2018-05-05, 14:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kan man hitta egna jobb om man är med i ett bemanningsbolag.? Alltså jobb som inte är förmedlade via dom..?

Många bolag ägnar sig åt att både förmedla jobb och erbjuda bemanning (i syfte att kringgå LAS). Om du inte är intresserad av "låtsasanställning" kan du alltså enbart söka de jobben där bemanningsföretagen endast står för rekryteringen.
Citera
2018-05-05, 14:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hur är det med Academic Work i dessa dagar? Har aldrig haft någon kontakt med dem men anar att de har fått bättre status sedan den tiden de hade dåligt rykte (?)

En vän tar inom kort examen och blev erbjuden en kvalificerad tjänst som riskanalytiker på en storbank, lönen var 26 tkr. Hon tackade nej direkt. Ligger AW betydligt under marknadsmässiga löner generellt eller varierar det från tjänst till tjänst?
Citera
2018-05-05, 14:41
Medlem
Performiq - har inte själva koll på vad som står i deras kontrakt och försöker ställa krav utöver kontrakten
Citera
2018-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag sökte ett extrajobb hos dem på en söndag, de ringde upp en måndag och var väldigt på. Jag tackade dock nej till att komma på intervju och pratade in på deras telefonsvarare om att jag längre inte var intresserad. Rekryterare ringde upp, lovade högre timlön och gröna skogar. Hon övertalade mig att komma på ett förutsättningslöst möte. Jag har redan ett jobb så ville inte ta en hel dag ledigt o förlora en dagslön på det. Hon gick med på att träffas på eftermiddagen (så jag bara behövde ta några timmars ledighet och förlora X antal hundralappar) efter att jag slutat mitt jobb. Jag skulle träffa henne och myndigheten som de verkade desperat söka folk för. De skulle berätta om allt de kunde erbjuda mig och typ toppa mitt nuvarande jobb. Var fortfarande bara ett deltidsuppdrag men tänkte att det kanske kan vara intressant o en bra framtida referens och lite roligt att ha jobbat åt en myndighet.

Dagen efter skickade rekryteraren en fråga till mig angående min erfarenhet av vissa arbetsuppgifter. Skrev tillbaka att jag inte hade så mycket erfarenhet av det (något som stod på min ansökan). Hon skrev tillbaka att det inte var något problem men att jag inte skulle behöva stressa till mötet imorgon...oki, dagen efter var det dags för möte, har inte hört någonting från perido så när jag avsluta dagens arbetspass så ringer jag till rekryteraren och säger att jag är på väg nu och frågar efter adressen till myndigheten (ska vara i globen) , då säger kvinnan lite surt "men har du inte fått mitt sms, jag skrev ju att du inte behövde skynda dig" alltså hon hade avbokat intervjun, för hon ville ha svar från myndigheten om jag var intressant. Men kunde hon inte skrivit då istället? Hon tyckte jag skulle ta ledigt en annan dag nästa vecka, sa att jag inte har någon lust att ta ledigt en dag till bara för en intervju (det är mina pengar som går åt och inte alltid så lätt att få ledigt bara sådär). Då sa hon att jag kan komma in på ett "snack" med henne på peridos kontor i slussen, nu lät det mer som om hon skulle göra mig en tjänst, alltså ett helt annat ljud i källaren. Jag skulle ju få träffa myndigheterna och få höra "vilken fantastisk möjlighet" detta var.

Kändes riktigt oseriöst, sa att visst jag kommer, men struntade i att åka dit. Hon skickade lite desperata sms o frågade vart jag var. Kanske inte så moget beteende från min sida men tröttnade på företagare som inte ens lyckas hålla vad de lovar på sina första samtal. Bemanningsföretag lever mycket på desperata sökande, hade jag varit arbetslös och mer desperat hade jag dansat efter deras pipa, skönt o slippa det nu. Verkar dock som de har lite svårt att få fram intressanta kandidater om de måste jaga mig och ljuga för mig för att få mig att komma. Skulle undvika Perido i framtiden, även när jag är klar med min framtida mer efterfrågade utbildning.

Skulle egentligen helst se att bemanningsföretag förbjöds men hoppas att fler slutar dansa efter deras pipa och lögner.

Håller fullt och fast med dej om att de borde förbjudas.
Citera
2018-06-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kan man hitta egna jobb om man är med i ett bemanningsbolag.? Alltså jobb som inte är förmedlade via dom..?

Lycka till med att finna ett arbete som ej går genom ett bemanningsbolag . Sökte tre olika svetsarbeten men när det kom till kritan så var det samma tjänst genom tre olika bolag . Det tredje bolaget blev lite förvånade när jag kunde beskriva företaget jag skulle på intervju hos. Fick förklara att jag varit på samma ställe genom två andra bolag tidigare samma vecka . Att tänka på , fackliga avtal är ej lagstadgade utan enbart en riktlinje för anslutna företag att gå efter . Därför kan olika uthyrningsbolag fightas om samma tjänster ,och buda under konkurrenterna för att ta hem uppdraget hos kunden . M.A.O förklädd lönedumpning kör dom med .

Vad gör facket för att komma till rätta med problemet ?
Senast redigerad av Lelle789 2018-06-01 kl. 18:26. Anledning: Missad lite text
Citera
2018-06-11, 22:00
Medlem
Är bemanningsföretag bästa väg till att hitta jobb så här sent för sommaren? Kom tillbaka till Sverige för två veckor sen så de flesta har redan sommarpersonal troligen. Skulle ha skicka ansökningar i förväg menmen
Citera
2018-06-18, 17:46
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Är bemanningsföretag bästa väg till att hitta jobb så här sent för sommaren? Kom tillbaka till Sverige för två veckor sen så de flesta har redan sommarpersonal troligen. Skulle ha skicka ansökningar i förväg menmen

Åk tillbaka igen då
Citera
2018-09-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur är det med Academic Work i dessa dagar? Har aldrig haft någon kontakt med dem men anar att de har fått bättre status sedan den tiden de hade dåligt rykte (?)

En vän tar inom kort examen och blev erbjuden en kvalificerad tjänst som riskanalytiker på en storbank, lönen var 26 tkr. Hon tackade nej direkt. Ligger AW betydligt under marknadsmässiga löner generellt eller varierar det från tjänst till tjänst?

Academic work betalar sämst i branschen, de har ingen aningen om hur kvalificerade tjänster ska lönesättas
Citera
2018-09-22, 16:28
Medlem
Ett bolag som också är rena skiten är Placera personal.
Saknar kompetens.
25 åriga brudar som inte har en susning.
Hela bemanningsbranschen är ett jävla träsk av oseriösa företag.
Förbjud skiten !
Citera
2018-09-22, 19:17
Medlem
Juristchefens avatar
Bemanningsföretag ägs av avskum, drivs av slödder och deras fast anställda är drägg.
Det enda dom kan är att pissa på och förnedra arbetssökande.

Inkompetens de luxe!
Citera
2018-09-23, 10:07
Medlem
Rekryteringskonsulter är den nya tidens telefonförsäljare.

25-åriga pojkar och flickor med fil kand från någon liten högskola någonstans

Min arbetsplats har 0% värde av bemanningsbolagen. De tillför ingen kunskap eller nytta.
Citera
2018-11-13, 14:14
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Arena: Falska och ljuger en rätt upp i ansiktet. Återkopplar ej. Dåliga löner.

ManPower: Trevliga, aktiva.

Proffice: Sämsta alla kategorier.

Academic Resource: Seriösa.

Academic Work: Omogna bortskämda unga rekryterare som leker professionella. Opålitliga.

You got some good points there Meo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in