Citat:
Ursprungligen postat av
urgt
Tjo,
Ska eventuellt starta enskild firma för att utföra ett uppdrag åt en kund, och känner mig totalt borta angående hur lön (pengar till mig, alltså) fungerar.
Tror jag skulle bli klokare på det om jag fattade varför saker fungerar som de gör. Varför kan jag inte bara få pengarna direkt i fickan och skatta för mina intäkter? Vad skulle skatteverket förlora på det?
Jag är ingen skattesmittare och vill göra rätt för mig. Fattar inte poängen med den schizofrena upplägget att man ska hålla på och tjäna pengar åt företaget och sen föra över dom till sig själv bara (och fattar inte ens hur det fungerar riktigt).
Någon som kan göra mig klokare? Jag är en total fackidiot. Har ingen aning om vad t.ex. "schablon" innebär, och beskrivningarna jag hittar använder en massa andra termer som jag inte förstår...
Med ett företsg kan du dra av för de kostnader du har och kan därmed minska vinsten vilket i sin tur innebär att du bara skattar för det du faktiskt tjänar efter alla kostnader.
Du behöver heller inte betala moms på varor du köper in som företagare. Däremot måste du betala när du säljer varor eller tjänster.
När du tar ut lön från en enskild firma måste du betala arbetsgivaravgifter eller egenavgifter vilket är cirka 30 % på lönen och sedan plus vanlig skatt på lönen vilket du drar av i enlighet med skattetabellerna på skatteverkets hemsida.
Om du bara ska utföra ett uppdrag känns det dock överdrivet att starta en firma.
Ta det svart istället om det går.