2018-06-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, han har antagligen varit otrevlig. Men oklart ändå vem som tagit initiativ till kontakterna dem emellan. Ett asshole går ju ofta att välja bort. Men LW verkade fortsätta umgås med honom. Ibland måste man inse att det är svårt att ändra på vuxna människors uppförande. Rättsväsendet kan ju inte uppfostra SD till att bli rumsren nog till LW om detändå verkar vara hon som tar kontakten.
Nog har man väl rätt att be folk fara åt h-e om de SMSar nätterna igenom även om de skriver "gulliga" saker?

Absolut. Fast jag har svårt att se att inte han har skrivit uppmuntrande grejer till LW också. Med tanke på språkbruket i dykbloggen t ex, och det faktum att flera personer som känner honom medgivit i tråden att SD är en flirtig person.

Jag tror att det ligger till såhär: båda två skrev nog från början flirtiga meddelanden till varandra. Tills LW fick nog och bröt relationen. Det jag kan tänka mig är då att SD lackade ur rejält och blev verbalt kränkande och kanske även hotfull. Dock tror jag mer på kränkande, eftersom brottsrubriceringen vid anmälan inte gällde olaga hot utan ofredande. Jag tror också att SD har varit väldigt påstridig när det gäller att upprätthålla kontakten. Man lämnar inte en narcissist, det ska ju vara på deras villkor.
Citera
2018-06-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det var just det hon inte gjorde. Hon bröt inte kontakten.
Inte om vi ska tro det som hon själv publicerat via sina geocahceloggar.

Två månader EFTER misshandeln verkar det som om SD får reda på att han är anmäld. För då tas in in för förhör hos polisen i Örebro. Första september lägger åklagare ner ärendet med hänvisning till at than hade viss rätt att avvisa henne från bilen.

Efter mars verkar SD noga med att inte publicera bilder på LW. Förmodligen för att han vet att det kan tolkas som stalking, ofredande eller annat. Han har uppenbarligen lyssnat på polisen.
LW publicerar dock bilder på SD. Förmodligen för att visa någon (HD? Polisen? Världen?) att SD hänger där hon är. Hon skriver dock trevligt och inget nedlåtande om SD.

Vi vet inte bakomliggande orsaker och kan enbart tolka i efterhand.

Och det är den här relationen jag inte blir klok på. Det är så ologiskt, alltihop...
Citera
2018-06-02, 21:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Goddag yxskaft, jag svarade på vart SD utbildat sig.

Ber om ursäkt. Tror du hade citerat postaren som frågade var han utbildad sig ja. Skulle svara den du svarat till. Rättar prov samtidigt så är inte så koncentrerad just på fb f n.
Citera
2018-06-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Men då skulle ju åklagaren kallat brottet för ”sexuellt ofredande” och inte ”ofredande”. Någon här som vet om ett ’vanligt’ ofredande (alltså inte sexuellt) kan hamna under allmänt åtal under någon viss förutsättning?

Det var en diskussion om det i samband med att Lotta anmälde Martin Jonsson men sedan återtog anmälan om misshandel och ärendet därmed avskrevs. Han slog ihjäl henne kort efteråt.

Det är ett vanligt beteende hos misshandlade kvinnor att dom är rädda för reaktionen hos den misshandlade mannen. Att allt kanske blir värre och därför tar tillbaka anmälan. Vid allmänt åtal är polisen skyldig att utreda ärendet innan det avskrivs. Om jag fattat rätt.
Citera
2018-06-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Ok inget du vill utveckla närmare ?

Nej, tror de redan är hörda och jag vill inte hänga ut någon.
Citera
2018-06-02, 21:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Absolut. Fast jag har svårt att se att inte han har skrivit uppmuntrande grejer till LW också. Med tanke på språkbruket i dykbloggen t ex, och det faktum att flera personer som känner honom medgivit i tråden att SD är en flirtig person.

Jag tror att det ligger till såhär: båda två skrev nog från början flirtiga meddelanden till varandra. Tills LW fick nog och bröt relationen. Det jag kan tänka mig är då att SD lackade ur rejält och blev verbalt kränkande och kanske även hotfull. Dock tror jag mer på kränkande, eftersom brottsrubriceringen vid anmälan inte gällde olaga hot utan ofredande. Jag tror också att SD har varit väldigt påstridig när det gäller att upprätthålla kontakten. Man lämnar inte en narcissist, det ska ju vara på deras villkor.

Det har han nog säkert. Men extremt explicita kommentarer kan ofta illa skyla över att personen kan vara nedlåtande. Läggtill det då LWs tidigare yrke pastor. Och hennes nuvarande på HVB hem, där man väl ska ha gått behandlingsassistent utbildning. Om SD betett sig som en förvuxen tonåring, om ens hälften av jarhongen från dykbloggen fanns kvar, skulle hon antagligen först tyckt det var charmigt, och risken finns att hon därefter försökt terapeuta honom mot hans vilja, en ny entusiastisk behandlingsassistent, nyligen frånskild och ett eget personligt utvecklingsprojekt? Vilket i någon mån också kan vara ett övergrepp.
Som jag ser det kan det finnas andra ingredienser än de som först verkar uppenbara.
Citera
2018-06-02, 21:29
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Med risk för att jag blir djävulens advokat nu. Men SD har inte, enligt svensk lag, misshandlat LW.

Helt rätt. Han var MISSTÄNKT för misshandel. Stor skillnad. Det var inte ens uppe till förhandling ju.
Då kan man inte säga att SD misshandlat L.W.
Citera
2018-06-02, 21:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var en diskussion om det i samband med att Lotta anmälde Martin Jonsson men sedan återtog anmälan om misshandel och ärendet därmed avskrevs. Han slog ihjäl henne kort efteråt.

Det är ett vanligt beteende hos misshandlade kvinnor att dom är rädda för reaktionen hos den misshandlade mannen. Att allt kanske blir värre och därför tar tillbaka anmälan. Vid allmänt åtal är polisen skyldig att utreda ärendet innan det avskrivs. Om jag fattat rätt.

Åklagaren gjorde det med LWs anmälan.
Citera
2018-06-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ber om ursäkt. Tror du hade citerat postaren som frågade var han utbildad sig ja. Skulle svara den du svarat till. Rättar prov samtidigt så är inte så koncentrerad just på fb f n.

Ingen orsak. Jag tycker du lutar åt det håll jag lutar åt även om du kanske gör det lite mer kraftfullt :-)
Citera
2018-06-02, 21:32
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Nej, tror de redan är hörda och jag vill inte hänga ut någon.

Helt förståligt , kanske kan bli mer aktuellt om SD går fri
Citera
2018-06-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Helt förståligt , kanske kan bli mer aktuellt om SD går fri

Inte alls omöjligt
Citera
2018-06-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej han är kanske inte oskyldig men varför anta det motsatta när han bara häktad skäligen misstänkt?
Det var några postare som diskuterade något dubbelmord i trakterna där SD bodde förut. Se det inlägg jag svarade på. Sedan är det andra inlägg om någon som heter Helena Andersson tydligen som han kanske har mördat när han var 18 år! Tycker du inte att det är att gå väl långt med sådana anklagelser också? När han inte ens blivit dömd för LWs mord.

Jag har väl redan kommenterat på det här tidigare? Man häktar inte vem som helst i Sverige. Att han sitter häktad överhuvudtaget är tecken på att polisen har vissa grejer på honom som pekar på att han är GM. Indicier, men dock av sådan karaktär att han blir häktad.

Så att han blir häktad är i mina ögon inte något bagatellartat, slumpmässigt där vilken oskyldigt anklagad sate som helst hamnar. Du resonerar som så att ”bara” för att det är skälig misstankegrad så är han mest sannolikt oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in