Personen hämtades in till förhör på tisdagsmorgonen. När förhören avslutades fattade åklagare beslut om ett anhållande.
Polisens presstalesperson Christina Hallin sade tidigare under måndagen att ”det är saker i utredningen som har gjort att den här personen ska hämtas till förhör”. Både före och efter beskedet om anhållandet hänvisar polis och åklagare till förundersökningssekretess. Inga detaljer om den misstänkte har offentliggjorts.
– Nu har åklagaren tre dagar på sig att besluta om personen ska begäras häktad eller inte, säger Christina Hallin. TT: Vad innebär det för utredningen att misstankegraden är den lägre, söker ni fler personer?
– Det kan jag inte kommentera. Det är den lägre misstankegraden vilket innebär att utredningen fortsätter med allt vad det innebär i utredningar av grova brott.
Den 45-åriga kvinnan anmäldes försvunnen tisdagen den 15 maj. Polisen inledde då en förundersökning om misstänkt människorov, eftersom man antog att hon inte försvunnit frivilligt från sitt hem i stadsdelen Hjärsta i Örebro.
Några dagar senare hittades en död kvinna i närheten av den försvunna kvinnans hem. Polisen kunde senare bekräfta att det var 45-åringen som hittats.
En person har tidigare suttit anhållen under en kortare tid i ärendet, men släpptes. (TT)
Jag tänker att han kommer till slut erkänna dråp, inte mord.
Ett bråk SD och LW emellan som urartade på kvällen en bit från huset så ingen kunde se dom, tror jag, kanske om att han ville laga relationen med frun efter deras affär. Sånt kan ju leda till tjafs.
Nu skulle SD och fru till USA och Lena till eventet i Norge.
Saker ställdes väl på sin spets. Kanske berättade han minimalt för frun om relationen efter att ha blivit påkommen, försökte bagatellisera. Lena sa kanske att hon minsann kunde berätta ALLT. Han blev hotfull, hon slet sig skrikandes loss, flydde. Han fick tag i först hennes hår, hon skriker och kämpar. Han misshandlar henne till döds, kanske med sten, släpar in henne i buskarna då de ändå redan var i närheten.
Jag tror absolut på postaren som hört skrik.
Mina spekulationer.
BO hade anmält honom för misshandel
men åklagaren valde att lägga ner fallet.
Nu behöver det inte vara SD som är anhållen, någon har nyss loggat in på hans geocache konto... kan ju vara HD som lägger dimridå men det kan alltså vara någon annan som är anhållen.
Skäligen. Polisen har kanske inte så mycket att gå på förutom några anonyma kommentarer som de läst på flashback.
Nog för att Polisen läser härinne och forumet har gett många matnyttiga tips i olika brottsfall -
men nog torde de väl ha mer att gå på än kommentarer från Flashback innan de anhåller en
misstänkt person?
Nu behöver det inte vara SD som är anhållen, någon har nyss loggat in på hans geocache konto... kan ju vara HD som lägger dimridå men det kan alltså vara någon annan som är anhållen.
Precis, SD inloggad men HD har ej synts till idag.
Jag tänker att han kommer till slut erkänna dråp, inte mord.
Ett bråk SD och LW emellan som urartade på kvällen en bit från huset så ingen kunde se dom, tror jag, kanske om att han ville laga relationen med frun efter deras affär. Sånt kan ju leda till tjafs.
Nu skulle SD och fru till USA och Lena till eventet i Norge.
Saker ställdes väl på sin spets. Kanske berättade han minimalt för frun om relationen efter att ha blivit påkommen, försökte bagatellisera. Lena sa kanske att hon minsann kunde berätta ALLT. Han blev hotfull, hon slet sig skrikandes loss, flydde. Han fick tag i först hennes hår, hon skriker och kämpar. Han misshandlar henne till döds, kanske med sten, släpar in henne i buskarna då de ändå redan var i närheten.
Jag tror absolut på postaren som hört skrik.
Mina spekulationer.
Ett möjligt scenario, om det nu är SD som är anhållen.
När var det meningen att Lena skulle ha åkt till Norge?