2018-06-02, 10:20
Medlem
Sarahconnor12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

En sammanställning av Honan6. Vet inte om det finns en mer uppdaterad version.
Tack!
Lite jobbigt att läsa över flera tusen sidor.

Ska läsa sammanställningen sen.
Citera
2018-06-02, 10:21
Medlem
Vet att det är svårt att få fram riktiga fakta i ett så här tidigt skeende och när det är sekretess ärende... men finns det något som tror (vet) sig veta att det stämmer att polsisen funnit blodiga kläder både i bil och bostad hos den idag misstänkte häktade mannen.
Om ja säger om det vore så då bör han ju ligga brunt till, är väl väldigt ovanligt att man har detta hos sig, och särkilt under dessa omständigheter, i samband med att hans (vän) varit försvunnen och sedan hittad död ....
Citera
2018-06-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det räcker med att inte vara där på morgonen när grabben fyller år, något som säkert avviker från hennes normala beteende + ofärdiga paket, bilnycklar, husnycklar, väska/plånbok kvar hemma. Bilen på parkeringen, ingen lapp, svarar inte i mobilen. Grabben skulle till skolan. Som du ser är det ganska många avvikelser som bådar illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Födelsedagande sonen i sängen?

Lapp till sonen om att hon gått en kort sväng?

Riktiga skorna ist f tofflorna.

Mobil och pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Att hon inte kom tillbaka?
Lämnade halvinslagna paket framme
Alltså inget planerat möte med någon
Så länge kroppen inte hittades kunde de inte sätta rubriceringen dråp/mord utan endast människorov

Ok, det kanske räcker för att polisen ska reagera.
Ingen påbörjad attack i bostaden då.
Då stör jag mig på den olåsta/öppna ytterdörren, fast hon
kanske slarvade ibland ändå.
Citera
2018-06-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Man får hoppas att vi inte får en ny Mats Alm historia här. Skyldig men ändå friad.

Precis så har mina tankegångar oxå gått. Mitt första inlägg här. Jag har följt tråden från allra första början och fallet har verkligen berört mig. Så oerhört tragiskt på alla vis. Så sorgligt att ha fått ´´lära känna´´ Lena på detta viset. Och det får absolut inte sluta som med Mats Alm!!

Jag tror och har trott på SD hela tiden. Men hur är det ens möjligt vid ett mord att inte lämna DNA? Jag har aldrig förstått HUR Mats Alm kunde bli friad (!?!?)
Citera
2018-06-02, 10:33
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Vet att det är svårt att få fram riktiga fakta i ett så här tidigt skeende och när det är sekretess ärende... men finns det något som tror (vet) sig veta att det stämmer att polsisen funnit blodiga kläder både i bil och bostad hos den idag misstänkte häktade mannen.
Om ja säger om det vore så då bör han ju ligga brunt till, är väl väldigt ovanligt att man har detta hos sig, och särkilt under dessa omständigheter, i samband med att hans (vän) varit försvunnen och sedan hittad död ....

Det undrar jag också!

Om ryktet stämmer så kanske det är tvättade kläder med blodfläckar som inte helt försvunnit som de hittat? SD hade tänkt dumpa kläderna på väg till Arlanda, men inte fått ett bra tillfälle och ställe då HD var med i bilen (och han bedyrar för henne liksom i förhören med polisen att han inte har med detta att göra)?

Går det att säkra DNA på tvättade kläder? Någon som vet?
Citera
2018-06-02, 10:43
Medlem
Snor-Johans avatar
En avgörande punkt är tiden mellan brottet (icke fastslagen tid väl? ) och plomberingen (? ) av SDs bostad. Vid första förhöret kanske? Tid som gett GM möjlighet att städa undan bevis och geocatchning-trixa spår som isf, lär ställa till det för utredarna.
Någon har nog koll på tidsschemat bättre än mig.?
PS, en stilla undran om SD måhända följt ubåts-madsens fall och lärt sig en del både om att hålla käften men framförallt att tänka efter innan.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-02 kl. 10:48.
Citera
2018-06-02, 10:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det undrar jag också!

Om ryktet stämmer så kanske det är tvättade kläder med blodfläckar som inte helt försvunnit som de hittat? SD hade tänkt dumpa kläderna på väg till Arlanda, men inte fått ett bra tillfälle och ställe då HD var med i bilen (och han bedyrar för henne liksom i förhören med polisen att han inte har med detta att göra)?

Går det att säkra DNA på tvättade kläder? Någon som vet?
Om kläderna har tvättats med moderna tvättmedel har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle kunna gå att säkra någon form av DNA-spår.
Citera
2018-06-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jag hänvisade till Ida-fallet i Trollhättan. Det var första gången jag verkligen följde en FB-tråd. Det hände verkligen grejer i den tråden. Och flashbackarna som la ner sin själ och hjärta i utredningen ledde polisen till avgörande bevis som fällde GM.

Jag får fortfarande hög puls när jag tänker tillbaka på den em när en medlem la upp bilder på brända saker i skogen.vi andra satt o stirrade o zoomade in smådetaljer,till slut kom vi fram till vad bilderna verkligen innehöll.
Helt otroligt att medlemmar tillsammans på hemska FB kunde hjälpa polisen med bevis.
Tänker nu att de kanske finns nån Örebroare som vill ta sig en promenad runt stället där L.W mobil återfanns.ta gärna några bilder på skumma saker ni ser isf.
Det mest omöjliga kan hända igen dvs några FB medlemmar stirrar o zoomar in detaljer denna vackra solskensdag.
Citera
2018-06-02, 10:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Man får hoppas att vi inte får en ny Mats Alm historia här. Skyldig men ändå friad.
Ja, den risken finns ju alltid. Man får också se upp så att det inte blir det rakt motsatta här, dvs. en upprepning av Kaj Linna-historien. I det fallet undanhöll åklagaren material som visade att en utlandsresa var planerad sedan tidigare, och lyckades därigenom ge ett falskt intryck av att Linna skulle ha "flytt landet" efter ett rånmord som hade begåtts i trakten. Sedan byggde man på det här med en påhittad sk. indiciekedja, och lyckades därigenom få Linna oskyldigt dömd till livstid för mord.
Citera
2018-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m036
Jag får fortfarande hög puls när jag tänker tillbaka på den em när en medlem la upp bilder på brända saker i skogen.vi andra satt o stirrade o zoomade in smådetaljer,till slut kom vi fram till vad bilderna verkligen innehöll.
Helt otroligt att medlemmar tillsammans på hemska FB kunde hjälpa polisen med bevis.
Tänker nu att de kanske finns nån Örebroare som vill ta sig en promenad runt stället där L.W mobil återfanns.ta gärna några bilder på skumma saker ni ser isf.
Det mest omöjliga kan hända igen dvs några FB medlemmar stirrar o zoomar in detaljer denna vackra solskensdag.
Ja, det borde någon göra ta med kameran och kolla fyndplatsen.
Citera
2018-06-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, det borde någon göra ta med kameran och kolla fyndplatsen.

Ja precis ta en sväng på nån 100m radie runt fyndplatsen,
Tyvärr missade ju polisen hennes kropp trots att hon återfanns så nära sitt hem.
Om någon orkar ta sig en lite längre promenad så finns det nog flera medlemmar som gärna stirrar på bilder som läggs upp.
Citera
2018-06-02, 11:11
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
När och varför ”vallas” ibland brottsmisstänkta på brottsplatsen? Är det efter att de har erkänt i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in