila mig en stund.

Hon skriver att hon tillbringat för mycket tid på "sociala medier" på ett ganska allmänt sätt.
Citera
2018-06-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Ja, mitt svar var ett förtydligande. Att jämföra med annat fall där kvinna tar tillbaka misshandelsanmälan funkar inte på detta fall. LW tog inte tillbaka sin anmälan om misshandel. Det var åklagare, en samhällsinstitution, som ansåg att det inte fanns fog för att driva ärendet. Då kan inte vi sitta som en pöbelns domstol och mena på att SD misshandlade henne. Vi får helt enkelt finna oss i att det inte skedde någon misshandel i lagens mening.

Den första anmälan om ofredande tog LW tillbakadagen efter. Hon uttryckte tveksamhet om hon ville fullfölja misshandelsanmälan. Hon gick efter någon vecka med på att medverka i utredningen om hon fick ett kvinnligt målsägande biträde. Det ger ju lite intryck av att anmälan kanske varit impulsiv.
Citera
2018-06-03, 00:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Så du menar att MGM måste ha varit en kvinna? Det verkar orimligt i din värld att det eventuellt fanns åtminstone en man i LWs liv som hon kände sig trygg med?

Hade hon varit där med en man hon varit trygg med hade hon varit vid liv. Har inte sagt att det inte kan vara en kvinna. Det är möjligt. Jag försöker bara förklara orimligheten i att en kvinna går dit mitt i natten med en man hon inte litar på till 100%, utifrån hur jag tänker. Och sådana män växer inte på träd precis.. Finns nog många kvinnor som inte vill vara ute mitt i natten i avlägsna platser och i synnerhet med män som misshandlat dem förut. Lena skulle aldrig gå dit med honom. Och hade hon suttit i bilen och blivit mördad där, om man nu vill misstro det trovärdiga vittnesmålet att skrik kom från planket så undrar jag varför GM inte körde kroppen längre bort? Nej mordplats är bakom planket och LW skulle inte gå dit med SD. Någon annan har dödat henne där.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-03 kl. 00:10.
Citera
2018-06-03, 00:07
Medlem
Är det någon i tråden som vet vem som introducerade LW till geocaching? Detta hände i oktober 2012:

”Cyklat förbi med tjatig vän, tillika entusiastisk cachare, hängde med in i skogen och blev den som hittade den - min första! Samma kväll hade han skapat mitt konto.”

Var den tjatiga vännen SD? Det måste vara någon nära henne eftersom han tar sig friheten att skapa hennes geocache-konto åt henne.

Citatet kommer från LWs geocache-profil: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=be818492-dfd7-4fd5-a5b6-62738d3a9d61
Citera
2018-06-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Den första anmälan om ofredande tog LW tillbakadagen efter. Hon uttryckte tveksamhet om hon ville fullfölja misshandelsanmälan. Hon gick efter någon vecka med på att medverka i utredningen om hon fick ett kvinnligt målsägande biträde. Det ger ju lite intryck av att anmälan kanske varit impulsiv.

Eller att hon var rädd?
Citera
2018-06-03, 00:08
Medlem
Citat:
Hon kanske inledde sitt förhållande med SD år 2008. Hon skiljde sig då och slutade arbeta som pastor. Tänker att hon begick tjänstefel när hon inledde en romans med en gift man, och blev avskedad eller slutade själv. Hon hade vigt SD och HD samma år. Hon slutade blogga p.g.a. att hon ville spendera tid med SD. De umgicks ju rätt ofta under vissa perioder?

Eller också kanske de bara var vänner då? Om hon nu var nyskild och skulle minska på sociala medier. Barnen var ännu hyfsat små och krävde nog sin tid. Särskilt som ensamstående förälder?
Citera
2018-06-03, 00:11
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att han vägrar säga vem den andra GM:en är trots att han alltså anser sig veta är väl urtypen för någon som själv är skyldig

Varför skulle man medvetet sitta inne med den informationen liksom när man själv sitter frihetsberövad i en vecka.

Detta är ju bara det vanliga spelet.

Jag förstod också texten just så innan jag läst den flera gånger.

SD har en tanke om vad som kunnat ha inträffat och har sagt det till Försvarsadvokaten men inte till Polisen. Han ville väl överlåta till advokaten att ta upp det om denne ville, men advokaten anser tydligen att de ska "bida sin tid." (Verkar som han tror att SD ändå kommer att gå fri så varför skylla på nån annan förrän det verkligen behövs?)
Citera
2018-06-03, 00:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller också kanske de bara var vänner då? Om hon nu var nyskild och skulle minska på sociala medier. Barnen var ännu hyfsat små och krävde nog sin tid. Särskilt som ensamstående förälder?

Varför slutade hon som pastor mitt i allt då tro? Enligt min erfarenhet brukar man vilka hålla fast vid samma jobb åtminstone när man har så många förändringar i privatlivet?

Tycker själv det har blivit lättare som ensamstående förälder då man är helt ensam varannan vecka.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-03 kl. 00:16.
Citera
2018-06-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Eller att hon var rädd?

Fast om åklagaren exemplifierar i avskrivningsbeslutet att visst fysiskt tvång får användas för att avvisa en person från ens bil. Då låter det för mig som att någon indikation finns att det är hon som framhärdar i att ha kontakt?

Skulle det vara som användare Remark skrev att han bombarderat henne med SMS/MMS som innehöll hot om våld då är det ju kristallklart och inte alls "ord mot ord". Jag tror knappast det blivit nedlagt isåfall.
Citera
2018-06-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag förstod också texten just så innan jag läst den flera gånger.

SD har en tanke om vad som kunnat ha inträffat och har sagt det till Försvarsadvokaten men inte till Polisen. Han ville väl överlåta till advokaten att ta upp det om denne ville, men advokaten anser tydligen att de ska "bida sin tid." (Verkar som han tror att SD ändå kommer att gå fri så varför skylla på nån annan förrän det verkligen behövs?)

Sitter man häktad för mord vill man nog ut så fort som möjligt. Finns ingen anledning att bida sin tid. Det där om andra teorier och GM är BS
Citera
2018-06-03, 00:18
Medlem
Citat:
Hade hon varit där med en man hon varit trygg med hade hon varit vid liv. Har inte sagt att det inte kan vara en kvinna. Det är möjligt. Jag försöker bara förklara orimligheten i att en kvinna går dit mitt i natten med en man som man inte litar på till 100%, utifrån hur jag tänker. Och sådana män växer inte på träd precis.. Finns nog många kvinnor som inte vill vara ute mitt i natten i avlägsna platser och i synnerhet med män som misshandlat dem förut. Lena skulle aldrig gå dit med honom. Och hade hon suttit i bilen och blivit mördad där, om man nu vill misstro det trovärdiga vittnesmålet att skrik kom från planket så undrar jag varför GM inte körde kroppen längre bort? Nej mordplats är bakom planket och LW skulle inte gå dit med SD. Någon annan har dödat henne där.

Att personen hon mötte upp inte gick att lita på vet vi nu, i efterhand. Men LW kanske litade på personen. Att hon gått iväg med en person till en ”avlägsen plats” är väl inte riktigt sant, när det i själva verket är 60 m nedför hennes egen gata i hennes hemkvarter?

Dock undrar jag om hennes knän var bra nog för nattliga promenader? Jag är inte så säker på det.

Sedan har du en annan parameter: tänk om LW inte alls följde med frivilligt utan av rädsla? Lotta Rudholm var ju jätterädd för sin förövare Martin, men vågade inte neka honom att bli insläppt i lägenheten eftersom hon var rädd för att det skulle bli ännu värre då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in