2018-05-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
Som alla andra idioter i Sverige verkar du räkna bruttoinkomster som om det vore relevant. Du förstår inte hur många runt omkring, som indirekt jobbar för förlaget, som ska ha betalt. Skärp dig.

Vad tjänar du?
- 22500 /mån
- Jag menar efter skatt...
- Runt 18 000.

Herregud.
Men fan vad trög du är, jag har citerat från en länk, jag har inte påstått någon bestämd summa vilket du gjort. Skämtar du eller är du så jävla dum, vem fan vet vad du "menar" när du inte skriver ut det, men din läsförståelse är väl lika illa som du uttrycker dig.
Citera
2018-05-28, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men fan vad trög du är, jag har citerat från en länk, jag har inte påstått någon bestämd summa vilket du gjort. Skämtar du eller är du så jävla dum, vem fan vet vad du "menar" när du inte skriver ut det, men din läsförståelse är väl lika illa som du uttrycker dig.
Mitt exempel är från vilken diskussion om lön som helst, ingen specifik summa som en författare tjänar. Jag visar bara på att du inte förstår skillnaden mellan brutto och netto.

Hur i helvete är det möjligt att en författare skulle tjäna så pass absurda mängder som 30% av försäljningen på böcker? Om en bok går för 150 kronor så innebär det att författaren får ut 2 500 000 kronor(nåväl, några ynka tusen mindre) på 50 000 sålda böcker. Bara på böckerna... ÄR DU PÅ RIKTIGT?
Citera
2018-05-28, 20:05
Medlem
Citat:
Mitt exempel är från vilken diskussion om lön som helst, ingen specifik summa som en författare tjänar. Jag visar bara på att du inte förstår skillnaden mellan brutto och netto.

Hur i helvete är det möjligt att en författare skulle tjäna så pass absurda mängder som 30% av försäljningen på böcker? Om en bok går för 150 kronor så innebär det att författaren får ut 2 500 000 kronor(nåväl, några ynka tusen mindre) på 50 000 sålda böcker. Bara på böckerna... ÄR DU PÅ RIKTIGT?
Din läsförståelse är fortfarande urusel.
Citera
2018-05-28, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Din läsförståelse är fortfarande urusel.
Den är perfekt. Du vet däremot inget om bokförlag och dess ekonomi. Du går på vilken smörja som helst enbart för att förstärka din egen enfaldiga bild av världen.

Lämna tråden nu - den handlar om JockeBÖJ. Du är glib.
Citera
2018-05-28, 22:31
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risnas
Hon var med på jockes spelning igår , Du får väll följa henne på instagram om du vill se mer utav henne
Inget intresse av henne som person öht. Jag frågade för tyckte det var så komiskt att se hur malplacerad och fruktansvärt stel hon var i varje video hon var med i.
Citera
2018-05-29, 09:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Det är dessutom inte frågan om en författare, även de riktiga författarna vill ha betalt, Jocke har överhuvud taget inte skrivit boken, den är skriven av Leif Eriksson och Martin Svensson. Jockes 11-åriga beundrare och deras svagbegåvade föräldrar har gått på bluffen, helt plötsligt är Jocke en skicklig författare. Det är lika korkat som att tro att Zlatan skulle ha skrivit sin självbiografi och kalla Zlatan för en begåvad författare.
Senast redigerad av trottwell 2018-05-29 kl. 09:50.
Citera
2018-05-29, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är dessutom inte frågan om en författare, Jocke har överhuvud taget inte skrivit boken, den är skriven av Leif Eriksson och Martin Svensson. Jockes 11-åriga beundrare och deras svagbegåvade föräldrar har gått på bluffen, helt plötsligt är Jocke en skicklig författare. Det är lika korkat som att tro att Zlatan skulle ha skrivit sin självbiografi och kalla Zlatan för en begåvad författare.
Självklart, skulle dock påstå att han är en form av medförfattare men inte mer än så. Detta är likt hans "karriär" som musiker. Kan tyckas sorgligt, men han är trots allt medveten om det och tjänar in pengarna som han behöver.
Citera
2018-05-29, 10:24
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
30%? Snarare får författaren 2 - 5%.

Hur fan tänker du?

Du är en korkad stackare du, så du tror alltså att dom författarna du pratat med som kanske sålt under 10 000 böcker får lika stor andel som om Stephen king kommer med en ny bok! Eller om J.K Rowling släpper en ny Harry potter bok så skulle hon godta 2-5% ?

En lätt googling
En författare i Sverige får mellan 15 och 50 procent av F-priset på en bok. Och F-priset är vad bokhandeln köper boken för av förlaget.

Det är inga risker med att ge ut en sådan typ av bok och förlagen vet redan innan att den kommer bli en bästsäljare då han har flera hundratusen fans. Och så kommer även han sköta det mesta av marknadsföringen via sociala medier och tidningar som kommer skriva om boken. Därför kan Jocke ge ut boken hos dom flesta förlagen i Sverige antagligen och då tar han väl dom som erbjuder mest pengar helt enkelt. Han skulle till och med kunna ge ut boken själv om han så önskar utan något förlag. Då dom flesta köparna kommer vara hans fans och det mesta av marknadsföringen sker via sociala medier.
Citera
2018-05-29, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Du är en korkad stackare du, så du tror alltså att dom författarna du pratat med som kanske sålt under 10 000 böcker får lika stor andel som om Stephen king kommer med en ny bok! Eller om J.K Rowling släpper en ny Harry potter bok så skulle hon godta 2-5% ?

En lätt googling
En författare i Sverige får mellan 15 och 50 procent av F-priset på en bok. Och F-priset är vad bokhandeln köper boken för av förlaget.

Det är inga risker med att ge ut en sådan typ av bok och förlagen vet redan innan att den kommer bli en bästsäljare då han har flera hundratusen fans. Och så kommer även han sköta det mesta av marknadsföringen via sociala medier och tidningar som kommer skriva om boken. Därför kan Jocke ge ut boken hos dom flesta förlagen i Sverige antagligen och då tar han väl dom som erbjuder mest pengar helt enkelt. Han skulle till och med kunna ge ut boken själv om han så önskar utan något förlag. Då dom flesta köparna kommer vara hans fans och det mesta av marknadsföringen sker via sociala medier.
Eftersom vi pratar generellt kan du lika gärna lämna diskussionen med dina elitförfattare.

Jockeböjjen skriver inte en bok och sedan letar förlag, är du totalt jävla dum i huvudet? Tror du han har skrivit boken själv? Hjälp mig förstå hur han på något sätt skulle kunna jämföras med Steven King - vilken inte heller får några jävla 50% av försäljningspriset.

Snälla stick.
Citera
2018-05-29, 10:52
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Eftersom vi pratar generellt kan du lika gärna lämna diskussionen med dina elitförfattare.

Jockeböjjen skriver inte en bok och sedan letar förlag, är du totalt jävla dum i huvudet? Tror du han har skrivit boken själv? Hjälp mig förstå hur han på något sätt skulle kunna jämföras med Steven King - vilken inte heller får några jävla 50% av försäljningspriset.

Snälla stick.
Jag drog upp Stephen king (inte steven) för att visa en poäng uppenbarligen, hur absurt du resonerar att alla författare får mellan 2-5%. Kunde lika gärna tagit Läckberg om du hade föredragit det? Jocke och hans team kan välja förlag om dom gjorde det före eller efter han skrev boken vet jag inte. Men då det är spikat att det kommer bli en bästsäljare innan boken ens är skriven så får dom självklart inte samma cut som dig och dina polare som kanske säljer några tusen böcker, där förlaget riskerar att förlora pengar på att ge ut böcker. Det framgår klart och tydligt att hur stor andel författaren får beror på förväntad försäljning!

Piratförlaget ger sina författare 50% enligt wiki så varför skulle inte King kunna få det då ?
Det är uppenbart att du inte vet vad du snackar om pajas!
Citera
2018-05-29, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Jag drog upp Stephen king (inte steven) för att visa en poäng uppenbarligen, hur absurt du resonerar att alla författare får mellan 2-5%. Kunde lika gärna tagit Läckberg om du hade föredragit det? Jocke och hans team kan välja förlag om dom gjorde det före eller efter han skrev boken vet jag inte. Men då det är spikat att det kommer bli en bästsäljare innan boken ens är skriven så får dom självklart inte samma cut som dig och dina polare som kanske säljer några tusen böcker, där förlaget riskerar att förlora pengar på att ge ut böcker. Det framgår klart och tydligt att hur stor andel författaren får beror på förväntad försäljning!

Piratförlaget ger sina författare 50% enligt wiki så varför skulle inte King kunna få det då ?
Det är uppenbart att du inte vet vad du snackar om pajas!
Menar du Steven Seagal?

Lägg ner din hypotesbildning och låt oss insatta diskutera istället. Du gör dig själv till åtlöje, hundra gånger om.
Citera
2018-05-29, 11:03
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Menar du Steven Seagal?

Lägg ner din hypotesbildning och låt oss insatta diskutera istället. Du gör dig själv till åtlöje, hundra gånger om.
Du är inte insatt utan bara en idiot Hur många böcker har du sålt? 3000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in