2017-08-16, 11:20
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Visst är det omständligt. Skatteverket kan inte veta vilka byten du har gjort, men du är skyldig att deklarera det. Om det sker på en börs så har de ingen insyn i vad som sker där, men den dagen du flyttar in en stor summa till ett svenskt bankkonto kan det bli problem. De frågar var pengarna kommer från, du säger att det är bitcoin. Ok, skicka in underlag. Varför visar underlaget bara att du har köpt 1 bitcoin, men du har sålt 2, var kommer din extra bitcoin från? Har du fuskat med att inte deklarera vilka affärer du har gjort?

(FB) Ni som har sålt stora summor och skattat för det - är det så här man gör?

I see.

Men jag antar att det är enklast att hålla sig till en handelssida i så fall. Deklarerar man kanske inte all information ang. byten ingå. Utan som du skrev om när skatteverket kanske ber om mer information: "Ok, skicka in underlag.". Då är det väl bara att redovisa sina byten och möjliga transaktioner etc. Man har ju dem på papper där liksom.
Citera
2017-08-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
I see.

Men jag antar att det är enklast att hålla sig till en handelssida i så fall. Deklarerar man kanske inte all information ang. byten ingå. Utan som du skrev om när skatteverket kanske ber om mer information: "Ok, skicka in underlag.". Då är det väl bara att redovisa sina byten och möjliga transaktioner etc. Man har ju dem på papper där liksom.

Mig veterligen får man inte skjuta upp deklaration, utan årets transaktioner ska finnas på årets deklaration.
Citera
2018-01-13, 14:14
Medlem
Fancyfruits avatar
Hittade den personen som verkar ha testat kortet på ICA, kiosker och så vidare, och det verkar fungera bra.

https://www.internetvalutan.se/tenx-kortet-har-anlant/

Jag har beställt ett TenX-kort nu. Det stod vid beställning att det kommer att ta ungefär 4 veckor för mig att få kortet, vilket jag tvivlar på.

Det hade tagit 7 månader för personen att få sitt kort. Jag väntar spänt.
Citera
2018-01-14, 09:01
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Hittade den personen som verkar ha testat kortet på ICA, kiosker och så vidare, och det verkar fungera bra.

https://www.internetvalutan.se/tenx-kortet-har-anlant/

Jag har beställt ett TenX-kort nu. Det stod vid beställning att det kommer att ta ungefär 4 veckor för mig att få kortet, vilket jag tvivlar på.

Det hade tagit 7 månader för personen att få sitt kort. Jag väntar spänt.
Korten fungerar inte längre. Det beror på att Wavecrest, TenXs före detta kortleverantör, upphörde med att stötta dem. Wavecrest var tydligen en tillfällig leverantör och nu arbetar TenX med att få fram de nya korten genom en annan leverantör. Den 5 januari skrevs det på TenXs blogg:
For those of you who have the card now, which is no longer working, we are going to send you a replacement. This does not affect our partnership with our new issuer. Most of you already know that we are in the process of going live with our new issuer. For us, WaveCrest was always seen as an intermediary step, we always wanted to transition everyone over to our new card issuer. (https://blog.tenx.tech/tenx-update-5th-jan-2018-wavecrest-outlook-2018-new-currencies-special-cards-1f9478a2961f)
Vad jag ser har det inte kommit någon uppdatering om när de nya korten kommer att lanseras.
Senast redigerad av XGP 2018-01-14 kl. 09:06.
Citera
2018-01-14, 13:40
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Korten fungerar inte längre. Det beror på att Wavecrest, TenXs före detta kortleverantör, upphörde med att stötta dem. Wavecrest var tydligen en tillfällig leverantör och nu arbetar TenX med att få fram de nya korten genom en annan leverantör. Den 5 januari skrevs det på TenXs blogg:
For those of you who have the card now, which is no longer working, we are going to send you a replacement. This does not affect our partnership with our new issuer. Most of you already know that we are in the process of going live with our new issuer. For us, WaveCrest was always seen as an intermediary step, we always wanted to transition everyone over to our new card issuer. (https://blog.tenx.tech/tenx-update-5th-jan-2018-wavecrest-outlook-2018-new-currencies-special-cards-1f9478a2961f)
Vad jag ser har det inte kommit någon uppdatering om när de nya korten kommer att lanseras.

Oj, det var tråkiga nyheter. Verkar det som att kortet fortfarande kommer att levereras om annat inte sägs. Förstår inte vad ersättningen är dom skickar ut.
$15+shipping var inte så farligt, så jag väntar in mitt kort ändå. Har inte lust att krångla.
Väntar spänt på att på den värdelösa plastbiten i handen ändå, ha..ha..
Citera
2018-01-14, 17:37
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Oj, det var tråkiga nyheter. Verkar det som att kortet fortfarande kommer att levereras om annat inte sägs. Förstår inte vad ersättningen är dom skickar ut.
$15+shipping var inte så farligt, så jag väntar in mitt kort ändå. Har inte lust att krångla.
Väntar spänt på att på den värdelösa plastbiten i handen ändå, ha..ha..
Eftersom Wavecrest inte längre tillverkar korten gissar jag på att din order behandlas först när deras nya kortleverantör börjar tillverka dem.
Citera
2018-01-14, 17:50
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Eftersom Wavecrest inte längre tillverkar korten gissar jag på att din order behandlas först när deras nya kortleverantör börjar tillverka dem.

Okej. Så ett sammarbete med en ny leverantör ska åtgärda det här nu, om jag förstått rätt.
Citera
2018-05-29, 20:22
Medlem
Finns det några kort i dagsläget som fungera ungefär som TenX kortet gjorde? Kollade Wirex men de finns bara i UK? Paycent?
Citera
2018-05-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5finger
Finns det några kort i dagsläget som fungera ungefär som TenX kortet gjorde? Kollade Wirex men de finns bara i UK? Paycent?
Wirex fungerar i Sverige. Finns även UPayCard. Dock fungerar det så att du sätter in bitcoin som du sedan får sälja mot $€£ och sedan kan spendera via kortet. Fungerar smidigt genom deras appar iaf.
Citera
2018-05-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5finger

Beställ bara tenx, de ska börja rulla ut korten om 1-2 månader.
Annars kan du köra med "Monaco"

Har haft ett Tenx kort, var väldigt nöjd.
Har beställt ett monaco kort därav kan inte svara hur bra det är (då jag inte fått kortet). Däremot kan man beställa kort i metall från dem om man har mycket pengar i deras coin vilket är ett plus.
Citera
2018-05-31, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoffak
Wirex fungerar i Sverige. Finns även UPayCard. Dock fungerar det så att du sätter in bitcoin som du sedan får sälja mot $€£ och sedan kan spendera via kortet. Fungerar smidigt genom deras appar iaf.

Står på Wirex hemsida att korten bara skickas inom UK och att du måste vara bosatt i UK för att kunna beställa? Funkar säkert att använda i Sverige men frågan hur man får hit det.
Citera
2018-05-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Beställ bara tenx, de ska börja rulla ut korten om 1-2 månader.
Annars kan du köra med "Monaco"

Har haft ett Tenx kort, var väldigt nöjd.
Har beställt ett monaco kort därav kan inte svara hur bra det är (då jag inte fått kortet). Däremot kan man beställa kort i metall från dem om man har mycket pengar i deras coin vilket är ett plus.

På Monacos sida står "Pre-register for your card of choice now." Så det är samma som Tenx, att allt inte är klart och det finns inte några kort klara att skicka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in