2018-05-31, 17:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det borde vara försvårande att han inte larmar efteråt utan lämnar henne att dö och dessutom i flera dagar. Om avsikten inte var att döda...

Absolut, vi diskuterade principerna, inte detta fall.

I och med att han (den som gjort det), inte larmar, flyr rättvisan, och sedan nekar (om den häktade är GM) så är det ju klippt att åberopa somliga förmildrande omständigheter. Då är det ju inte självförsvar eller olycka eller tragisk utgång av förlorad besinning etc. Om han inte hävdar att han aldrig varit i USA tidigare och hade längtat dit länge och sett fram emot det väldigt mycket.... Nä, det håller inte.

Jag bryr mig inte så mycket men det kanske går försöka insistera på något som förmildrar — det verkar ju inte så ”genomtänkt”, om man säger så.

Det är väl om han ansett sig och sin familj hotad till livet eller ngt.

Det är väl en sak mellan honom och tingsrätten.
Citera
2018-05-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Köper inte helt GW:s förklring till att de inte har något vitalt på honom.
När SD tas in till förhör första gången på onsdagen om jag inte minns fel så har de inte hittat kroppen, de har inte undersökt bilen mm. I det läget har jag full förståelse för att inte kan hålla SD kvar. Precis som i Arbogafallet. SD släpps, polisen buggar telefonen och de har span på honom. De vet exakt var han parkerar sin bil på Arlanda. Under tiden löper utredning på och bilen hämtas, LW hittas och så fort SD kommer hem hämtas han till förhör då polisen hittat saker som nu prövas på NFC. SD grillas nu hårt och det är en kamp mot klockan att få fram mer som håller för en häktning. Om ni frågar mig så är det rätt gubbe som sitter och han begärs häktad i morgon. Men även jag kan ha fel

Tycker att du argumenterar mot dig själv en aning; du köper inte Leffes uppfattning att de inte har nåt direkt vitalt/graverande på SD men samtidigt anser du att det nu är en kamp mot klockan för att kunna få fram bevisning som håller för en häktning.🤔
Citera
2018-05-31, 17:53
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/
Det blir en häktningsframställan imorgon och häktningsförhandling enligt en uppdaterad artikel i expressen.
Hoppas att han blir häktad också av tingsrätten imorgon.
Citera
2018-05-31, 18:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/
Det blir en häktningsframställan imorgon och häktningsförhandling enligt en uppdaterad artikel i expressen.
Hoppas att han blir häktad också av tingsrätten imorgon.
Det är begäran om häktning eller frisläppande, finns ju inga andra alternativ.

Ska bli intressant att se utfallet.
Citera
2018-05-31, 18:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
jag håller nog med dig att det mesta pekar på SD ,men blir lite orolig när GW säger på det viset !

Sedan ska man ha i åtanke att GW faktiskt ganska ofta har haft fel i sina teorier
Citera
2018-05-31, 18:13
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är begäran om häktning eller frisläppande, finns ju inga andra alternativ.

Ska bli intressant att se utfallet.

Polisen har preciserat gärningspåståendet i dag, säger han.

Kan det vara att det är dråp SD begärs häktad för ? Detta skulle då förklara varför han är skälig misstänkt för mord!

Uttalandet av advokaten pekar mot att SD kommer häktas för Dråp, vilket senare kommer ändras vid omhäktning en månad framåt!

Häktad kommer han bli. Tingsrätt kräver inte alls mycket för en häktning inte i detta fallet!
Som jag sa innan och säger igen! Det landar nog på dråp som han blir häktad för i och med uttalandet av advokaten! Men jag kan såklart ha fel!

Men det skulle sätta dit pusselbiten om den skäliga misstankesgraden!

Återstår att se imorgon då!
Citera
2018-05-31, 18:30
Medlem
LeonVances avatar
Det där med som GW säger att det tyder på en relation mellan offer och mördare eftersom kroppen gömts undan, det tycker jag inte stämmer, jag kan dra upp en handfull (om inte fler) fall där random personer mördar någon och sedan på olika sätt gömmer kroppen.
Citera
2018-05-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Polisen har preciserat gärningspåståendet i dag, säger han.

Kan det vara att det är dråp SD begärs häktad för ? Detta skulle då förklara varför han är skälig misstänkt för mord!

Uttalandet av advokaten pekar mot att SD kommer häktas för Dråp, vilket senare kommer ändras vid omhäktning en månad framåt!

Häktad kommer han bli. Tingsrätt kräver inte alls mycket för en häktning inte i detta fallet!
Som jag sa innan och säger igen! Det landar nog på dråp som han blir häktad för i och med uttalandet av advokaten! Men jag kan såklart ha fel!

Men det skulle sätta dit pusselbiten om den skäliga misstankesgraden!

Återstår att se imorgon då!
Ja, det återstår att se imorgon.
Kanske åklagaren ändrar det till sannolika skäl också imorgon och han blir häktad på sannolika skäl av tingsrätten.
Citera
2018-05-31, 18:34
Medlem
Enl advokat finns det ingen teknisk bevisning ÄN
Citera
2018-05-31, 18:42
Medlem
Läs fort, artikel låses snart
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/den-gripne-mannens-advokat-han-kommer-med-all-sannolikhet-att-haktas-under-fredagen
Citera
2018-05-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobodiddi
Enl advokat finns det ingen teknisk bevisning ÄN
Okej, det borde det finnas om det är han som är gärningsmannen.
Kanske vill försvararen så tvivel.
Tråkigt att åklagaren inte blev intervjuad i nerikes allehanda.
Citera
2018-05-31, 18:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, det borde det finnas om det är han som är gärningsmannen.
Kanske vill försvararen så tvivel.
Tråkigt att åklagaren inte blev intervjuad i nerikes allehanda.
Hon skulle bara svara som hon gjort hittills så vi får ge oss till tåls.
Försvararen ger sin syn på läget, tänk om han har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in