Citat:
Det är svårt att assimilera stora grupper särskilt om de hamnar i etniska enklaver. Det var just därför jag frågade vilket mål AfS har (assimilering eller ett multietniskt Sverige) och vilken strategi de har för att uppnå sitt mål.
Även med den återvandringspolitik som AfS förespråkar kommer det nämligen att finnas stora grupper invandrare i Sverige som antingen måste integreras eller assimileras.
Även med den återvandringspolitik som AfS förespråkar kommer det nämligen att finnas stora grupper invandrare i Sverige som antingen måste integreras eller assimileras.
Oavsett så är det ju extremt svårt att tvångsassimilera folk. Kasselstrand har sagt att det är invandrarens personliga ansvar att assimilera sig, annars får invandraren lämna landet. Med AfS politik kommer de som blir kvar och inte anses assimilerade lämna frivilligt, eller bli en väldigt isolerad grupp som i stort sett står utanför samhället.
De bidragsberoende lär inte stanna kvar särskilt länge med den politiken. De kriminella lär utvisas eller interneras.
Ett annat problem är problematiska barn till annars skötsamma invandrare. Där antar jag att det måste till ett system där hela familjen får konsekvenser om deras barn begår kriminella handlingar. Har för mig att Danmark har varit inne på det.
Citat:
Det är bara rasister som anser att etnicitet sitter i generna. Språk och beteende är mycket viktigare för etniciteten än ytliga egenskaper som hudfärg.
I det här håller jag inte helt med dig. Det du pratar om här är snarare nationalitet och kultur, inte etnicitet. Det blir liksom fel att prata om etniska Amerikaner eller etniska Brasilianare (om man inte snackar om Indianerna då), däremot kan man prata om Brasiliansk och Amerikansk nationalitet och kultur. Det finns en skillnad och det har inget med rasism att göra.
Jag tror det är väldigt få som inte kan acceptera att assimilerade invandrare kan bli en del av en svensk kulturell gemenskap, däremot blir de inte etniska svenskar för det. Det tar i bästa fall någon generation eller två, om de får barn med svenskar. Jag själv har rötter i Baltikum, så jag är inte 100 % etnisk svensk. Det är fakta och jag skulle inte bli kränkt av att inte bli kallad 100 % etnisk svensk. Däremot är jag väl i stort sett helt kulturellt svensk, det enda från Baltikum som överlevt är en maträtt på julbordet i stort sett.