2018-05-30, 11:17
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Du tänker på en random inbrottstjuv. Med tanke på allt som skrivits i tråden och om allt som
kommit fram om LW och den anhållne, så tycker jag att det lutar mer åt att gärningen är utförd
av någon som hade/hade haft personlig kontakt med Lena. Därmed givetvis inte än 100% säkert
att det är den anhållne som ligger bakom mordet. Tiden får utvisa.
Enligt de fakta som kommit fram talar det för att BO kände GP. Anledningen jag tog upp det var på anmodan från någon här som ville ha ett alternativ till alla rykten om tillvägagångssätt. En av de stora frågorna är ju, varför Lena gick ut o lämnade dörr olåst? Då man inte har mer än skäligen på misstänkt GM efter två veckor börjar "molnen hopa sig" Jag utgår från att "Herr Löpare" med kollegor har kollat upp om det förekommit stölder/händelser där gärningsperson gått in genom olåsta dörrar (kan ha misstagits som "borttappat" och därför inte gjorts nå´n anmälan)
Fyndplatsen av telefon skulle kunna styrka "tjuvteorin" han inser att telefonen nu saknar värde, tvärtom spåras den till honom varför han "droppar" den...Jag är säker på att GP hittas, om man däremot får vederbörande fälld överlämnar jag till "Pontus Löpare". SKL borde väl ha fått fram svar!?
Citera
2018-05-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Är det någon mer än jag som reflekterar över hur otroligt lite som framkommit i tråden om hur HD är som person?
Beror det på att hon blivit så kuvad av SD att hon blivit förpassad till att vara rekvisita/statist i hans enmanshow? hon skulle inte vara den första som fått den rollen isf i en relation med en gränslös person..
Eller beror bristen på personbeskrivningar på hur fokus i tråden har varit kombinerat med att det finns mycket mindre information om henne som är allmänt tillgänglig?
Jag känner att jag inte avskrivit hennes delaktighet i fallet på ett eller annat sätt. Har svårt att tro att hon inte visste nånting när de reste. Sen skulle hennes roll i det hela kunna vara allt ifrån skyddande av brottsling till att vara ensam förövare skyddadav SD.
Det vore intressant att höra vad de som träffat henne kan berätta om henne som person.
Ger på arbetet ett kompetent intryck, trevlig. Finns inget i hennes sätt att vara på arbetet som tyder att hon skulle vara inblandad i ett mord, men vad som har försiggått mordkvällen och därefter är ju ytterst oklart.
Citera
2018-05-30, 11:29
Medlem
Browndawgs avatar
Nu har ju polisen fått en preliminär dödsorsak. Men dom berättar inte resultatet av obduktionen ännu så klart.

Det går framåt! Hoppas man kan ändra till sannolika skäl snart, annars blir det problem att hålla honom häktad.
Citera
2018-05-30, 11:30
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Ny artikel i expressen idag med en suddig bild på den misstänkte.
Citera
Medlem
Jag kan bekräfta att HD visste om affären mellan SD och LW.
Återstår att se hur inblandad hon är... jag tar inte för omöjligt att hon hjälpt till på ena eller andra sättet.
Om hon inte varit direkt inblandad i dådet så tror jag hon åtminstone varit med och "städat upp".
Det sista är bara en teori, men det väger tungt att hon följde med på resan när LW var försvunnen och SD varit på förhör.
Sedan måste jag säga att JG har visat prov på otroligt dåligt omdöme Om han nu skjutsat, lånat ut sin bil till SD.
Han var väl insatt i misshandels anmälan och bröt med LW i samband med det. Han måste väl ha börjat undra och inte blint ställt upp för SD i alla lägen.
Citera
Medlem
Honan6s avatar
Hoppas verkligen polisen synade SD ordentligt första gången han togs in. Jag tänker på eventuella uppkomna skador som rivmärken t ex.
Citera
2018-05-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobberman65
Om du menar själva begravningsakten så stämmer det säkert med en månad.

Begravningsväsendet är ett särskilt och detaljerat område i samhället med flera institutioner inblandade. Folkbokföringen/Skatteverket är inblandade i de slutliga besluten om själva gravsättningen, då en individ verkligen avslutas som existerande. Begravningslagen ändras lite nu och då, men för de fall där polismyndigheten och rättsmedicin är inblandade, så tar det säkert längre tid för att få tillstånd till gravsättning.

Vad jag uttryckte oro för var mest det här med att LW:s anhöriga berövats sin möjlighet till normal sorgeprocess då de sedvanliga rutinerna frångåtts. Även om LW kvarlevor hittades redan inom ett par veckor, så är nivån på alla skriverier så omfattande att sorgen knappast kan sörjas.
Citera
2018-05-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nu har ju polisen fått en preliminär dödsorsak. Men dom berättar inte resultatet av obduktionen ännu så klart.

Det går framåt! Hoppas man kan ändra till sannolika skäl snart, annars blir det problem att hålla honom häktad.
Kanske åklagaren ändrar till sannolika skäl efter dagens förhör med den misstänkte som ska hållas kl 13.00 och vad obduktionsresultatet är och teknisk bevisning.
Citera
2018-05-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag håller med dig, blir bara så trött på folk som gnäller över att han lägger ut bilder. Ju mer normalt livet kan vara för honom desto bättre.

Precis, när man befinner sig som ungdom i sådan här sits antar jag att man helst i början av allt vill slippa allas oro och ansvaret av att behöva förklara för var och en att man ”står på benen”. Genom att lägga upp en bild då och då, lugnar det ju ned vännerna inkl. bekanta.
Citera
2018-05-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag kan bekräfta att HD visste om affären mellan SD och LW.
Återstår att se hur inblandad hon är... jag tar inte för omöjligt att hon hjälpt till på ena eller andra sättet.
Om hon inte varit direkt inblandad i dådet så tror jag hon åtminstone varit med och "städat upp".
Det sista är bara en teori, men det väger tungt att hon följde med på resan när LW var försvunnen och SD varit på förhör.
Sedan måste jag säga att JG har visat prov på otroligt dåligt omdöme Om han nu skjutsat, lånat ut sin bil till SD.
Han var väl insatt i misshandels anmälan och bröt med LW i samband med det. Han måste väl ha börjat undra och inte blint ställt upp för SD i alla lägen.

Instämmer. Jag har själv varit tillsammans med en psykopat, narcissist, mytoman u name it (tyvärr) och trots att jag uppfattas och uppfattar mig själv som tämligen smart och klok så är jag också naiv och idealist - vilket många fortfarande är. Om man då umgås med en person som man alltid uppfattat som schyst, trovärdig, kanske avundas och vill vara en del av (för att få fördelar möjligen) så är det lätt att bli duperad av samma människor. De har känslospröt för vad som funkar på var och en, och hittar knappar att trycka på som man häpnas över att de ens tar till öht men som tyvärr psykologiskt funkar motsägelsefullt mot hjärnans övertygelse.
De bränner broar överallt förr el senare, de kan sällan hålla kvar relationer livslänge, de avfärdar allt motstånd med att alla andra har fel, de är charmiga trevliga intelligenta och har oftast sådan svada och kastar sig med "allmänbildade sanningar" så folk blir imponerade. Träffar man en sådan person sällan så stannar det oftast där och den bilden kvarstår, umgås man intensivt så brukar man i regel börja ifrågasätta dem men om andra fortfarande "glatt" umgås med dem så kan man tvivla på sig själv.

Mina kompisar och föräldrar t o m trodde inte på mig i början när jag berättade vissa saker som min f d hade gjort. Just för att han var så trevlig bla bla. De såg mig som en bitter, grälsjuk, gnällig käring. Att jag "är ju som jag är"..det räcker ganska långt för att börja ifrågasätta sig själv, tro att man tänker och gör fel, precis det som psykopaten är ute efter.
Min brorsa och syrra trodde dock på mig och framförallt min bror - och min fd hade inte ett gott öga till honom. För han dolde inte sitt förakt, det gjorde syrran.

Jag är verkligen intresserad av vad som döljer sig bakom alla turer, beslut och lögner. Jag beklagar lika mycket det som hänt och varför - och om det är SD som GM så beklagar jag också det faktum att alla i närheten lyckats bli duperade. Om de blivit det.
Citera
2018-05-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Ny artikel i expressen idag med en suddig bild på den misstänkte.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/35b79242-7862-44d5-8865-2222b34e38a5.jpg
Citera
2018-05-30, 12:07
Medlem
Finns han på fb tro
Senast redigerad av busteqsun 2018-05-30 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in