2018-05-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Läs fort, artikel låses snart
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/den-gripne-mannens-advokat-han-kommer-med-all-sannolikhet-att-haktas-under-fredagen

Varför blir han häktad om han nekar och det inte finns tekniska bevis enligt advokaten
Citera
2018-05-31, 18:49
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/den-gripne-mannens-advokat-han-kommer-med-all-sannolikhet-att-haktas-under-fredagen

För sent.

Jaha, nyss sa ju advokaten att klienten skulle frisläppas.
Citera
2018-05-31, 18:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

"Den gripne mannens advokat: "Han kommer med all sannolikhet att häktas under fredagen" "

" Är du förvånad över åklagarens beslut så här långt?
– Ja. Utifrån den information jag har efter de tre förhör jag har varit med på."

Så varför tror han att SD kommer att häktas
om han anser att det inte finns någonting emot honom?
Citera
2018-05-31, 18:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Uttalandet tyder på att SD saknar alibi. Kanske inte så konstigt med tanke på tidpunkten för försvinnandet men om alibi funnits så hade advokaten säkert nämnt det.

Huvudmisstänkt är förstås SD. Dock inte otänkbart att han är oskyldig. Förhoppningsvis kommer det fram tillräckligt med bevis för att fälla någon. Såvida det inte var en olycka men det är högst osannolikt.

Om han har ett alibi som är styrkt så hade han inte kunnat vara skäligen misstänkt för just mord, vilket han redan är. I det fallet hade han ju varit avförd från dessa brottsmisstankar redan.
Citera
2018-05-31, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Den gripne mannens advokat: "Han kommer med all sannolikhet att häktas under fredagen" "

– Ja. Utifrån den information jag har efter de tre förhör jag har varit med på."

Jag hann inte med att läsa reportaget innan det låstes, så SD:s advokat säger
att han sannolikt kommer att häktas under morgondagen. Igår var han
övertygad om att han skulle släppas fri.
Citera
2018-05-31, 19:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Åklagaren vill tydligen inte visa korten, om hon har några, förrän i morgon:
Citat:
– Vi förväntar oss att åklagaren då lägger korten på bordet så att tingsrätten kan fatta sitt beslut, säger advokaten syrligt.

– Tingsrätten ska ju kunna visa sannolika skäl för att han ska kunna häktas och det kan ju inte vara hans berättelse - eftersom han förnekar det, säger Ingvar Backman.

Ingvar Backman har själv inte haft någon kontakt med åklagare Åsa Hiding som leder utredningen. Istället har han fått uppgifterna från polisen.

Är du förvånad över åklagarens beslut så här långt?

– Ja. Utifrån den information jag har efter de tre förhör jag har varit med på.

Om man lyssnar på dig låter det inte som om det finns någon teknisk bevisning i fallet?

– Nej, jag har i alla fall inte sett någon. Och inte min klient heller, säger Ingvar Backman.
Citera
2018-05-31, 19:01
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Varför blir han häktad om han nekar och det inte finns tekniska bevis enligt advokaten
Det kan räcka med att åklagaren väntar in analysresultat och att hon har en trovärdig gärningsbeskrivning. Då kan han utredningshäktas skäligen misstänkt i en vecka.
Hans utlandsresa förbättrar nog inte direkt hans chanser att släppas i morgon?
Eller möjligen lördag om åklagaren väntar till en minut i 12 med att lämna häktningsframställan.
Citera
2018-05-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Han verkar lite hans snurrig hans försvarsadvokat.
Citera
2018-05-31, 19:02
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Han inser väl att det blir minst en veckas utredningshäktning. Brukar bli det även om det bara finns indicier.

Ska bli intressant och se misstankegraden på häktningen. Sker häktningsförhandling imorgon?
Citera
2018-05-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det kan räcka med att åklagaren väntar in analysresultat och att hon har en trovärdig gärningsbeskrivning. Då kan han utredningshäktas skäligen misstänkt i en vecka.
Hans utlandsresa förbättrar nog inte direkt hans chanser att släppas i morgon?
Eller möjligen lördag om åklagaren väntar till en minut i 12 med att lämna häktningsframställan.
Nej, inte väntar hon till helgen inte då blir det jouråklagare och jourdomstol.
Det blir häktningsförhandling imorgon i Örebro tingsrätt.
Citera
2018-05-31, 19:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han inser väl att det blir minst en veckas utredningshäktning. Brukar bli det även om det bara finns indicier.

Ska bli intressant och se misstankegraden på häktningen. Sker häktningsförhandling imorgon?
Japp, kl 12 går tiden ut.
Citera
2018-05-31, 19:04
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han verkar lite hans snurrig hans försvarsadvokat.

Nja han kan ha fått veta att polisen inväntar provsvar eller liknande och därför kommer åklagaren be om en så kallad utredningshäktning. Bara ett exempel på varför advokaten kan ha svängt i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in