Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-29, 16:15
Medlem
Som någon skrev innan.

Om det är svarta baltelektrikare som fixat elen utan att ha cert. så gäller inte försäkringen på fastigheten. Det försäkringsbolag som tecknat försäkring med Nujens bör nog dra öronen åt sig.

Vidare skriver enne att det verkar ha bott folk på skolan. Om man skall ändra användning av en fastighet från sök, skola till bostad, så krävs bygglov.

Vad jag vet finns inget bygglov och det enda fastigheten f.n. kan användas till är till skola. Byggnadsnämnden i Visby borde allt vakna till.
Citera
2018-05-29, 18:21
Medlem
Bra rapporter här av skribenten Enne. Lokala och objektiva observatörer är alltid att föredra.

Ganska väntat att det är balter i farten som huvudentreprenörer i det grå byggarbetet. Denna grupp av driftiga nordeuropéer jobbar hårt och har en bra känsla för hur man skickligt blåser svenska skattemyndigheter. Ända sedan Lavalfallet har balterna (och i viss mån polackerna) mutat in svensk byggsektor som sin. Kolla alla byggen idag i Sverige. Det är massor med bilar med EST, LV, LT och PL som står utanför!

Ett plausibelt scenario är att de balter som varit i farten på Gotland har haft kontakter och förgreningar in i den illegala arbetsförmedling som diskuterats här i tråden. Uzbekerna har troligen gjort skitjobbet åt balterna i Tingstäde.

Bästa källan för att ta reda på vilka balterna är, är helt enkelt att fråga den som frågas bör. Tror ni gissar vem jag menar! Svågern, så klart! Herr Damm har hittills behandlats med silkesvantar i den här historien. Har Josefsson fortsatt att försöka kontakta Rikard Damm? Har Janne gett upp? "Jobbar" Janne så slappt, eller var det verkligen JJ:s sista gig? Frågorna haglar.

När väl byggare Olmert Balkauskas (eller va fan han nu heter) dragits fram i ljuset så kan vi nysta vidare i härvan. Och förresten, RSV, Ekokrim, Säpo och allt vad ni nu heter, ni är väl på? Semestern är indragen i år! Nu ska vi jaga terrorister, ekobrottslingar och usla komiker!

Kör för fan!

PS. Semesterfirare! Glöm ej teleobjektiven nu när ni åker på cykelsemester på Gotland. Tingstäde är fint, och lägg gärna in ett "pitstop" i den idylliska byn.
Citera
2018-05-29, 22:13
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Som någon skrev innan.

Om det är svarta baltelektrikare som fixat elen utan att ha cert. så gäller inte försäkringen på fastigheten. Det försäkringsbolag som tecknat försäkring med Nujens bör nog dra öronen åt sig.

Vidare skriver enne att det verkar ha bott folk på skolan. Om man skall ändra användning av en fastighet från sök, skola till bostad, så krävs bygglov.

Vad jag vet finns inget bygglov och det enda fastigheten f.n. kan användas till är till skola. Byggnadsnämnden i Visby borde allt vakna till.

Ponera att hela fastigheten brinner ner och Özz naturligtvis vill bli rikligt ersatt av försäkringsbolaget. Blir svårt att bevisa hur mycket man lagt ner på renovering när fakturor saknas.
Citera
2018-05-29, 22:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Ponera att hela fastigheten brinner ner och Özz naturligtvis vill bli rikligt ersatt av försäkringsbolaget. Blir svårt att bevisa hur mycket man lagt ner på renovering när fakturor saknas.
Är det svartelektriker inblandat så får han inte en spänn på försäkringen.

Men få nu för helvete inga idéer & åk dit & tutta på. Då blir det Özz som blir offret.
Bättre att mala på den rättsliga vägen & tjata ut skattmasen & polisen.
Citera
2018-05-29, 23:16
Medlem
Sett många som tror (hoppas) att Özz inte längre är krönikör på Expressen. Har för mig att jag tidigare läst att han inte skriver varje onsdag vilket då borde innebära att vi får svar först nu på onsdag i saken. Eller har jag fel?

Väldigt bra redogörelse från Enne. Önskar att fler "insatta" postade. Även hur myndigheter och instanser jobbar generellt på Gotland. Jag vet själv en bekant som satte upp friggebodar på en tomt på Gotland utan bygglov. Ringde sen till Byggnadskontoret Gotland och drog en repa snyft snyft och att bygglovsansökan för riktigt hus var på väg in -- de antecknade detta och sedan kom mkt riktigt en anmälan om svartbygge till kontoret av någon arg granne el så varpå BK ringde vederbörande som syrligt påpekande att hon minsann blivit lovad bla bla och ja då gjorde de ju inget. På detta fick hon sin bygglovsansökan uppskjuten/uppskov ca 4 ggr (motsvarande ca 1,5 år) så det verkar vara riktig landsortsmentalitet där? Och vad menar jag med det, ja men typ man anstränger sig inte i onödan slash hellre fria än fälla slash "låt hen"
Citera
2018-05-29, 23:16
Medlem
När vi nu så intensivt ägnar oss åt Gotlandsspåret, så skall vi inte tappa bort Özz Nujens lillebror på Bryggaregatan 23 i Visby.

På den adressen finner man Ulas Nujen, 41 år. Både han och hans namn har figurerat här i tråden. Finns inget skäl att glömma av honom. För visst var det så att han satt i nyckelpostion att hantera etableringsbidrag för dem som ville söka sig till Gotland med en affärsidé?

Nytillkomna i tråden kan ha glädje av att bättre lära känna den hydra som går under namnet The Nujens..
Citera
2018-05-30, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Efter skolan har total renovering utförts på Debbies andra hus i byn, Zetterlings väg, ca 2016 - nu pågående. Samma balt-bil synlig där. Huset var ett gammalt militärförråd som nu rustats till bostad. Svågern har synts titta till bygget men knappast jobbat själv.

Haha, ja två år, det tar nog ytterligare åtta år eller så, sådana där yalla-yalla projekt blir ju aldrig färdiga. Det är därför man brukar sätta in ett erkänt byggföretag för att arbetet ska fortskrida enligt planen Projektet blir bara et svart hål som de pytsar in pengar i och sen blir det bara ännu ngn som begår renoveringssjälvmord...

Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker
Ok. Vi har ett glasklart faktum för oss: det kommer aldrig att spelas teater där.
Ingen kommer undgå tanken på att terroristen har varit där.
Ett annat , inte lika glasklart faktum är attdet inte blir några fler krönikor i expressen.
Är karriären över?
-skulle tro det meninte helt hundra.

Skatteteater möjligen ?

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Som någon skrev innan.

Ajdå jag läste fel trodde att du hade skrivit blatteelektriker, har alla här blivit rasister ?
Nej några baltelektriker med certifikat känner jag väl inte till, att de skulle ha ?
Däremot under en tid så fanns det ju i dessa länder utbildningar som företagen höll i själva som utgjorde en slags certifiering

Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
ÖZZ
Nej nej. Jag har en bättre idé. Jag ska renovera den svart och säga att jag renoverat själv. Så tvättar man pengar.

Hehe, i Özzens värld så är det säkert så att pengar är pengar, det finns inget svart eller vitt när det gäller pengar. Skatt betalar man bara när man har lust, ungefär som Mona Sahlin ?

Kanske att Mona Sahlin kan komma inhoppande som "sk samordnare" med några falska intyg och styra upp situationen, Om nu det stackars landsbygds Gotland behöver ett kompetensregn så är det väl lika bra att (S) skickar det bästa de har, dvs Mona Sahlin. F! kan ju bidra med Schyman
Så att de lappar ihop PK-Lapptäcket

Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
På detta fick hon sin bygglovsansökan uppskjuten/uppskov ca 4 ggr (motsvarande ca 1,5 år) så det verkar vara riktig landsortsmentalitet där? Och vad menar jag med det, ja men typ man anstränger sig inte i onödan slash hellre fria än fälla slash "låt hen"

Ja fast de kan ju ändå åka på böter och en dyr rättsprocess även om de kommer in i efterhand med bygglov. Nej det är inte att rekommendera att göra på det viset
Citera
2018-05-30, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Sett många som tror (hoppas) att Özz inte längre är krönikör på Expressen. Har för mig att jag tidigare läst att han inte skriver varje onsdag vilket då borde innebära att vi får svar först nu på onsdag i saken. Eller har jag fel?

Väldigt bra redogörelse från Enne. Önskar att fler "insatta" postade. Även hur myndigheter och instanser jobbar generellt på Gotland. Jag vet själv en bekant som satte upp friggebodar på en tomt på Gotland utan bygglov. Ringde sen till Byggnadskontoret Gotland och drog en repa snyft snyft och att bygglovsansökan för riktigt hus var på väg in -- de antecknade detta och sedan kom mkt riktigt en anmälan om svartbygge till kontoret av någon arg granne el så varpå BK ringde vederbörande som syrligt påpekande att hon minsann blivit lovad bla bla och ja då gjorde de ju inget. På detta fick hon sin bygglovsansökan uppskjuten/uppskov ca 4 ggr (motsvarande ca 1,5 år) så det verkar vara riktig landsortsmentalitet där? Och vad menar jag med det, ja men typ man anstränger sig inte i onödan slash hellre fria än fälla slash "låt hen"

Vill absolut inte påstå att du har fel, men om Expressen följer schemat för de krönikörer man anlitar (och arvoderar!), så borde vi i onsdags (23/5) fått se en ny krönika från vår lille komiker. Det kom ingen då. Jag ser inte heller i dagens Expressen nån ÖN-krönika..

Är det för tidigt att ropa Hej! -då, Özz Nujen?
Citera
2018-05-30, 07:45
Medlem
Carinah78 - (jag vet inte hur man lägger in citat för att svara "direkt" s a s) - jag hoppas också jag har fel - eller fel, jag bara tyckte att jag noterade en gång någon som skrev att han hade krönikor varannan onsdag men ni har säkert bättre koll!
Om han inte dyker upp med en krönika imorgon m a o då kommer jag fira lite extra. Konstigt dock att han fick så mkt utrymme inför mammagalan. Inte under sändningen vad jag förstod men de inspelade trailers/fillers.
Citera
2018-05-30, 07:50
Medlem
Ja fast de kan ju ändå åka på böter och en dyr rättsprocess även om de kommer in i efterhand med bygglov. Nej det är inte att rekommendera att göra på det viset[/quote]

Haha nej klart det inte är att rekommendera men nu tog min bekant lagen i egna händer och freestylade lite, ringde trekvartsår senare och fick en notering/löfte om att inkomma med byggnadslov. Uppskov. Och trots att någon anmälde henne för svartbygge så var de ju tvungna att hålla löftet, iaf som jag förstått det så har hon inte fått några repressalier.
Citera
2018-05-30, 07:52
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
När vi nu så intensivt ägnar oss åt Gotlandsspåret, så skall vi inte tappa bort Özz Nujens lillebror på Bryggaregatan 23 i Visby.

På den adressen finner man Ulas Nujen, 41 år. Både han och hans namn har figurerat här i tråden. Finns inget skäl att glömma av honom. För visst var det så att han satt i nyckelpostion att hantera etableringsbidrag för dem som ville söka sig till Gotland med en affärsidé?

Nytillkomna i tråden kan ha glädje av att bättre lära känna den hydra som går under namnet The Nujens..

https://www.almi.se/om-almi/kontakt/kontaktlista/gotland/gotland/ulas-nujen/
Ulas kan ha fixat någon form av finansiering till syskonens företag via sitt jobb på Almi.
Konstigt om han inte missbrukat sin ställning och bidragit till ekobrottshärvan i sann The Nujenanda.

Edit/Almi verkar inte dela ut gratispengar dock
Senast redigerad av FruStormufti 2018-05-30 kl. 08:00. Anledning: Rättelse
Citera
2018-05-30, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
https://www.almi.se/om-almi/kontakt/kontaktlista/gotland/gotland/ulas-nujen/
Ulas kan ha fixat någon form av finansiering till syskonens företag via sitt jobb på Almi.
Konstigt om han inte missbrukat sin ställning och bidragit till ekobrottshärvan i sann The Nujenanda.

Edit/Almi verkar inte dela ut gratispengar dock

Det är möjligt att Ulas Nujen är en helt igenom god samhällsmedborgare och att han därigenom markant skiljer sig från resten av fifflar-och hycklarfamiljen Nujen.
Det är som sagt möjligt, men inte särskilt troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in