2018-06-02, 18:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Till anmälan om trakasserier fanns en omfattande mängd av SMS/MMS som SD bombarderat LW med. Troligtvis en del hot om våld. LW drog tillbaka anmälan pga rädsla att det bara skulle bli värre, men sedan dröjde det inte länge förrän han trappade upp det och LW anmälde misshandel och denna gång drog hon inte tillbaka anmälan. Tror hon blev rädd. Därefter råddes parterna att inte träffa varandra förrän i oktober 2017 då målet pga ord mot ord stod mot varandra. I maj 2018 mördas Lena.

Det bildar ett viss mönster.

Varifrån kommer uppgiften om att SD bombarderat LW med SMS/MMS?

"Troligtvis hot om våld"
Nu kampanjar du väl? Hade det funnits SMS bevis på SDs initiativ med "hot om våld" så skulle knappast åklagaren lagtned det med hänvisning "ord mot ord".
Till anmälan om ofredande fanns väl inget bifogat till någon utredning. Hon ringde kort inpå och tog tillbaka anmälan.

En av kvällstidningarna hade ju en hårt maskerad version av utredningen till misshandeln. Där LW visade SMS / MMS som hon sparat men det framgick väl inte om det de facto var SD som tog initiativ till kontakten eller om han helt enkelt svarade på hennes "bombarderande"?

Det var ju en bekant till LW i tråden som skrev att hon kunde mata iväg tjogvis med SMS nätterna igenom. Och som sagt, fram till dess att SD förhörs (och först då har reda på anmälan?) så verkade hon ju umgås med honom och fota sig med honom etc.

Jag skulle kunna tro att SD kanske svarat otrevligt, kallat henne något fult etc på kontaktförsök från henne.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-02 kl. 18:46.
Citera
2018-06-02, 18:35
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men han ljuger ju genom att påstå att ingen skulle höra ett skrik på 5 minuter om man stod vid ett bullerplank.
Det fungerar ju inte så.

Mängder med människor skulle ha hört detta skrik om det är som det beskrivits här.

Vad är det som är så svårt att fatta i det?

vi vet ju inte hur många påringningar om skrik som kommit in,jag håller med om att det måste höras till viss del även på andra sidan ,eftersom en vägg bara dämpar ljudet på en sida .det är ju inget ljuddämpat rum och ljud färdas åt alla håll ,men det hörs nog tydligast rakt över vägen 50-60 m bort, där det inte finns något i vägen ,en tyst natt
Senast redigerad av zippzon 2018-06-02 kl. 18:44.
Citera
2018-06-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så du tror inte att man kollat upp mobilen vid den aktuella tidpunkten eller hört vittnen i det direkta grannskapet som bekräftat att MGM befunnit sig hemma vid aktuell tidpunkt.

Nej, han har såklart inget alibi. Därför sitter han också häktad.

Som sagt, de punkter jag nämnde har vi nu gått igenom och de stämmer väldigt väl med vad vi faktiskt vet om fallet och är inte trådsanningar.

Den komplexa relationen till BO vet vi också om. Det är också fakta och inga gissningar.

I samband med anmälan om misshandel plockade hon bort honom från sociala medier och skaffade sig säkert hemligt telefonnummer.

Hur kontakten november - 2017 till april 2018 såg ut, vet vi det?
Citera
2018-06-02, 18:43
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Till anmälan om trakasserier fanns en omfattande mängd av SMS/MMS som SD bombarderat LW med. Troligtvis en del hot om våld. LW drog tillbaka anmälan pga rädsla att det bara skulle bli värre, men sedan dröjde det inte länge förrän han trappade upp det och LW anmälde misshandel och denna gång drog hon inte tillbaka anmälan. Tror hon blev rädd. Därefter råddes parterna att inte träffa varandra förrän i oktober 2017 då målet pga ord mot ord stod mot varandra. I maj 2018 mördas Lena.

Åklagaren la väl ner det sista om jag fattat rätt.
Sen får polis eller åklagare inte titta på nåt tidigare "mönster" i en ny anklagelse. Inte iaf när det ej gått till rätten. Vore konstigt isf. Det finns ju säkert två versioner om det. Polis måste ju utreda det ordentligt först isf. Så vad han och Lena haft för sej tidigare har inget med detta att göra. Inte i en domstol eller utredning. Och tur är väl det. Det kan aldrig bli försvårande omständigheter för Stefan.
Citera
2018-06-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
vi vet ju inte hur många påringningar om skrik som kommit in,jag håller med om att det måste höras till viss del även på andra sidan ,eftersom en vägg bara dämpar ljudet på en sida .det är ju inget ljuddämpat rum och lud färdas åt alla håll ,men det hörs nog tydligast rakt över vägen 50-60 m bort, där det inte finns något i vägen ,en tyst natt

Men om tio stycken ringt om skrik vid planket när hon anmäldes försvunnen så är det ju verkligen konstigt att de inte sökt noggrant efter tecken på strid där. Alltså kan man kanske tänka att det inte kommit många samtal alls om att något verkat skett vid planket?
Citera
2018-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag motsätter mig att polisen ofta inte synar andra människor när och om de har en misstänkt. Och jag vill inte att vi ska göra samma sak här på fb. Så jag anser det inte vara skitsnack från min sida att ifrågasätta allt, i synnerhet som att polisen verkligen inte kan ha så mycket på honom som du tror eftersom det inte ens räckte för sannolika skäl i TR.
De räckte inte för sannolika skäl för att all den tekniska bevisningen inte var klar ännu.
Finns pressmeddelande från Örebro tingsrätt på deras hemsida.
Citera
2018-06-02, 18:47
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men om tio stycken ringt om skrik vid planket när hon anmäldes försvunnen så är det ju verkligen konstigt att de inte sökt noggrant efter tecken på strid där. Alltså kan man kanske tänka att det inte kommit många samtal alls om att något verkat skett vid planket?

för att man hör ett skrik så behöver man ju inte eller kan inte tala om varifrån det kommer ,
jag hör ibland ljud på nätterna ifrån öppet fönster (bor mitt i stan) och kan inte säga varifrån ljudet kommer .kanske ungefärlig riktning
Citera
2018-06-02, 18:50
Medlem
Citat:
I samband med anmälan om misshandel plockade hon bort honom från sociala medier och skaffade sig säkert hemligt telefonnummer.

"skaffade sig säkert"?

Vet du att det är hon som tar bort SD och JG från Facebook, det sammanträffar väl först när SD verkar få reda på att en anmälan gjorts.

Det finns ju åtskilliga tillfällen där hon fotograferar vid tillställningar där de är samtidigt men SD redigerar bort henne
Citera
2018-06-02, 18:51
Medlem
Citat:

Det vet vi ingenting om. Det kan ha varit SD och JG som tog bort LW på Facebook. Efter anmälan i januari så träffades LW och SD på geocacheevent. Han publicerade bilder utan henne, hon publicerade bilder med honom.
Citera
2018-06-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Hur bra kunde hon jogga? En månad tidigare, den 13 april, skrev BO ett inlägg på Instagram om att det skadade knäet var ”nästan uträtat”. Hon hade frakturer på båda benen efter en allvarlig skidolycka i vintras. Hon har rehabtränat hela vintern och våren. Jag tror inte hon var ute och löptränare kl 23 en måndagskväll i mörkret med de skadorna, även om hon måste ha gjort framsteg i sin återhämtning den senaste månaden. Eller? Någon som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du har nog missat hennes svåra skidolycka i vintras som gör att hon precis har börjat kunnat använda benen igen. Så jag tror inte hon sprang överhuvudtaget.

Ovanstående två inlägg talar om att LW råkat ut för en skidolycka och fått frakturer
på bägge benen. Efter operationer rehabtränat vintern och våren.

Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Jag läste någonstans i tråden att just vid detta tillfälle hade hon svårt att gå, för att hon fått någon stroke eller liknande! Jag läste det i tråden men vet ej om dessa uppgifter är bekräftade! Därav haltade hon eller liknande! Hon höll på att återhämta sig!

Har definitivt aldrig hört talas om i tråden att LW skulle ha drabbats av en stroke.
Gissar att det är nedanstående inlägg - som är en spekulation, ingen fakta -
som fått dig att ev tro att hon drabbats av en stroke.

Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fått en lätt stroke och börjat må dåligt, vill gå ut för att ta en nypa frisk luft, har svårt att tänka klart men märker att hon är på väg att svimma, försöker ta sig ut till den trafikerade vägen för att påkalla hjälp men faller ihop bakom planket, stroken förvärras och hon dör där?
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-02 kl. 18:55.
Citera
2018-06-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Åklagaren la väl ner det sista om jag fattat rätt.
Sen får polis eller åklagare inte titta på nåt tidigare "mönster" i en ny anklagelse. Inte iaf när det ej gått till rätten. Vore konstigt isf. Det finns ju säkert två versioner om det. Polis måste ju utreda det ordentligt först isf. Så vad han och Lena haft för sej tidigare har inget med detta att göra. Inte i en domstol eller utredning. Och tur är väl det. Det kan aldrig bli försvårande omständigheter för Stefan.

Klart dom får. Dom skall bilda sig en bild över relationens utveckling över tid för att förstå denna händelse som slutar i mord. Det åtal avseende mord på LW skall naturligtvis vila på egna ben och bara handla om den enskilda händelsen.
Citera
2018-06-02, 18:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

LW sågs ju på bilder med SD efter dessa anmälningar. Det verkar snarare vara han som velat avbryta kontakten och slutade publicera bilder där hon fanns med. Hon däremot fortsatte lägga upp bilder om och när de träffades. Känns som att hon ville mer och enligt polisen hade han ju en viss rätt att "tvinga" henne ur bilen. Han ville hon skulle ut och hon vägrade. Vad ska han göra?
Hade det varit så många sms och mms med hot om våld och trakasserier så hade anmälan knappast lagts ner eftersom det är ord mot ord i brist på bevis. SMS och MMSen är bra bevis, om de varit så graverande och inte bara vanliga sms!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in