Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-30, 21:25
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är svårt att assimilera stora grupper särskilt om de hamnar i etniska enklaver. Det var just därför jag frågade vilket mål AfS har (assimilering eller ett multietniskt Sverige) och vilken strategi de har för att uppnå sitt mål.

Även med den återvandringspolitik som AfS förespråkar kommer det nämligen att finnas stora grupper invandrare i Sverige som antingen måste integreras eller assimileras.

Oavsett så är det ju extremt svårt att tvångsassimilera folk. Kasselstrand har sagt att det är invandrarens personliga ansvar att assimilera sig, annars får invandraren lämna landet. Med AfS politik kommer de som blir kvar och inte anses assimilerade lämna frivilligt, eller bli en väldigt isolerad grupp som i stort sett står utanför samhället.
De bidragsberoende lär inte stanna kvar särskilt länge med den politiken. De kriminella lär utvisas eller interneras.

Ett annat problem är problematiska barn till annars skötsamma invandrare. Där antar jag att det måste till ett system där hela familjen får konsekvenser om deras barn begår kriminella handlingar. Har för mig att Danmark har varit inne på det.

Citat:
Det är bara rasister som anser att etnicitet sitter i generna. Språk och beteende är mycket viktigare för etniciteten än ytliga egenskaper som hudfärg.

I det här håller jag inte helt med dig. Det du pratar om här är snarare nationalitet och kultur, inte etnicitet. Det blir liksom fel att prata om etniska Amerikaner eller etniska Brasilianare (om man inte snackar om Indianerna då), däremot kan man prata om Brasiliansk och Amerikansk nationalitet och kultur. Det finns en skillnad och det har inget med rasism att göra.
Jag tror det är väldigt få som inte kan acceptera att assimilerade invandrare kan bli en del av en svensk kulturell gemenskap, däremot blir de inte etniska svenskar för det. Det tar i bästa fall någon generation eller två, om de får barn med svenskar. Jag själv har rötter i Baltikum, så jag är inte 100 % etnisk svensk. Det är fakta och jag skulle inte bli kränkt av att inte bli kallad 100 % etnisk svensk. Däremot är jag väl i stort sett helt kulturellt svensk, det enda från Baltikum som överlevt är en maträtt på julbordet i stort sett.
Citera
2018-05-30, 21:32
Medlem
Någon som sett denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=OkjEn68Y2I0&feature=youtu.be

Det här är ju helt MAGISKT - Sprid med vinden så kommer vi nog kunna konvertera ett par tusen till över en natt för dessa politiker är inget mindre än de hjältar som Sverige behöver i grevens tid!
Citera
2018-05-30, 21:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Oavsett så är det ju extremt svårt att tvångsassimilera folk. Kasselstrand har sagt att det är invandrarens personliga ansvar att assimilera sig, annars får invandraren lämna landet. Med AfS politik kommer de som blir kvar och inte anses assimilerade lämna frivilligt, eller bli en väldigt isolerad grupp som i stort sett står utanför samhället. De bidragsberoende lär inte stanna kvar särskilt länge med den politiken. De kriminella lär utvisas eller interneras.

Om Kasselstrand sagt det så besvarar det ju min första fråga. AfS vill ha assimiliering, inte integration. Precis som SD.

Sedan återstår frågan vilken strategi de har för att uppnå det målet.

Citat:
Ett annat problem är problematiska barn till annars skötsamma invandrare. Där antar jag att det måste till ett system där hela familjen får konsekvenser om deras barn begår kriminella handlingar. Har för mig att Danmark har varit inne på det.

Jag har svårt att tro att kollektiv bestraffning av anhöriga diskuterats i Danmark, i vart fall av seriösa debattörer.

Citat:
I det här håller jag inte helt med dig. Det du pratar om här är snarare nationalitet och kultur, inte etnicitet. Det blir liksom fel att prata om etniska Amerikaner eller etniska Brasilianare (om man inte snackar om Indianerna då), däremot kan man prata om Brasiliansk och Amerikansk nationalitet och kultur. Det finns en skillnad och det har inget med rasism att göra. Jag tror det är väldigt få som inte kan acceptera att assimilerade invandrare kan bli en del av en svensk kulturell gemenskap, däremot blir de inte etniska svenskar för det. Det tar i bästa fall någon generation eller två, om de får barn med svenskar. Jag själv har rötter i Baltikum, så jag är inte 100 % etnisk svensk. Det är fakta och jag skulle inte bli kränkt av att inte bli kallad 100 % etnisk svensk. Däremot är jag väl i stort sett helt kulturellt svensk, det enda från Baltikum som överlevt är en maträtt på julbordet i stort sett.

Se vad jag skrev om etnicitet tidigare i tråden. Herodotos, som införde begreppet, menade att etniciteten har fyra komponenter: ursprung, språk, religion och seder och bruk. Idag spelar språk och seder en större roll och ursprung och religion en mindre roll än på Herodotos tid.

Så jag - som själv är etnisk svensk - skulle nog kalla dig för etnisk svensk om du talar felfri svenska och beter dig som en svensk, även om du har rötter i Baltikum. Vilket är en annan definition av etnicitet: att accepteras som svensk av andra svenskar.
Citera
2018-05-30, 21:54
Bannlyst
Citat:
Om Kasselstrand sagt det så besvarar det ju min första fråga. AfS vill ha assimiliering, inte integration. Precis som SD.

Sedan återstår frågan vilken strategi de har för att uppnå det målet.

Jag har svårt att tro att kollektiv bestraffning av anhöriga diskuterats i Danmark, i vart fall av seriösa debattörer.

Se vad jag skrev om etnicitet tidigare i tråden. Herodotos, som införde begreppet, menade att etniciteten har fyra komponenter: ursprung, språk, religion och seder och bruk. Idag spelar språk och seder en större roll och ursprung och religion en mindre roll än på Herodotos tid.

Så jag - som själv är etnisk svensk - skulle nog kalla dig för etnisk svensk om du talar felfri svenska och beter dig som en svensk, även om du har rötter i Baltikum. Vilket är en annan definition av etnicitet: att accepteras som svensk av andra svenskar.

Till skillnad från bör det nog vara.
Citera
2018-05-30, 21:57
Medlem
Citat:
Tvärtom går det bra att assimilera även utomeuropeiska invandrare. Det är bara rasister som anser att etnicitet sitter i generna. Språk och beteende är mycket viktigare för etniciteten än ytliga egenskaper som hudfärg.

Detta är direkt fel. Etnicitet är genetiskt ursprung, språk och kultur sammanblandat. Tar man bort ursprung blir det bara en cirkeldefinition.

Oavsett vad så är det detta jag menar i min första inlägg. Antingen bemöter du det i sak, eller så skriver du inte. Att svara med omdefinierade begrepp med betydelser som jag aldrig avsett håller inte. Jag är för övrigt inte intresserad av att diskutera allmänna definitioner, så om du inte har något annat att komma med så är det ingen idé att du svarar.

Citat:
Det är svårt att assimilera stora grupper särskilt om de hamnar i etniska enklaver. Det var just därför jag frågade vilket mål AfS har (assimilering eller ett multietniskt Sverige) och vilken strategi de har för att uppnå sitt mål.

Även med den återvandringspolitik som AfS förespråkar kommer det nämligen att finnas stora grupper invandrare i Sverige som antingen måste integreras eller assimileras.

Det är inte bara svårt, det finns inget som överhuvudtaget ger stöd för att det går att assimilera stora etniskt avlägsna grupper. Tvärtom tyder allt på att det inte går.

AFS förslag att få så många som möjligt av de som saknar förmågan att anpassa sig till Sverige att återvandra är helt rätt och jag stödjer det helhjärtat, så länge man ser till att det utförs så humant och kontrollerat som möjligt. Det är det enda långsiktigt hållbara förslaget för att återupprätta ett fungerande och sammanhållet samhälle med stabilitet och fred.
Citera
2018-05-30, 21:57
Bannlyst
Citat:
Tvärtom går det bra att assimilera även utomeuropeiska invandrare. Det är bara rasister som anser att etnicitet sitter i generna. Språk och beteende är mycket viktigare för etniciteten än ytliga egenskaper som hudfärg.

Menar du på allvar att en blond fröken från Kalmar kan anses vara kurd om hon flyttar till Irak och börjar babbla på något arabiskt språk?

Eller tycker kanske araberna att det inte sitter i språket?
Citera
2018-05-30, 22:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är bara rasister som anser att etnicitet sitter i generna.
Är du på riktigt?
Citera
2018-05-30, 22:04
Medlem
Citat:

Svaret är återigen varken eller. Det finns andra lösningar och en av dem är massåtervandring.

Citat:

Man får ta en sak i taget men målsättningen är ju såklart att det inte ska finnas några större grupper av starkt främmande människor i Sverige överhuvudtaget.
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-30 kl. 22:18.
Citera
2018-05-30, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Till skillnad från bör det nog vara.

Nej, SD vill också ha assimilering. De kallar det för öppen svenskhet.
Citera
2018-05-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag håller med. Notera också att jag aldrig kontrasignalerat antimuslimska budskap i allmänhet. Jag har inget emot att man är emot böneutrop, att man vill stänga moskéer, eller att man anser att islam inte har i Sverige att göra. Såna saker är ju självklarheter för ett nationalistiskt parti. Problemet uppstår när förklaringen "islam" tar över hjärnan helt. När man, som Ahl, påstår att svenskheten sitter i att "inte vara muslim", eller att våldtäkter beror på koranen. För när man går så långt så har liberalismen/counterjihadismen gjort så att ens syn på verkligheten är skev. Och alla ideologier eller tankeströmningar som gör att man antar en verklighetsuppfattning som är felaktig är farlig, eftersom nyckeln för att kunna lösa problem är att förstå vad problemet verkligen är.

Så nationalistisk islamkritik - bara kör på. När det övergår till counterjihadism/liberalism/magiskt tänkande - stopp!

Så var det dags igen. Du har visst utsett dig till spåkvinna med förmåga att tillskriva mig diverse åsikter jag inte har. För att reda ut dina senaste lögner:

1. Jag har ALDRIG sagt att svenskhet enbart beror på om man är muslim eller ej. Det är däremot oförenligt att vara en del av den svenska kulturella gemenskapen och vara muslim enligt min mening. Du har däremot tidigare kämpat för åsikten att Islam är helt ofarligt, men nu helt plötsligt har du bytt åsikt. Nu är visst Islam ändå ett problem. Din "logik" är kanske utslag av det du kallar "magiskt tänkande"?

2. I Koranen finns det uppenbart kvinnofientligt idégods, liksom annan propaganda och indoktrinering påverkar påverkar såklart även detta. Är det allt? Nej, så klart finns det fler saker än Koranen som påverkar, men återigen - torgmötet handlade om Islam och dess negativa inverkan på svenska samhället.

3. Islam är bara en del av globalismen, jag och AfS kan hålla flera bollar i luften - just nu var Islam aktuellt av flera skäl. Ingen har fått Islam på hjärnan, men aktuella frågor måste lyftas och diskuteras.
Citera
2018-05-30, 22:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Hudfärgen utgör en väldigt liten del av de genetiska skillnaderna mellan folkgrupper. Vilket är ganska enkelt att visa genom att ta andelen fenotypiska markörer av det totala genetiska avståndet. Det mesta avser egenskaper och beteende. Sånt man måste fatta när man talar om ”integration och assimilation”.

Hudfärg är en av få egenskaper som är under stark differentiell selektion och därför skiljer sig systematiskt mellan människor från olika breddgrader. De flesta av de genetiska skillnader du hittar mellan olika människor är selektivt neutrala eller nästan neutrala och inte alls lika systematiskt fördelade mellan olika populationer.

Det finns inte heller något stöd för skillnader i beteenden mellan olika mänskliga populationer som skulle vara genetiskt bestämda. Växer du upp i Sverige och tillägnar dig svenska värderingar beter du dig som en svensk oavsett ditt ursprung.

Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
AfS har åtminstone lagt fram repatriering som lösning. Och det finns ingen annan lösning. Ingen fredlig i alla fall. SDs dillande om ”integration och assimilation” är givetvis fullständigt verklighetsfrånvänt.

Problemet är som jag påpekade i ett tidigare inlägg att även om AfS genomför den återvandringspolitik som de propagerar för så kommer det att finnas hundratusentals invandrare som inte frivilligt återvandrar och inte heller kan utvisas enligt de kriterier som AfS satt upp i sitt partiprogram.

Det är därför viktigt att klara ut hur AfS tänkt hantera dessa: genom att främja assimilering eller integration (inte samma sak).
Senast redigerad av Regulus 2018-05-30 kl. 22:17.
Citera
2018-05-30, 22:13
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:

Det var tydligen vräkning det handlade om, och det var något som också skedde i Danmark. Fick för mig att det även fanns förslag för utvisningar, men jag kan minnas fel som sagt. (FB) Högsta Domstolen i Danmark dömer familjer till avhysning pga barns kriminalitet.

Citat:

Jag förstår vad du säger. Men det det jag menar är att det viktiga inte borde vara att ses som etnisk svensk. Har en vän från Iran, och jag kan se honom som en del av en svensk kulturell gemenskap utan att han behöver vara etnisk svensk för det. Han ser sig inte själv som etnisk svensk ens, även om han ser sig själv som till stor del svensk från ett kulturellt perspektiv. Man kan hålla på att diskutera detta fram och tillbaka hur länge som helst. Men då hamnar vi bara i diskussioner om ords betydelser som liknar det vänstern håller på med. De allra flesta är nog överens om vad som menas med att vara Svensk. Att det sedan kommer finnas några fall där kanske inte alla är överens (som den där adopterade Robinson-deltagaren) är bara en skitsak i det stora sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in