2018-05-31, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte att det går (är juridiskt möjligt) att inför häktning blanda olika misstankegrader kopplat till olika brott, att åkl kan gardera sig på så sätt.

Finns inget. Men kanske är ändå uppgiften i sig sann. Och om den är det så är det ju faktiskt ganska sjukt.
Säga vad man vill.

Efter misstänkt människorov är det väl bara Mord som varit aktuellt.
Citera
2018-05-31, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, så har jag också fattat det. Och SD är då skäligen misstänkt för mord. Tror då inte att man samtidigt kan få det till att det föreligger sannolika skäl för dråp.
Citera
2018-05-31, 01:48
Medlem
googlans avatar
Citat:
Tror inte att det går (är juridiskt möjligt) att inför häktning blanda olika misstankegrader kopplat till olika brott, att åkl kan gardera sig på så sätt.

Jo det ska nog inte vara några problem. Åklagaren kan ju lägga fram så att han ska häktas för "Skäligen misstänkt för mord, alternativt Sannolika skäl misstänkt för dråp! Ifall nu inte det finns så stark bevisning, vilket jag tror finns och han då isåfall häktas på Sannolika skäl för mord!

Men jag har för mig om jag inte minns fel att det är fullt möjligt att åklagaren lägger fram som jag sa innan. Och då får tingsrätten ta ställning till om det ska häktas för "Skäligen misstänkt för mord alt Sannolika skäl misstänkt för dråp"

Hur som helst så borde man fokusera som jag sa innan på att försöka hitta uppgifter som kan peka på att detta är ett planerat mord och inte något dråp som skett i stundens hetta.

Men polisen är smarta i och med att de hade misstanken om "Människorov" så bör det peka på att han planerat detta, i vart fall hastigt!

Har det skett i "Stundens hetta" som många pekat på tidigare så kan det vara dråp detta skulle kunna landa i. Vi får se vad han blir häktad för! I utredningssyfte skulle det bästa vara "skäligen misstänkt för mord" även om misstankes graden skulle vara skäligen, för då får de använda en del resurser som man vid ev dråp ej skulle få tillgång till om jag inte har fel!
Citera
2018-05-31, 01:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Finns inget. Men kanske är ändå uppgiften i sig sann. Och om den är det så är det ju faktiskt ganska sjukt.
Säga vad man vill.

Ja. Att hon ev haft flera förhållanden som kanske inte var särskilt djupa är väl inget märkligt. Man må väl träffa någon något flertal gånger innan man vet om det är värt att bygga något vidare på det. Självklart har inte en pastor någon större plikt än andra att ta första bästa friare. Men vissa är nog lämpligast att välja bort från början.
Men nu är det väl heller i och för sig klart hur relationen med SD var beskaffad. Men har det funnits två anmälningar från henne så finns ju indikation om att den varit destruktiv. Och precis som man beträffande missbrukare ibland talar om närstående som medberoende så kan det ju finnas likartade mekanismer i ett destruktivt förhållande.
Citera
2018-05-31, 01:53
Medlem
googlans avatar
Citat:

Absolut. Men jag tänker eftersom att han skäligen är misstänkt för mord vilket förefaller för mig konstigt då de bör ha bra bevisning, kan det landa i att han häktas för dråp som senare kan ändras såklart! Det beror helt och hållet på hur bevisläget ser ut!

Jag bara spekulerar man ska inte låsa fast sig vid en enda sak och därav kom denna tanken upp. Främst för att han anhållits som skäligen. Jag hoppas såklart det hamnar på sannolika skäl graden. Då går den sista pusselbiten för mig ihop!

Ja vi får se på fredag eller ev imorgon !

Hoppas han får livstid!
Senast redigerad av googlan 2018-05-31 kl. 01:55.
Citera
2018-05-31, 01:57
Medlem
Citat:
Ja, så har jag också fattat det. Och SD är då skäligen misstänkt för mord. Tror då inte att man samtidigt kan få det till att det föreligger sannolika skäl för dråp.

Dråp har aldrig funnits på kartan. Det är Mord som gäller och polisen + Grova Brott gruppen har aldrig tvekat om det. Dom verkar säker på sin sak.
Citera
2018-05-31, 02:03
Medlem
googlans avatar
Citat:
Dråp har aldrig funnits på kartan. Det är Mord som gäller och polisen + Grova Brott gruppen har aldrig tvekat om det. Dom verkar säker på sin sak.

Nej det stämmer ! Men det kan hamna på kartan än är det inte klart !

Det ligger en stor FU som väntar nu och under den resan kan mycket hända! Kan framkomma uppgifter som gör att detta hamnar på dråp! Klart de utgår från mord eftersom de då får tillgång till resurser som tex, Grova brott och såklart att mycket pekar mot mord hållet. Om man hade inlett fu ang dråp så hade åkl ej fått tillgång till dessa resurser!

Det som stör mig och får mig att spekulera såhär är att han anhållits på Skäligen vilket är konstigt då jag nästan är säker på att bevisläget är extremt bra! Ni kan kolla mina tidigare inlägg så får ni se hur jag resonerar!
Citera
2018-05-31, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Absolut. Men jag tänker eftersom att han skäligen är misstänkt för mord vilket förefaller för mig konstigt då de bör ha bra bevisning, kan det landa i att han häktas för dråp som senare kan ändras såklart! Det beror helt och hållet på hur bevisläget ser ut!

Jag bara spekulerar man ska inte låsa fast sig vid en enda sak och därav kom denna tanken upp. Främst för att han anhållits som skäligen. Jag hoppas såklart det hamnar på sannolika skäl graden. Då går den sista pusselbiten för mig ihop!

Ja vi får se på fredag eller ev imorgon !

Hoppas han får livstid!

Jag tror bevisläget är starkt men dom vill naturligtvis inte släppa mer information än nödvändigt. Nu vet dom att lite mer behövs för sannolikt så det kommer att levereras.
Citera
2018-05-31, 02:16
Medlem
Citat:
Nej det stämmer ! Men det kan hamna på kartan än är det inte klart !

Det ligger en stor FU som väntar nu och under den resan kan mycket hända! Kan framkomma uppgifter som gör att detta hamnar på dråp! Klart de utgår från mord eftersom de då får tillgång till resurser som tex, Grova brott och såklart att mycket pekar mot mord hållet. Om man hade inlett fu ang dråp så hade åkl ej fått tillgång till dessa resurser!

Det som stör mig och får mig att spekulera såhär är att han anhållits på Skäligen vilket är konstigt då jag nästan är säker på att bevisläget är extremt bra! Ni kan kolla mina tidigare inlägg så får ni se hur jag resonerar!

Dom vill inte släppa mer info än vad som precis krävs för häktning. Nu vet dom att det krävs mer för sannolika då levererar dom det.

Han blir garanterat häktad på fredag. Vi är ense.
Citera
2018-05-31, 02:17
Medlem
googlans avatar
Citat:
Jag tror bevisläget är starkt men dom vill naturligtvis inte släppa mer information än nödvändigt. Nu vet dom att lite mer behövs för sannolikt så det kommer att levereras.

Jag är också nästan säker på att bevisläget är otroligt starkt och att det går snabbt nu fram till förhandling eftersom de har nog ganska klart om hur allt gått till etc.

Men det som inte går ihop med det resonemanget är att han anhålls på skäligen! Det är nog inte så att de inte vill släppa mer info, utan det skulle då vara så att HD ev kanske är inblandad på något sätt som de inte har fått klart för sig! Det skulle ge en anledning till "Skäligen graden"!

Annars föreligger det för mig konstigt! Om de nu vilket jag tror har så stark bevisning så att de skulle gå att anhålla på "Sannolika skäl" så ser jag ingen anledning av åkl att ändå anhålla på skäligen det är konstigt!

Antigen så är det som folk pekat på tidigare här, det har skett i stundens hetta och åkl inte styrkt att det ej utom allt rimligt tvivel handlar om mord då blir det skäligen graden.

Det är nog den pusselbiten som passar bäst just nu! Om du kollar i tråden så är det ingen av oss som lyckats komma fram till om detta är planerat mord! Har det skett i stundens hetta och ingen planering ligger bakom detta så blir det dråp! Så är det nog. Åkl är lite försiktig men använder mord rubr för att få tillgång till bra resurser under Fu och kanske till en början häktas han för dråp då, som senare om bevisläget ang om det var planerat eller ej ändras till mord.

För att det ända sättet att ta reda på detta är ju genom SD och vad han säger. Eftersom han är dum och inte familjär med polisens metoder så kommer han trampa i fällan igen. Det räcker med att han säger att "jag började få tankar om att ta död på henne dagen innan jag gjorde det" så blir det mord.

Skulle han säga "Vi hamnade ute och vi började gräla och sedan så fick jag blackout och när jag vaknade till liv igen så låg hon där död"! Då är det inte mord!
Citera
2018-05-31, 02:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag är också nästan säker på att bevisläget är otroligt starkt och att det går snabbt nu fram till förhandling eftersom de har nog ganska klart om hur allt gått till etc.

Men det som inte går ihop med det resonemanget är att han anhålls på skäligen! Det är nog inte så att de inte vill släppa mer info, utan det skulle då vara så att HD ev kanske är inblandad på något sätt som de inte har fått klart för sig! Det skulle ge en anledning till "Skäligen graden"!

Annars föreligger det för mig konstigt! Om de nu vilket jag tror har så stark bevisning så att de skulle gå att anhålla på "Sannolika skäl" så ser jag ingen anledning av åkl att ändå anhålla på skäligen det är konstigt!

Antigen så är det som folk pekat på tidigare här, det har skett i stundens hetta och åkl inte styrkt att det ej utom allt rimligt tvivel handlar om mord då blir det skäligen graden.

Det är nog den pusselbiten som passar bäst just nu! Om du kollar i tråden så är det ingen av oss som lyckats komma fram till om detta är planerat mord! Har det skett i stundens hetta och ingen planering ligger bakom detta så blir det dråp! Så är det nog. Åkl är lite försiktig men använder mord rubr för att få tillgång till bra resurser under Fu och kanske till en början häktas han för dråp då, som senare om bevisläget ang om det var planerat eller ej ändras till mord.

För att det ända sättet att ta reda på detta är ju genom SD och vad han säger. Eftersom han är dum och inte familjär med polisens metoder så kommer han trampa i fällan igen. Det räcker med att han säger att "jag började få tankar om att ta död på henne dagen innan jag gjorde det" så blir det mord.

Skulle han säga "Vi hamnade ute och vi började gräla och sedan så fick jag blackout och när jag vaknade till liv igen så låg hon där död"! Då är det inte mord!
Nej vad GM säger är inte enda sättet att få veta vad som hände, mord eller dråp. Här måste man ha stöd i teknisk bevisning. T ex kan mordvapnet eller tillvägagångssättet bli avgörande. Eller telefontrafik som avslöjar uppsåtet. Eller vittnen som gjort avgörande iakttagelser.
Citera
2018-05-31, 02:48
Medlem
Är inte riktigt med på att det är så säkert att SD blir häktad. Om han alldeles självklart nu är GM så borde han väl inte ha blivit släppt första gången till att börja med. Och uppenbarligen så har han ju återkommit till Sverige så det blir kanske lite svårt att pga detta hävda flyktfara.
Risken för recidiv torde vara låg.
Och dessutom, som flera ggr påtalats, sitter han nu anhållen på den lägre misst-graden. Menar alltså att det kanske nog kan bli svårt för TR att finna tillräckliga skäl för häktning när allt kommer omkring.
Har ingen egen uppfattning om SD:s skuld/inblandning i detta. Någon direkt otrolig GM är han ju inte iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in