2018-06-01, 18:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Mordutredningen i Helenafallet har fått ett bakslag.
Det går inte dna-testa blodspåret på försvunna Helena Anderssons sko som hittades i närheten av föräldrahemmet.
– Provet ansågs förbrukat redan 1993 då SKL testade biten, säger Susanne Karlsson, pressansvarig på NFC.

Vad fan är nu detta? Pinsamt är bara förnamnet när det gäller den här polisutredningen. Jag lider verkligen med familjen Andersson! Cold Case MÅSTE ta över den här utredningen snarast möjligt!

https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/06/01/vi-far-acceptera-detta

Det är en ren skandal, detta! Det finns knappt ord...

Dock:

"Nya tester
Polisen har dock förhoppning om vidare tester av de skor som hittades 1992. Skorna finns hos polisen i Skaraborg och kan nu komma att skickas till NFC.

– Vi har möjligt att titta på dem igen. Dagens teknik skiljer sig betydligt från det som fanns på den tiden. Men vi vill inte ge några falska förhoppningar, säger Susanne Karlsson."

Kan man våga hoppas en aning ändå? Touch DNA? Annat? Alla stenar måste vändas på! Och. klarar inte NFC det själva: fråga kollegor! Såå dåligt!
Senast redigerad av Prinzezzan 2018-06-01 kl. 18:44.
Citera
2018-06-01, 18:36
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
TS
Jo, det vet jag, skrev ett inlägg lite högre upp också som du nog inte såg. Vet du någon mer av de som är intressanta? Och hästintresse?
Ursäkta att jag tröskar det här igen men man vet aldrig, rätt som det är kanske någon kommer med ny information.
Citera
2018-06-01, 18:38
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, jag känner bara till att TS hade hund.

Helena hade åtminstone ett par tjejkompisar som hade häst/red. KM:s dåvarande flickvän hade väl häst? Sedan var det en tjejkompis som bodde söder om Mariestad också, om jag fått rätt uppgift.
Tack! Tänkte mer på manliga hästintresserade. Gärna med båt och hund också.
BW hade väl båt vad jag minns. Men resten?
Citera
2018-06-01, 18:39
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Mordutredningen i Helenafallet har fått ett bakslag.
Det går inte dna-testa blodspåret på försvunna Helena Anderssons sko som hittades i närheten av föräldrahemmet.
– Provet ansågs förbrukat redan 1993 då SKL testade biten, säger Susanne Karlsson, pressansvarig på NFC.

Vad fan är nu detta? Pinsamt är bara förnamnet när det gäller den här polisutredningen. Jag lider verkligen med familjen Andersson! Cold Case MÅSTE ta över den här utredningen snarast möjligt!

https://mariestadstidningen.se/mariestad/2018/06/01/vi-far-acceptera-detta
Kan bara instämma. Totalt fiasko, de får ställa sig i skamvrån med dumstrut nu. Och lämna ifrån sig utredningen på studs. Herregud, vad de måste känna sig dumma.
Citera
2018-06-01, 18:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Tack! Tänkte mer på manliga hästintresserade. Gärna med båt och hund också.
BW hade väl båt vad jag minns. Men resten?

Jag känner tyvärr inte till några hästintresserade killar runt Helena. Någon annan som vet?
Citera
2018-06-01, 19:15
Medlem
Citat:
Jag känner tyvärr inte till några hästintresserade killar runt Helena. Någon annan som vet?

Man kan ju undra hur du vet så mycket om detta mysterium ? Privata PM i massor 🤔
Och sedan har du försvarat samma man ( P) i minst 10 år !!! Det gör man inte om man inte har eller haft en väldigt nära kontakt med denne person. Något är lite märkligt faktiskt 🤔
Citera
2018-06-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, detta finns i tråden.

BW kände Helena genom Ulrika, som jag förstått det. Han ska ha varit på en fest i Radbyn under kvällen och åkt ner till Stadt (med SP?) så han var där en stund före stängning. Där, har han sagt, pratade han med med Helena innan hon skulle gå hem. Hon var glad, nykter, har han sagt i media, och han fick "till och med" en kram. Om jag inte minns fel, så bodde han efter bron (från centrum sett) till vänster. (Rätta mig om jag kommer ihåg fel.)

Det var tydligen relativt nyligen han lade ut en profilbild med pilotglasögon, åtminstone på FB.

Han bodde alltså i området där Helena sågs sist och han talade med henne utanför stadt innan hon påbörjade sin promenad hemåt som även var hans väg hem mot bron.

Hans alibi verkar vara tungt eftersom utredarna inte lade något fokus på honom.
Jämförelsevis med PR som inte ens befann sej på plats......
Tillhör alibit vänkretsen kring Helena och U?
Är allt en slump.
Senast redigerad av exsist 2018-06-01 kl. 19:26.
Citera
2018-06-01, 19:45
Medlem
Grandpas avatar
Om ni läser...
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
... så hittar ni lite om det ni eftersöker om segelturer m.m.
Citera
2018-06-01, 20:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Han bodde alltså i området där Helena sågs sist och han talade med henne utanför stadt innan hon påbörjade sin promenad hemåt som även var hans väg hem mot bron.

Hans alibi verkar vara tungt eftersom utredarna inte lade något fokus på honom.
Jämförelsevis med PR som inte ens befann sej på plats......
Tillhör alibit vänkretsen kring Helena och U?
Är allt en slump.

Han ska (enligt tråden) ha bott där någonstans, ja.

BW ska ha förhörts av utredarna. Tydligen var han inte tillräckligt intressant för polisen, då han inte nämndes i radioserien (PW och MÖ borde väl ha fått den infon av polisen, och inte utgått ifrån detta själva?) Jag tycker också att det är lite märkligt att han, som själv sa sig vara den sista som såg Helena och som pratade med henne, inte togs upp i programmet. Om inte annat kan han ju ha sett något intressant, som jag tror du har skrivit förut.

Jag vet inte vem vittnet är, och därför kan jag inte svara på i fall hon fanns runt Helenas eller Ulrikas vänkrets eller inte.
Citera
2018-06-01, 20:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Man kan ju undra hur du vet så mycket om detta mysterium ? Privata PM i massor 🤔
Och sedan har du försvarat samma man ( P) i minst 10 år !!! Det gör man inte om man inte har eller haft en väldigt nära kontakt med denne person. Något är lite märkligt faktiskt 🤔

Som jag har berättat ett antal gånger förut, så har jag efter många års skrivande i denna tråd fått många kontakter (och, ja, många privata PM). Vissa kontakter har varit tillfälliga och/eller då-och-då-kontakter, andra har varat längre och varit mer djupa och frekventa.

För "minst 10 år" sedan hade jag inte en aning om vem PR var, inte ens hans namn. Detta kan du se om du läser tråden från början.
Citera
2018-06-01, 21:18
Medlem
Efter GWs medverkan hos nyhetsmorgon är det kanske dags att nysta i PU och BWs vänskapsrelation innan/under- och efter HAs försvinnande på nytt.

Tror dock fortfarande stenhårt på KM som MGM.
Citera
2018-06-01, 21:58
Medlem
Tror GW har helrätt i två saker. Helena kände gm väldigt väl samt att dådet inte var planerat i förväg. Sen vetefan om han är rätt på det.

Gärningsmannaprofil: Tror gm har ”två ansikten” och är en mästare i att dupera. Som person är han relativt självupptagen. Han har ett stort kontrollbehov. Just detta kontrollbegär tog överhand och gm flippade ur för ett ögonblick. Det blev Helenas öde. Jag tror inte det var ett våldtäktsförsök.

Efteråt kom det kyliga, kalkylerande tankesättet fram. Han var väl medveten om att han måste visa sig på stan. Kroppen hämtades med bil på natten. Transport till den slutliga förvaringsplatsen skedde antagligen natten mellan sön-mån.

GM är med största sannolikhet omnämnd i tråden och finns med i polisens utredning. För att ha möjlighet att hitta kvarlevorna efter kroppen, måste polisen förstå hur gm tänker. Han är utstuderad och har väl tänkt igenom dumpningsplatsen. Den är vald med omsorg. Förmodligen befarar gm att han kan röja sig om han lämnar in ett anonymt tips om var kvarlevorna finns. Därför tiger han. Den han älskar mest av alla på denna planet är trots allt sig själv..!
Senast redigerad av Propparn 2018-06-01 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in