Citat:
Ursprungligen postat av
Lt.Columbo
Jag känner flera i min nära familj och bekantskapskrets som inte bryr sig om att låsa dörren innan de gått och lagt sig för dan. Varje gång man påpekar "låser du inte dörren?!" rycker de bara lite på axlarna. Detta gäller både i större och mindre städer. Jag tror bara att vissa människor känner sig trygga helt enkelt och ser chansen som ganska liten att något ska hända om de är hemma eller bara sticker iväg en kort stund på nåt litet ärende eller promenad
Det kan ju anses som ett större problem att dela ut nycklar till 5-6 (unga?) personer som behöver kunna komma och gå. Kommer en nyckel bort måste man byta alla låsen. Somliga som jag minns det hade som ideal att inte låsa om sig. Kanske inte ensamma kvinnor, men ändå. Ser man rationellt på saken så sänder det ut vissa signaler som är eller kan vara ganska positiva. Det kan också tala om att det inte finns så värst mycket att stjäla. En frisk och stark tjej som dessutom är präst borde inte vara avsevärt mer skyddad av en låst dörr, när hon är hemma. Sen att låsa på natten eller när man inte är hemma, eller bortrest, är en annan femma.
Alla torde ha sina speciella förutsättningar för om låst dörr är adekvat eller ej.
I storstäder / citymiljöer eller bara bostadshus, eller där terräng och vägar o.a. kanske riskersr inbjuda till tjuveri eller dold entré till ett hus är läget förstås annorlunda. Sen ska det kanske finnas hopp om att komma över lite skrytvaror också.