2018-06-02, 11:14
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ok, det kanske räcker för att polisen ska reagera.
Ingen påbörjad attack i bostaden då.
Då stör jag mig på den olåsta/öppna ytterdörren, fast hon
kanske slarvade ibland ändå.

Jag känner flera i min nära familj och bekantskapskrets som inte bryr sig om att låsa dörren innan de gått och lagt sig för dan. Varje gång man påpekar "låser du inte dörren?!" rycker de bara lite på axlarna. Detta gäller både i större och mindre städer. Jag tror bara att vissa människor känner sig trygga helt enkelt och ser chansen som ganska liten att något ska hända om de är hemma eller bara sticker iväg en kort stund på nåt litet ärende eller promenad
Citera
2018-06-02, 11:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Jag känner flera i min nära familj och bekantskapskrets som inte bryr sig om att låsa dörren innan de gått och lagt sig för dan. Varje gång man påpekar "låser du inte dörren?!" rycker de bara lite på axlarna. Detta gäller både i större och mindre städer. Jag tror bara att vissa människor känner sig trygga helt enkelt och ser chansen som ganska liten att något ska hända om de är hemma eller bara sticker iväg en kort stund på nåt litet ärende eller promenad

Hon kanske tvingades lämna lägenheten under knivhot?
Och allt skedde i tysthet för hon vågade inte skrika?
Bara en fundering....
Citera
2018-06-02, 11:24
Medlem
flixa81s avatar
En alldeles egen fundering och teori
SD och HD ska lappa ihop förhållandet och bestämmer sig för att åka till USA som var planerat sedan innan.
SD har under hela tiden eller till och från haft en affär med LW.
Nu vill LW lägga korten på borden och tänker berätta för HD men då får SD panik och ser ingen annan utväg än stt besöka henne på kvällen och hota henne ordentligt till tystnad
Detta urartar och slutar så tragiskt det kan...
bara mina egna spekulationer om hur de kunde gå så här illa....
Citera
2018-06-02, 11:24
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Bara en fundering....
Känns lite långsökt att han skulle dyka upp med kniv.. Jag tror dådet var helt oplanerat, att det var ett bråk som eskalerade snarare.
Citera
2018-06-02, 11:25
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Känns lite långsökt att han skulle dyka upp med kniv.. Jag tror dådet var helt oplanerat, att det var ett bråk som eskalerade snarare.

Verkar ju ha funnits blod så kniv känns inte orimligt
Citera
2018-06-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Precis så har mina tankegångar oxå gått. Mitt första inlägg här. Jag har följt tråden från allra första början och fallet har verkligen berört mig. Så oerhört tragiskt på alla vis. Så sorgligt att ha fått ´´lära känna´´ Lena på detta viset. Och det får absolut inte sluta som med Mats Alm!!

Jag tror och har trott på SD hela tiden. Men hur är det ens möjligt vid ett mord att inte lämna DNA? Jag har aldrig förstått HUR Mats Alm kunde bli friad (!?!?)

Alm friades från mord eftersom det inte gick att fastställa hur kvinnan hade dött, och ingen gärningsbeskrivning fanns därmed från åklagaren. Kroppen, eller resterna av kroppen, var illa åtgången då någon hade satt eld på liket och diverse vilda djur hade också gjort sitt. Det enda Alm åkte dit för var griftefrid. Hur du kan ha missat detta faktum är en gåta eftersom det skrivits spaltkilometrar i många tidningar, och GW Persson har gjort hela program om händelsen.
Fallet med Lena kommer säkerligen att se annorlunda ut, och det blir mycket spännande att få veta vad NFC kommer fram till.
Citera
2018-06-02, 11:29
Medlem
Citat:

Vi vet ju inte vad hon hade för säkerhetstänk.
Hon kan ju ha tänkt "barnen är hemma så jag behöver inte låsa".
Själv så skulle jag låsa just med tanke på barnen och den sena tidpunkten.
Det blir gissningar igen.
Citera
2018-06-02, 11:31
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Verkar ju ha funnits blod så kniv känns inte orimligt
Fast om han tex använt sina egna nävar kan en blodig näsa räcka känns det som. Eller om han sparkat på henne när hon ligger ner (byxben) och sen tagit på henne efteråt kan blod komma på muddar tex

Förhoppningsvis så har väl polis noterat om han har typiska handskador för misshandel när han var inne första gången
Citera
2018-06-02, 11:32
Medlem
Citat:
Bara en fundering....

Inte omöjligt, men då blir det ett planerat mord,
i alla fall om hon kände personen.
Citera
2018-06-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, kanske.

De kan ha börjat prata utanför och går sen utan att hon tänker på att dörren står olåst?

Nej, dörren stod på glänt och tecken på att hon inte gått av fri vilja.
Citera
2018-06-02, 11:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det kan ju anses som ett större problem att dela ut nycklar till 5-6 (unga?) personer som behöver kunna komma och gå. Kommer en nyckel bort måste man byta alla låsen. Somliga som jag minns det hade som ideal att inte låsa om sig. Kanske inte ensamma kvinnor, men ändå. Ser man rationellt på saken så sänder det ut vissa signaler som är eller kan vara ganska positiva. Det kan också tala om att det inte finns så värst mycket att stjäla. En frisk och stark tjej som dessutom är präst borde inte vara avsevärt mer skyddad av en låst dörr, när hon är hemma. Sen att låsa på natten eller när man inte är hemma, eller bortrest, är en annan femma.

Alla torde ha sina speciella förutsättningar för om låst dörr är adekvat eller ej.

I storstäder / citymiljöer eller bara bostadshus, eller där terräng och vägar o.a. kanske riskersr inbjuda till tjuveri eller dold entré till ett hus är läget förstås annorlunda. Sen ska det kanske finnas hopp om att komma över lite skrytvaror också.
Citera
2018-06-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej, dörren stod på glänt och tecken på att hon inte gått av fri vilja.

Är du helt säker på att dörren stod på glänt?
Var kommer uppgiften ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in