2018-05-29, 17:34
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är domstol som bestämmer om häktning.

Okej domstolen lyssnar på åklagaren om den vill ha den misstänkte häktad.
Ville mat få fram att polisen inte tar en sånt beslut
Citera
2018-05-29, 17:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmmm2233
Enligt NA:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/mycket-tyder-pa-att-det-ar-ett-styckmord

”Kvinnan från Nora och den misstänkte 51-åringen kände varandra sedan länge och har under senare år varit kollegor på Örebro Universitet.

När kvinnan anmäldes försvunnen riktades misstankarna ganska snabbt mot 51-åringen. Han greps i sitt hem i Örebro på nyårsdagen och blev några dagar senare häktad på den lägre misstankegraden, skäligen misstänkt, för människorov.”

Sedär! Jag mindes fel. Finns det medel mot demens i handeln?
Citera
2018-05-29, 17:40
Medlem
sommarljums avatar
Nerikes Allehanda skriver också att det är en man. Om de har rätt vet man väl kanske inte till 100% dock..

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/just-nu-man-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom-anhallen?referrer=app
Citera
2018-05-29, 17:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du talar mot bättre vetande Netherworld. Du har en naiv syn på svenskt rättsystem . Matematiker har rätt. Sverige är ökänt för att missbruka långa häktningstider som psykisk tortyr för att få fram erkännanden. Att knäcka folk är inte finare än fysiskt dito.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

https://www.svd.se/vass-kritik-mot-sverige-fran-fn
http://www.dagensjuridik.se/2014/10/anne-ramberg-kritisk-mot-de-langa-haktningstiderna-hor-inte-hemma-i-en-rattsstat

Det du länkar till har inte med diskussionen att göra. Det som krävs för häktning är tydligt. Och det är dessutom inte något som polisen kan styra, vilket var det som diskussionen handlade om. Ni som skriver om detta utan vetande kan enkelt söka på det som kallas internet och få tydliga svar på vad som krävs för häktning och att det är en domstol som har makten att bestämma detta.
Citera
2018-05-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredda78
Jag tror att det är HD som är anhållen.
Hon har ju motivet liksom.
Hon fick väl nog tillslut när LW inte kunde ge fan i SD.
Fatta vad mycket LW förstört för hennes familj. Självklart är SD också ansvarig för sin otrohet....

SD ger inte uttryck för att vara ett viljelöst mähä. Det är hos honom skulden ligger. Han har förstört livet för fru och barn samt nu kryddat allt med ett mord på Lena. Därmed försatt en ytterligare barnfamilj i djup sorg. Tillskriv inte gärningsmannen några ädla motiv.

LW är ett brottsoffer och då finns det en skyldig gärningsman. Minst. Enligt dig skulle det vara HD. Tillåter mig att tvivla på den saken.

Det är samma man som tidigare var inne på förhör som nu anhållits. Om jag tolkar media korrekt.

Varför försöker du hitta ursäkter för gärningsmannen?
Citera
2018-05-29, 17:46
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Nej, det finns inte i svensklag. Men jag vet att polisen använder häktning av GMs närmaste för att pressa GM.

Då vet du fel. Polisen kan inte häkta nån. Det gör tingsrätten - och där krävs det skäl.
Citera
2018-05-29, 17:48
Medlem
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/den-anhallnes-advokat-vi-har-haft-ett-forsta-forhor-pa-fem-timmar
Citera
2018-05-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Ensamma? Någon som bor med dem? Vet du med säkerhet att HD åkt med till USA?
Eller har föräldrarna kommit hem rentav?
Vet inte mer än att barnen har setts vid huset.
Citera
2018-05-29, 17:54
Medlem
[quote=Remark|

Det är samma man som tidigare var inne på förhör som nu anhållits. Om jag tolkar media rätt?[/QUOTE]

Hur tolkar du media? Jag har inte kunnat utläsa något alls
Citera
2018-05-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD ger inte uttryck för att vara ett viljelöst mähä. Det är hos honom skulden ligger. Han har förstört livet för fru och barn samt nu kryddat allt med ett mord på Lena. Därmed försatt en ytterligare barnfamilj i djup sorg. Tillskriv inte gärningsmannen några ädla motiv.

LW är ett brottsoffer och då finns det en skyldig gärningsman. Minst. Enligt dig skulle det vara HD. Tillåter mig att tvivla på den saken.

Det är samma man som tidigare var inne på förhör som nu anhållits. Om jag tolkar media korrekt.

Fast du skrev tidigare att ett par var anhållna,visst du kanske var för snabb med att skriva eftersom du senare länkade till en artikel med en man som var anhållen.
I media har det väl ännu inte framkommit att det är samme man som är anhållen som tidigare varit inne på förhör?
Kanske kommit nya uppgifter om det som jag ej läst.
Vi är ännu alla i spekulationsfasen,så ingen av oss har facit ännu.
Bra om du inte låter så tvärsäker när du spekulerar och skapar nya trådsanningar i ännu en tråd,när du faktiskt inte vet mer än någon annan.
Citera
2018-05-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag har läst allt jag hittat angående dagens inplockande av en person samt anhållandet.
Det sägs att det hållits ett första förhör på fem timmar med den personen. Samt att en offentlig
försvarare från Arboga är utsedd.

Jag har kanske missat någon information, men vad är det som får dig att dra slutsatsen att det
är den man som tidigare var inne på förhör som nu är anhållen?
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-05-29 kl. 18:07.
Citera
2018-05-29, 18:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Och används som tortyr för att knäcka folk, vilka retsamt nog, åklsgsre och & vet är skyldiga men inte har tillräckligt för fällande dom. Längst häktning är 4 år 2 år med restriktioner. Skäms Sverige.
Men ingen har ännu blivit häktad i det fall tråden handlar om, så du kanske kan diskutera Sveriges långa häktningstider (ja, de är en skamfläck) i en lämpligare tråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in